Toyota Avensis 1.8 VVT-i Business (2014)

autoreview

Toyota Avensis 1.8 VVT-i Business (2014)

Signalement

UitvoeringAvensis 1.8 VVT-i Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf14 km
KM-stand laatst29.700 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 3.400 km

Aanschaf
Na 5 jaar lang in een Toyota Avensis gereden te hebben, begon hij op een ochtend vreemde geluiden te maken. Bij de stationaire loop deed 'ie vreemd. Later bleek dat dit de waterpomp was. Omdat ik 40.000 km per jaar rijd, heb ik geen tijd voor dit soort onkosten. Mijn auto moet gewoon rijden.
Bij de lokale Toyota dealer een afspraak gemaakt voor een nieuwe, weliswaar dezelfde (was een goede auto, reed heel fijn). Konden er 2e Paasdag al terecht, een week na het starten van de vreemde geluiden. Na een weekendje "kleurtjes kijken" en uitvoeringen bekijken hadden we besloten om voor een Avensis 1.8 VVT-i Business te gaan in het Ash Grey. s'Ochtends bij de dealer aangekomen, stond er een mooie Avensis voor ons klaar. Dezelfde motor en uitrusting als besproken, alleen in het Ultra Silver. Omdat op deze auto een geweldig inruilaanbod (voorraadauto) zat konden we deze kans niet laten lopen. Levertijd: 2 weken i.p.v. 4 maanden.

Eerste kilometers
Inmiddels één maand en bijna 3500 km verder, beginnen de verschillen t.o.v. zijn voorganger zich te laten zien. De auto is een stuk stiller en heeft een naar mijn mening mooier design. Ook is de bekleding luxer en is de automatische handrem geweldig. Ook de achteruitrijcamera werkt perfect.
Wel zijn er een aantal punten die me niet zo bevallen:
- De achterbank kraakt rechtsachter. De vorige had dit ook, maar op het laatst. Deze heeft het nu al. Schijnt een veer te zijn, laat het weten bij de eerstvolgende onderhoudsbeurt.
- Asbak achter is verdwenen. Voor mij niet zo'n probleem, voor mijn zoon die achterin zit wel. Nu moet hij zijn snoeppapiertjes ergens anders kwijt.
- Nachtweergave navigatiesysteem is slecht. Heb 'm op dagmodus gezet, dan kun je nog iets zien.
- Actieradius weergave klopt niet helemaal. Stond bij de vorige makkelijk 850 km op het display, nu staat er 750. Wordt wel steeds beter, zit nu inderdaad al rond de 800.

Verder niets dan lof. Het is dezelfde, beetje saai, maar hij rijdt goed.

Rijden
De auto rijdt lekker, de vering en demping zijn niet te stug. Sturen gaat met niet heel veel gevoel, maar ik vind het prettig. Schakelen gaat als boter. Op kruissnelheid is de auto lekker stil, mits je goed asfalt hebt. Rolgeluiden zijn bij slecht asfalt goed hoorbaar.

Verbruik
Om de auto netjes in te rijden, rijd ik (net als met de vorige) de eerste 10.000 km niet veel harder dan 110 km/u. Heeft 'ie lang van. Het verbruik valt dus ook goed uit. Rijd bijna alleen maar snelweg, dus moet uitgaan van 5,4 liter/100 km. Ik heb een groene rechtervoet en ben dit weekend uitgekomen op 5,5 liter/100 km. Verbruik met stad erbij ligt dan rond de 6,1 liter.

Volgende update komt bij bij de eerste onderhoudsbeurt of daarvoor.

5000 km

  • 5.000 km

Na 5000 km in mijn "Avvie", werd het weer tijd om het te delen met jullie.

Exterieur
Omdat ik alleen maar snelweg rijd, zitten er op de voorbumper al een hoop dode vliegen. Jammer maar helaas, in de zomervakantie mag mijn zoon hem wassen ;).

Interieur
De achterbank kraakt nog steeds, komt pas bij volgende onderhoudsbeurt aan bod. Begin te wennen aan de stoelen, kon meteen een goede zitpositie vinden. Spiegels zijn prima, alleen een hinderlijke reflectie van het chroom van de aircoroosters links en rechts in de spiegels.

Verbruik
Verbruik schommelt nog rond de 5,8 l/100 km. Met stad erbij wordt dit 6,1. De actieradiusweergave wordt steeds beter, staat nu al op 840 km bij een volle tank. In de vorige "Avvie" stond deze op +- 860 km.

Rijden
Op de snelweg is 'ie heerlijk stil, vind het echt een topauto. Rijdt lekker, ook geen klachten vanaf de achterbank.

Over 5.000 km weer een update.

Update zonder naam

  • 6.500 km

Laatst een parkeerboete gekregen. Net een nieuwe auto en dan dit. Wat een ellende.
Het navigatiesysteem werkt niet zo goed. Bij de TMC-meldingen op je route komen ze al zo lang van te voren dat als je bij die melding bent, de file al weer opgelost is. Toch blijft het handig.
Een paar minpunten, namelijk hinderlijke reflecties vanuit de middenconsole en aircoroosters. De achterbank blijft kraken en ook de beugels in de kofferbak zijn onhandig.

Al met al blijft het een prima auto, lekker stil op de snelweg en vooral heel erg comfortabel.
Volgende update volgt snel.

Eerste beurt en 20.000 gepasseerd

  • 20.600 km

Avvie is afgelopen week de 20.000 gepasseerd! Een paar weken ervoor nog een onderhoudsbeurt gehad, en in de WK-periode een lekke band door een stoeprandje wat ik niet zag :$. De motor had in het begin nog wel eens de neiging af te slaan onder de 1500 tpm, maar is nu veel soepeler geworden na het inrijden. Nog steeds een erg fijne auto.

30.000 beurt + geen nieuws

  • 29.700 km

Ze zeggen wel eens dat geen nieuws, goed nieuws is. Nou, voor de Avensis gaat die vlieger ook op.

Vorige week heeft onze Avensis een onderhoudsbeurtje gehad. Niks bijzonders, maar dat hoort ook zo bij een auto die pas 30k op de teller heeft staan. Hij rijdt nog steeds heel erg fijn, het verbruik schommelt rond de 6,2L/100km, wat ik prima vind daar de vorige Avensis 6.5L/100km reed. Ik rijd nu zoals ik ook met de vorige reed, snelheden van tussen de 120 en 140 km/u, dan rijdt hij heel erg lekker. Ik vergelijk het wel eens met een vliegend tapijt, je hebt werkelijk geen idee dat je aan het rijden bent. Hier op Nederlands asfalt zoef je overal overheen, tot groot plezier van mijn passagiers. Veel valt er niet te vertellen, het is een auto die het gewoon prima doet!

Tot de volgende keer!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.