Toyota Avensis 2.0 D-4D Linea Sol (2005)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Avensis 2.0 D-4D Linea Sol |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 157.000 km |
KM-stand laatst | 328.000 km |
de keuze voor een Avensis
- 157.000 km
Mijn vorige Auto betrof een Seat Ibiza Sport met een 1.9 Tdi 130Pk. Het was een heel snel bakkie waar altijd genoeg trekkracht voorhanden was. Het genot had echter ook een hoge prijs. heb de auto met 204.000km op de teller gekocht en na bergen met kosten voor reparaties met 353.000km verkocht.
Had bij een lokale handelaar een Toyota Corolla met d4d 116 pk zien staan. Wilde graag een Toyota omdat er een "ouderwets" 2l blok in ligt en deze uitvoering omdat deze minder problemen kent dan de D-Cat Modellen.
Had vele andere Diesels bekeken en kwam er achter dat heel veel merken de 1.6 Diesel van PSA in hun auto's hadden liggen. Ben geen kenner en wil geen discussie over of dat wel of geen goede motoren zijn. Persoonlijk voelde ik me beter bij de 2.0 van Toyota. Met name omdat ik na alle pech met de Ibiza hoopt op de betrouwbaarheid van Toyota. Het blok van de Ibiza was onverwoestbaar maar de rest ging wel graag kapot.
Toen ik bij de handelaar kwam stond de Avensis naast de genoemde Corolla. Hij had 6000km meer gelopen en was nagenoeg even goedkoop. Dus de proefrit maar meteen in de Avensis gemaakt.
Van een keihard sportonderstel,hele directe besturing en lichte koppeling naar een comfortabel onderstel, indirecte besturing en heel zware koppeling.
Maar ik was wel meteen verkocht. Om op mijn werk te komen rijd ik een ellendig lang stuk en de Avensis is daar perfect voor. Het betreft een ex-leasebak van de 1e eigenaar. Altijd dealer onderhouden. Alleen de banden waren versleten winterbanden,maar verder was alles in orde. Voor net geen €5000,- had ik mijn eerste Toyota.
nieuwe banden
- 157.250 km
Aangezien ik de Auto met versleten banden had gekocht was de eerste weg naar de garage van mijn vertrouwen. Op de stalen velgen die er onder zaten een set Michelin Alpin 5 winterbanden laten leggen. Samen met een uitlijning kwam ik op €578,-. Geen probleem, aangezien de aanschaf van de auto echt niet duur was.
eerste beurt en zomerbanden
- 167.000 km
Het was tijd voor de eerste beurt. Olie en filters en wat stuurhuisolie.
Verder wilde ik alvast zomerbanden aanschaffen zodat die al klaar zouden liggen. Na lang wikken en wegen gekozen voor stalen velgen met Michelin banden. Had wel naar lichtmetaal gekeken maar zag er voor mij persoonlijk geen meerwaarde in. Dus ik zet nu bij de wielenwissel de wielkappen om en daarmee ben ik tevreden. Met alles erop en eraan kwam ik op €980,-. Waarvan €650,- voor de banden en velgen waren.
grote Beurt
- 185.911 km
Een grote beurt met olie en filters. Enige bijzonderheid was een kachelweerstand. Na een uur rijden lijkt het Interieur minder warm te worden. Heb de kachel altijd op automatisch / 21Gr staan. Was niet echt duidelijk wat het probleem was en de kachelweerstand was de eerste verdachte. Uiteindelijk heb ik dezelfde maand een 2e Hands kachelventilator gekocht voor €50-. Nieuw zou hij bijna €500,- hebben gekost. Wat echt bizar is voor een Elektromotor met een plastic hamsterrad erop gemonteerd. Het probleem werd daarna minder maar echt perfect gaat het niet. Dus na een uur de kachel iets hoger zetten of van de "Auto"-stand af . Er is dus gemakkelijk mee te leven
Totale kosten van de beurt : €420,-
APK
- 192.633 km
Tsja, de 1e Apk en geen streepje zenuwen. Kreeg complimenten dat de auto er nog zo goed bij staat. Nou misschien niet de lak maar technisch als nieuw. Dat hoor ik nu al een paar jaar dus dat bevestigd mijn keuze voor Toyota gelukkig. Kwam ook niets uit de keuring
Grote Beurt
- 204.854 km
Toen was het tijd voor een grote beurt en een nieuwe distributieriem.
Er kwamen geen onverwachte dingen bij. Het werd dus een distributieset,een waterpomp, 2 multiriemen, verse olie,koelvloeistof en de verschillende filters. Maakte uiteindelijk net geen €1000,-.
Aircobeurt
- 215.709 km
Airco deed het op zich nog wel maar net iets minder dan ik gewend was. Na een beetje zoeken een aanbieding gevonden met reinigen en vullen voor €78,- .Aangezien we die zomer met het gezin naar Italië gingen heb ik de airco laten onderhouden. Het verschil was merkbaar. Geen spijt van gehad.
kleine beurt
- 222.879 km
Net geen 20.000km gereden maar voor de vakantie toch een kleine beurt. Olie,filters en een stadslicht. Heftig hoor. Voor €257,- was ik weer klaar om op vakantie te gaan met de Avensis. Grote dakdoos en originele dakdragers via marktplaats aangeschaft. Want voor een vakantie met 4 personen is de sedan toch net wat onhandig. Maar de dakkoffer kon de groter spullen gemakkelijk aan. Een goede reis heen en terug gehad. Iedereen zat ruim en comfortabel. een echte Autobahncruiser
APK
- 232.840 km
Een probleemloze keuring. Enkel een kapot lampje van de kentekenverlichting
Grote beurt
- 245.426 km
Het standaard verhaal met olie en filters. Heb een nieuwe set ruitenwisserbladen er op laten zetten en er was een stadslichtje kapot.
Kosten: €462,-
kleine beurt en koppeling
- 262.000 km
Zoals ik in de allereerste ervaring al schreef koppelde de auto vanaf het begin al behoorlijk zwaar. Dit werd in de loop van de tijd uiteraard niet beter. Had al veel ervaringen gelezen en wist dat het een bekend probleem is. Mijn zwager die automonteur is riep na een klein rondje rijden dat de koppeling echt wel op was. Iig de drukgoep. De platen slipten nog niet.Ondanks dat hij verder weg woont heb ik de auto vlak voor onze vakantie bij hem neer gezet. Toen ik van van vakantie terug kwam had de
Avensis een nieuwe koppeling met 2 massa vliegwiel en verse olie. Het koppelen ging daarna nog steeds niet zo licht als in de Ibiza maar het was om werelden beter dan daarvoor. In de file rijden was ineens geen topsport meer voor mijn linker kuit. totale kosten schamele €715,- voor het materiaal
APK
- 270.705 km
Probleemloze APK. geen bijzonderheden.
kleine beurt
- 284.000 km
kleine beurt en de tweede set ruitenwisserbladen voor. Nou ja, "voor"is een overbodige mededeling aangezien de sedan geen ruitenwisser op de achterruit heeft. Deze mis ik wel vaker. Vind het er nog steeds een beetje lullig uitzien als ik met een trekker de achterruit droog maak voordat ik vertrek omdat ik anders niets zie. Het water wordt er op een gegeven moment wel van afgeblazen maar dat kan best effe duren.
Grote beurt en 2e Distributieriem
- 305.550 km
Naast de grote beurt stond ook de distributieriem op het programma. Aangezien de auto tot nu toe zo probleemloos rijdt ga ik voor de 4 ton.
De remmen voor moesten ook vervangen worden. Ze waren niet nieuw bij aanschaf van de auto en hebben het lang volgehouden. Dus nieuwe schijven en blokken voor waren niet echt een verrassing. De rekening was de hoogste tot nu toe met net geen €1500,- Maar ben van mening dat het zich nog steeds loont.
Belastindienst
- 308.000 km
Ergens vorige week kwam de brief van de belastingdienst dat ik extra wegenbelasting mag gaan betalen voor mijn oude diesel. Dat zou mij dan gaan motiveren om een milieuvriendelijk alternatief te gaan zoeken. Wel fijn dat ze zo met me meedenken. Jammer dat deze goede raad wel 15% extra wegenbelasting kost.
Tsja voor een auto van de zaak kom ik niet in aanmerking dus zo'n gesubsidieerde Tesla zit er voor mij niet in. Hoewel ik er wel aan mee mag betalen met 15% meer wegenbelasting.
Welk alternatief heb ik dan?
Puur op de kosten gelet is 15% extra wegenbelasting betalen de voordeligste variant op een auto die niet veel meer waard is.
Heb over een nieuw type Fiesta met diesel nagedacht omdat die iig euro 6 d-temp norm heeft. Maar die zijn nog heel duur dus daar wacht ik wel even mee.
Rijden op LPG heb ik voor de Ibiza al gedaan en dat beviel me niet zo. Dat had ook meer met de slechte combi van kleine motor en grote auto te maken. Bij LPG kan dat beter andersom zijn.
Elektrisch rijden is nog onbetaalbaar en ik rijd 360km enkel naar mijn werk. Dat wil ik ook graag bij -10gr zonder zweten kunnen halen.
Dus belastingdienst, bedankt voor deze goede raad maar ik blijf voorlopig gewoon mijn Avensis trouw.
Verdubbeld!
- 318.000 km
Is er iets bijzonders te melden? Hoge kosten gemaakt of de auto in de prak gereden?
Nee, eigenlijk is het een kleine persoonlijke overwinning. Toen ik de auto kocht met een kilometerstand van net geen 159000km was het meteen mijn doel om meer kilometers te gaan rijden dan de enige vorige eigenaar. Dat is me nu gelukt met de genoemde kilometerstand van 318000km! De auto geeft verder geen krimp. Enkel bij het starten moet de startmotor soms net iets langer ronddraaien dan normaal,maar alles nog binnen de limieten. Bij al mijn vorige auto's was ik na 4,5 jaar wel aan een andere toe dus ik merk dat ik vaker op de verkoopsites aan het kijken ben. Dat kan ik dan waarschijnlijk nog heel lang doen. Want deze Avensis zou zo nog maar eens 4 jaar in mijn bezit kunnen blijven. Betrouwbaarheid kan ook saai zijn dus ;-)
Oke, ik geef toe, Zelfs een Toyota kan stuk gaan.
- 321.500 km
Het kwam onverwachts. Zoals de meeste dingen die stuk gaan. Het ene moment werken ze nog en het volgende moment zijn ze stuk.
Bij de Avensis begon het met een soort geklapper ergens onderin. Vooral goed te horen als ik langzaam reed. Het maakte geen verschil of ik rechtdoor reed of bochten inging. In het begin dacht ik nog lekker naief dat de wielkuip ergens los zat. Op een gegeven moment dacht ik : "Als het maar niet de versnellingsbak is." Andere oorzaken kon ik redelijk uitsluiten maar ik hoopte als leek dat ik iets eenvoudigs over het hoofd zou zien. Mijn garage belde met de mededeling dat er een remklauw los zat. Wat een opluchting!
Een uur later belde ze weer om te zeggen dat dat het probleem niet geweest was. Het was vrijwel zeker de versnellingsbak........
Optie 1 versnellingsbakrevisie zou al €1300,- aan revisiekosten met zich meebrengen.
Optie 2 een versnellingsbak van een autodemontagebedrijf. Een risico maar wel betaalbaar.
Uiteindelijk een bak bij een autodemontagebedrijf een stad verderop gekocht. Kwam uit een auto met 132.000km op de teller. Met inbouw kwam ik op een bedrag van €900,-. De auto was net voor de vakantie klaar en kreeg meteen een vuurdoop van 1000km. Tot nu toe geen problemen met de bak. Dus ik hoop nog steeds door te kunnen rijden tot iig de volgende distributieriem.
Toyota's zijn ook gewoon auto's die stuk gaan. Maar gelukkig pas de eerste keer met 321500km en het was goed op te lossen.
kleine beurt
- 325.200 km
Na het verhaal met de versnellingsbak was dit een gewone kleine beurt zonder verrassingen. Weer lekker saai en met €260.- ook niet gigantisch duur gelukkig. Zit inmiddels op 328000km en de donorbak loopt nog lekker mee. Mag ook wel, hij is het jongste onderdeel in de hele auto. Nou ja, buiten de slijtagedelen dan hé.
APK
- 328.000 km
De Apk iets eerder laten doen dit jaar omdat we beide auto's dan achter elkaar konden laten keuren.Dan hebben we dat in 1 keer afgerond voor dit jaar. Jammer genoeg moest er een wiellager vervangen worden maar dat was gelukkig dan ook alles. De remmen achter zitten er aan te komen maar ze hoefden nog niet meteen vervangen te worden. De kosten voor deze ronde waren €266,- . Binnen 3 maanden nu aardig wat kosten gehad. Hopelijk kan ik nu weer een tijdje vooruit.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.