Toyota Avensis 1.8 VVT-i Business (2010)

autoreview

Toyota Avensis
Toyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota Avensis

Signalement

UitvoeringAvensis 1.8 VVT-i Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Zoals velen voor mij ben ik in de zoektocht naar een nieuwe auto langs onder andere een Mazda dealer geweest voor de 6. Ook met een schuin oog de Passat en Jetta bekeken en een Nissan Qashqai proefgereden. Deze laatste eigenlijk op verzoek van mijn vrouw die gecharmeerd leek van een hogere auto. De wegligging van deze crossovers in het goedkopere segment (vergeleken met de klasse van een Touareg, Ford Kuga of Volvo XC60) is simpelweg onvoldoende. Hobbeldebobbel over geklinkerde wegen, iedere bocht die je iets harder neemt het gevoel dat de auto op z'n kant zal belanden.

De Passat was iets aan de dure kant. De Jetta te klein en niet compleet genoeg voor zijn geld (en we zitten aan de vooravond van een nieuw model, waarvoor ik niet de tijd had om erop te wachten). De Mazda beviel goed zodat ik moest kiezen tussen Mazda en Toyota.
Deze review staat in de Toyota sectie, waaruit dus opgemaakt kan worden dat het de laatste geworden is.

Ik rijd nu een Toyota Avensis 1.8 VVT Business sedan. Opties zijn lederen bekleding, parkeersensoren achter en een chroompakket.
De auto is in september 2010 besteld. Afgeleverd in de laatste week van oktober 2010.

Mijn eerste indruk: een solide auto met goede wegligging. Netjes en strak afgewerkt. Voldoende ruimte.

Ik ben zelf 1.80 m lang. Problemen met hoofd/beenruimte heb ik niet. Voorlopig verbruik is 1 op 12,7. Hierbij rijd ik overwegend snelweg doch veel in de spits. Ik merk op termijn wel of het verbruik nog afneemt.

De navigatie werkt uitstekend. Betreft versie 2010/2011. Een aantal straten kon hij niet vinden, echter neem ik het ding dit niet kwalijk daar de woningen in deze straten nog niet opgeleverd zijn. Wel is opmerkelijk dat mijn eigen huis volgens de navigatie 50 meter verder zou liggen, hetgeen een flink eind omrijden zou betekenen.
Nadeel van de TNS (of ik heb het nog niet ontdekt) is dat er geen mogelijkheid lijkt te bestaan om de RDS info van de gekozen radiozender in beeld te krijgen/houden.

De achteruitrij camera is prettig. Wel als aanvulling op de parkeersensoren die ik er bij voorbaat op wilde hebben. sowieso kijk ik liever over mijn schouder dan op een schermpje, alleen al vanwege het risico van bijvoorbeeld aanstormende kinderen. De piepers van de sensoren hebben in mijn beleving een te grote marge, zodat het 'fijn' parkeren met de camera kan.

Instelmogelijkheden voor de zit is naar behoren. De stoelen zitten aangenaam, zeker nu zij met leder bekleed zijn. Het betreft overigens zwart leer waarvan de middenbaan op zitvlak en rugleuning uitgevoerd is in geperforeerd leer ivm de stoelverwarming.
Bediening van stoelverwarming is netjes weggewerkt in de middenarmsteun.

De middenarmsteun is bijzonder groot. Dit is voor mij erg prettig, zeker omdat de Avensis opbervakken onder de voorstoelen ontbeert. Het dashboardkastje is van gemiddeld tot groot formaat.
De middenconsole heeft bij de achterbank geen opbergvak.

Minpuntje aan de Avensis ten opzichte van de Golf vind ik het geluid van dichtslaan van deuren. Dit neigt teveel naar 'klik' in plaats van de Duitse 'bof'. Dit zelfde ervaar ik bij het sluiten van het dashboard kastje, dit klinkt als een zuivere, plastieken 'klik'.

Een groot nadeel vind ik de sleutel. Mijn proefrit heb ik gemaakt in een exemplaar met een smart key. Oftewel: 'sleutel' om in je zak te houden en een startknop. Dit systeem zit niet op mijn exemplaar. De bijgeleverde sleutel betreft een waar steekwapen met zijn 5 centimeter lange pen op de driehoekige greep. En niet inklapbaar. Gebeld met de dealer, maar blijkt niet mogelijk te zijn om de sleutel te vervangen voor een inklapbaar exemplaar. Dat zal me nog wel een aantal broekzakken gaan kosten, dus....

Het grootste minpunt aan de auto dat ik tot heden heb kunnen ontdekken is de kilometerteller. Deze kent een bijzonder grote afwijking die ik heb kunnen vaststellen op 10%!! Rij je volgens de naald 100, dan is de werkelijke snelheid volgens de boordcomputer 90. Rij je volgens de naald 120, dan is de snelheid volgens boordcomputer 108. Rij je op de boordcomputer 100, dan staat de naald op 110.
Gebeld met dealer. Dit is bekend en kunnen of willen zij niet aanpassen.
Ik heb overigens niet kunnen testen met behulp van een simpele tomtom of de door de boordcomputer aangegeven snelheid wel correct is. Ik ga er vooralsnog vanuit dat de boordcomputer de snelheid aan de hand van gps gegevens registreert, omdat het even duurt voor de snelheid (gemiddelde snelheid) uitgerekend is.

Bij het eerste onderhoud zal ik de dealer nogmaals vragen om de naald te corrigeren indien mogelijk. Daarnaast wil ik kijken of het mogelijk is om de richtingaanwijzer 3x automatisch te laten knipperen bij een korte beweging. Nu moet je de hendel of vasthouden of in de permanent stand zetten bij het knipperen.

De acceleratie van de auto is goed. Totdat je in zn 5 staat. Het dashboard heeft een (irritant) pijltje dat gaat branden als de auto vindt dat je moet opschakelen. Bij voorkeur wil Toyota dat je 50 rijdt in de 5e versnelling. 50 is voor mij echter een 2e versnelling of, bij langere tijd 50 rijden, 3e versnelling.
Sta je eenmaal in 5 of 6e versnelling en wil je doortrekken (boven 100 km/h of 120 km/h) dan kan je twee dingen doen: of geduld hebben en in 5 of 6 versnellen, of terugschakelen naar 4 en op normale wijze versnellen.

De wegligging van de auto is goed. Heb deze nog niet kunnen testen in heuvelachtig of bergachtig landschap, maar smalle banen met scherpe bochten worden zonder ongemakken doorgelopen op aangename snelheden. Het overzicht vanuit de auto is eveneens goed. In tegenstelling tot anderen heb ik geen problemen met het over mijn schouder kijken.

Kofferruimte is meer dan voldoende voor mijn situatie; de tijd van kinderwagens is voorbij en de tijd van tenten zal niet komen :)

Voor nu is de inkt even op. Ik zal over een tig duidend kilometer, indien nodig, een update neerpennen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.