Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Aspiration (2013)

autoreview

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Aspiration (2013)

Signalement

UitvoeringAuris Touring Sports 1.8 Hybrid Aspiration
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst15.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Dik tevreden !!

  • 10.000 km

Waarom :

Begin 2013..lambdasonde stuk € 300,-, maar er zijn er nog drie en de katalysator loopt volgens de garage rond de 150.000 km ook een risico. Een hoop kosten dus in het vooruitzicht dus.. zucht !!
Wat nu ?? Doorrijden in mijn Toyota Avensis Verso en de kosten slikken of een andere wagen ?? Met 30.000 km per jaar kan ik nog 2 jaar doorrijden en dan brengt de Verso niet veel meer op plus het risico op extra kosten neemt dan significant toe.
Beetje op internet struinen bij Toyota.nl want ik ben zéér tevreden over het merk en wat komt ik tegen ???....
"Binnenkort leverbaar de Toyota Auris TS hybride met een geschat verbruik van 1 op 26".
( wetende dat dit tegenwoordig neerkomt op +/- 1 op 21 ) T.o.v. mijn huidige verbuik 1:9 scheelt dit de helft van mijn brandstofkosten á € 452,- per maand. Dit levert mij dus €226 per maand op.

Toch maar besteld:

Direct mijn garage gebeld voor een afspraak en en paar dagen later heb ik eind Mei blind maar vertrouwende op de Toyota kwaliteit een TS Aspiration Hybride besteld.
En dan is het wachten....want hij zou pas half Augustus geleverd gaan worden. Dat werd dus begin Oktober i.v.m. de overvloedige vraag.

Eindelijk ophalen:

Wat schetst bij aflevering mijn verbazing ik heb een Aspiration met allemaal extra's omdat deze via Duitsland is geïmporteerd !!
Te weten: 17 inch lichtmetaal, cruise control, verwarmde voorstoelen, navigatie, inklapbare buitenspiegels, automatisch inparkeersysteem, parkeersensoren rondom, electrische lendensteun in de bestuurdersstoel, elektrische raambediening achter, kortom allemaal zaken waar ik nog blijer van werd omdat ik deze er gratis bij kreeg.

Exterieur:

De eerste kennismaking was wauw.. wat ziet deze auto er strak uit !! Rondom allemaal subtiele details voor de stroomlijning zoals bobbels in het glas van mijn koplampen, kleine details ( een soort vinnetjes ) bij de bevestiging van de buitenspiegels, de knipperlichten van de buitenspiegels evenals bij de LED-achterlichten. Hier kan je aan zien dat er over deze auto is nagedacht !
De grijze turbine-velgen passen perfect bij de Medium Silver Metallic lak.
De deuren gaan soepel open en voelen massief aan. De achterklep is te openen met een electrische drukknop, is licht en dus zonder teveel inspanning te openen. Ook gaat deze voor mijn lengte van 1,89 m ver genoeg open. Het sluiten van de achterklep gaat soepel door het enkel dicht laten vallen van de klep. De gespoten bovenkant van de achterbumper is bij een geopende achterklep over ongeveer 8 cm zichtbaar dus hier zal ik voor de nagels van de hond een oplossing voor moeten zoeken. Verder niets dan lof over de buitenafwerking.

Interieur:

Binnen is alles netje's en strak afgewerkt.
De bestuurdersstoel is voor mijn lengte net ver genoeg naar achteren te zetten. De electrische lendensteun is met mijn hernia een uitkomst, doordat deze tijdens een lange rit eenvoudig aanpasbaar is d.m.v. een druk op de knop aan de zijkant van de stoel. Het dashboard is overzichtelijk door zijn eenvoud ( ik hoef niet zo nodig in "Starship Enterprise" te zitten dus alles voldoet prima ).
Over het materiaalgebruik is al van alles gezegd maar het kan mij niet zo boeien, ik hoef niet zo nodig mijn dashboard te knuffelen om te constateren of alles hard of zacht aanvoelt.( Ik zit nog wel steeds te kijken welke delen van milieuvriendelijk zeewier zijn gemaakt maar dat even terzijde ).
Het veelbesproken klokje ziet er inderdaad gedateerd uit maar het valt mij wel op dat ik deze heel snel en in een automatisme kan vinden dus wellicht is dit de gedachte hierachter ?? Al met al stoort mij dit niet zo.
De middenarmsteun is in de lengte verstelbaar en dat is maar goed ook want ik heb deze altijd in de voorste stand staan. De hoogte is prima.
De bediening voor de cruisecontrol ( rechts onder de ruitenwisserbediening ) is in het begin lastig te vinden omdat deze vrij kort is, maar als je eraan gewend ben en alles in een automatisme gaat, ben je blij dat deze hier zit omdat hij zo tijdens het rijden niet in de weg zit.
Wat lastig te bereiken is, is de blokkering voor de electrische ramen. Deze zit iets verborgen achter de handgreep van de bestuurdersdeur, dit had iets toegankelijker kunnen zijn omdat deze niet automatisch te vinden/voelen is.
Het dashboardkastje is ruim. Voor de zonnebril zit er een opbergmogelijkheid aan het plafond boven de binnenspiegel en de bak onder de middenarmsteun is in twee secties ( diep en ondiep ) te openen. Tijdens het rijden in het donker zijn alle bedieningsknoppen verlicht op de knop van de versnellingskeuze na. Deze wordt verlicht door een subtiel blauw LED-lampje vanuit het plafond en is hierdoor goed zichtbaar.
De stoelzittingen zijn voor mijn gevoel voor lange mensen aan de korte kant maar dat is denk ik voor iedereen verschillend en moet je maar ervaren tijdens een testrit. Ik heb er tot nu toe nog geen echte hinder van ondervonden!
De ruimte op de achterbank is prima zolang er niemand achter mij zit. Met mijn stoel op de achterste stand en de leuning behoorlijk rechtop blijft er ongeveer 8 cm beenruimte over.
Voor mijn zoontje van 9 voldoende, maar voor een volwassene is dit echt niet te doen. Tevens kan mijn dochtertje van 4 niet achter mij zitten omdat zij door het autostoeltje precies met haar voeten tussen de achterbank en mijn stoel komt en 8 cm te weinig is voor maat 29. Vandaar dat zij achter de bijrijdersstoel zit die wat verder naar voren kan.
De beenruimte op de achterbank is m.i. absoluut wel een beslispunt voor het kopen van deze auto!
Ben je als bestuurder zelf lang maar heb je kleine kinderen op de achterbank is dit wel op te lossen ( tenzij het twee kleintjes zijn ) maar ben je zelf lang en moeten er uit de kluiten gewassen tieners mee, dan word dit lastiger. Ben je zelf niet zo lang, dan kan de bestuurdersstoel naar voren en is dit probleem niet van belang.
De kofferbak is zoals gemeld geweldig groot. Mijn labrador van 37 kilo kan hier prima vertoeven en ik heb nog geen klachten van hem gehoord. Er zit in het afdekscherm van de bagageruimte subtiel een opgerold bagagenet verwerkt die zo amper ruimte inneemt en zeer praktisch is.
Het rolscherm zelf ziet er bij de geleiders iel uit maar blijkt toch wel stevig te zijn ( mits normaal gebruikt uiteraard, alles is stuk te krijgen ). D.m.v. verschillende sleuven is deze ook via de achterstijl omhoog te schuiven waardoor de kofferbak goed toegankelijk is en het rolscherm niet helemaal ingeschoven hoeft te worden. Je vraagt je misschien af wat maakt dat nou uit ?? Nou heel veel want met een hernia hoeft ik dus niet iedere keer helemaal in de kofferbak te duiken om het scherm volledig in of uit te schuiven maar kan ik deze eenvoudig netje's rechtopstaand omhoogschuiven.
De inklapbediening van de achterstoelen werkt vanuit de achterklep prima maar voor grote spullen moet je toch het rolscherm/bagagenet verwijderen en dus in de auto "duiken".
Een reservewiel werd in dit model niet meegeleverd maar je krijgt een compressor op 12 v en een reparatiesetje mee. Aangezien dit niet echt mijn voorkeur heeft heb ik hiervoor een eenvoudige stalen 16 inch velg met goedkoop bandje besteld ( een originele thuiskomer kost €400,- ) wat prima onder de laadvloer past.
Zoals eerder vermeld heb ik voor de hond een laadbakbescherming + grote deken achterin liggen die ik bij in en uitstappen van de hond half naar buiten over de bumper hang zodat het spuitwerk niet door de nagels beschadigd kan worden.

En nu rijden:

Hoe wat waar ??? Ik heb nog nooit automaat gereden dus het lijkt mijn eerste rijles wel. Na uitvoerig bijgepraat te zijn door mijn garagehouder is het nu tijd om het hybriderijden te ervaren !! Rem intrappen, de startknop indrukken d.m.v. het pientere pookje, de automaat in Drive zetten en de rem voorzichtig op laten komen. En ja hoor...heel subtiel begint de auto geruisloos te rijden. Wauw wat een rust! Langzaam en onwennig rij ik de hol bij de garagehouder op en stop bovenaan om te kijken of er niets aankomt. Ik laat mijn rem vervolgens los en de auto begint zonder terug te rollen doodstil te accelereren. Ik rij electrisch de weg uit om vervolgens de 30 km zone te verlaten. Ik krijg zelfvertrouwen en geeft wat gas bij, de auto versnelt behoorlijk en zie op het informatiescherm de benzinemotor inschakelen maar hoor of voel hier niets van indrukwekkend.......maar rustig aan nog ff want het advies is de eerste 2000 km rustig inrijden.

10000 Km:

Nu 10000 km verder kan ik je vertellen hoe de auto daadwerkelijk rijd.
Wauwauwauw man wat een auto ( maar dit is mijn mening )!!
Met mijn woon/werkverkeer voornamelijk in de stad en af en toe snelwegverkeer is dit een superauto. In het begin kwam ik qua verbruik niet boven de 1:19 maar nu het buiten wat warmer gaat worden en de auto is ingereden haal ik regelmatig 1:22.
Dit kan je natuurlijk alleen halen als je hier met rijden een beetje rekening mee houd. Ik word regelmatig door een vliegende Prius ingehaald waar waarschijnlijk mensen inzitten die hier vertellen niet boven de 1:15 te komen duh..( waar koop je deze auto voor vraag ik mij dan af..) Bij een normale rijstijl soepel meekomend met het verkeer op de rechterbaan is een jaargemiddelde van 1:20 makkelijk haalbaar.
Maar de Auris kan ook stoplichtsprintjes makkelijk winnen ( als je dit zou willen )door het vol intrappen van het gaspedaal schiet de auto van zijn plaats en laat het overige verkeer ver achter zich. ( maar nu lijk ik wel op een autoverslaggever dus laten we het over het gebruik hebben waar deze auto voor bedoeld is )
De ECVT bak doet prima zijn werk en als je de auto eenmaal doorhebt kun je de auto muisstil laten rijden, zelfs tijdens het optrekken! Volgasrijden ( zoals sommige mensen continue doen ?? levert wel irritatie op i.v.m het motorgeluid maar dat levert volgens mij iedere auto op als deze alsmaar op zijn staart word getrapt.
De verhalen over een loeiende bak moet je dus met een korreltje zout nemen want dit komt van mensen die beter een V8 met een verbruik van 1:3 kunnen kopen. ( die's lekker stil met volgas optrekken ).
Een heerlijk rustgevende auto dus die prima in het verkeer meekomt met een geruisloze en nagenoeg onvoelbare automaat en een niet te evenaren verbruik van 1:20/21 ( voor deze brandstofsoort en gewichtsklasse ).
Er is ook veel geschreven over de besturing, maar ik weet absoluut niet waar dit over gaat.
De auto stuurt m.i. fijn, niet te licht en niet te zwaar maar ook hier heeft ieder zijn eigen mening over.
De verschillende instelstanden van de ECVT-bak zijn persoonsafhankelijk. De powerstand zorgt ervoor dat de auto direct reageert op je gaspedaal terwijl de ecostand dit geleidelijker doet. Volgas reageren ze echter allebei hetzelfde. Het volledig electrisch rijden is prachtig en nog steeds zie ik mensen kijken heh....hoe kan die auto nou rijden ik hoor niets ??.
Dit volledig electrisch rijden kan tot ongeveer 50 km per uur, maar bij de minste hobbel schakelt de benzinemotor geruisloos ( je kunt dit eigenlijk alleen zien op het informatiescherm ) in om te helpen.
Bij hogere snelheden op de snelweg helpt de electromotor zeker ook mee bij heuvels of acceleraties waardoor in combinatie met het Atkins-blok ook hier goede verbruikscijfers haalbaar zijn. Een tussensprintje voor een inhaalactie is een koud kunstje en voor mijn gevoel een stuk vlotter dan mijn vorige auto. Wat ook opvalt op de snelweg is de rust en het lage rijgeluid in de auto, bij 110 km per uur hoor je eigenlijk alleen bandengeluid en rijwind, heerlijk.
Het remmen en regenereren van de remenergie gaat uitsteken. In het begin ging alles schokkerig maar dit kwam door zowel de nieuwe remblokken als door de onwennigheid met dit systeem ( hadden sommige autoverslaggevers ook last van ). Nu ben ik inmiddels gewend aan de auto en remt deze eigenlijk beter dan ik van al mijn andere auto's gewend ben. De cruisecontrol gebruik ik regelmatig en zelfs in de stad, dit komt mede door de eenvoudige bediening.
In heuvelachtig terrein werkt deze cruisecontrol overigens ook verbluffend omdat deze bij holletje af de auto via de electromotor af laat remmen zodat deze precies op de ingestelde snelheid blijft rijden.
Bijkomend voordeel is hierbij dat de remblokken niet onnodig worden gebruikt bij heuvelaf rijden en het risico op uitval d.m.v. fading nagenoeg niet aanwezig is. De grindbakken in Frankrijk heb je dus niet meer nodig !!
De stuurbediening van de radio werk prima evenals de radio zelf. Ik heb muziek op een USB-stickje staan maar streaming via bluetooth kan ook. De ingebouwde carkit werkt prima en is goed hoorbaar ( ook voor de andere zijde ).
De navigatie werkt prima en is eenvoudig te bedienen. Een nadeel van het multifunctionele scherm is dat deze bij het inschakelen van de dimverlichting overdag dimt en hierdoor slecht zichtbaar is, maar wellicht is dit door de garage nader aan te passen. De navigatie kan tevens zo ingeschakeld worden, dat deze op de achtergrond meeloopt en d.m.v. een piepje waarschuwt of er een flitspaal nadert. Tevens kun je instellen dat deze bij het overschrijden van de maximum snelheid een waarschuwing geeft. Je kunt zelf instellen bij welke overschrijding hij dit doet bijv bij 5,10,15 of 20 km overschrijding.
Het knipperlicht heeft een comfort-schakeling waardoor 1x kort indrukken goed is voor 3x knipperen. Dit is overigens net als alle andere electrische instellingen door de dealer aanpasbaar.
Het achteruitrijden gaat gepaard met een irritante piep waardoor je de parkeersensoren achter niet meer kunt horen. Dit moet ik nog uit laten schakelen door de dealer. De achteruitrijcamera is een uitkomst, hier kan je net wat meer mee zien dan de sensoren. Het betreft een breedbeeldcamera waardoor je een breed en goed overzicht hebt van de omgeving aan de achterkant. Hierdoor is wel je snelheid vertekend en moet je er rekening mee houden dat je ineens tot aan je achterbumper zit, maar dit is ook een kwestie van wennen en je weet niet beter.
De automatische inparkeerfunctie werkt verbluffend en menig bijrijder zat met open mond te kijken wat er gebeurde. Er was zelfs iemand naast mij zat die zei "dit lijkt de knightrider wel".
De kleinste gaatjes zijn geen partij voor de inparkeerfunctie...zelfs parkeerplaatsen waarvan ik denk dit lukt nooit, parkeert hij prima in.
De werking is simpel, je schakelt de functie in en rijd voorbij een parkeervak. Zodra deze geschikt is geeft het systeem een signaal zodat je de auto in zijn achteruit kan zetten. De snelheid van het inparkeren bepaal je zelf omdat deze functie niet automatisch gaat. Je moet dus zelf gas blijven geven en remmen en dat is maar goed ook, het blijft eng en onwennig zeker de eerste keer.
Oh ja even op de valreep, wat ik wel storend vind ( maar dat is misschien persoonlijk geneuzel ) is de claxon !
Als ik moet toeteren schaam ik mij een beetje want het is net of ik in een lelijk eendje met astma zit. Bij de volgende beurt zal ik navragen of dit niet aan te passen is want echt stoer is het niet.

Kosten:

De eerste 3 jaar heb je garantie( 5 jaar met bijbetaalde uitbreiding van € 400,- á € 500,- ) en dus geen bijkomende kosten anders dan de gebruikelijke beurten, wegenbelasting ( 1195 KG ) en verzekering ( ANWB €31,- p/mnd all risk e.e.a. afhankelijk van je no-claim ).
De afschrijving is lastig te voorspellen maar over 5-jaar is de Auris de enige hybride station op de 2ehands-markt dus qua inruil zéér geliefd zeker gezien de steeds positievere berichten over de betrouwbaarheid van 2e hands hybride-Toyota's. Mocht je de auto "op" willen rijden en twijfelen over de kosten/kwaliteit van de batterijen, een nieuwe batterypack kost € 1200,- en Toyota recycled zelf de oude batterij voor gebruik in een nieuwe auto ( dus met het milieu zit het ook wel goed ).
( desondanks zijn er Priussen met de originele batterij die 500000 km hebben gereden )
Doordat Toyota zijn klanten een goed product wil leveren en niet op wil laten draaien voor kosten die voortkomen uit fabricagefouten zal zodra dit voorkomt een terugroepactie opgezet worden om deze fout kosteloos te herstellen. Hierdoor heb je ook wat extra zekerheid t.o.v. concurrerende automerken die de klant hiervoor op laten draaien onder het mom van vette pech of dit komt door het gebruik... Ik zeg altijd maar zo liever een terugroepactie teveel dan één keer teveel ten onrechte betaald. Automerken die nooit terugroepen zijn hierin disputabel, een foutloze auto bestaat niet dus je word bedonderd waar je bij staat !
( update 02-04..gisteren nieuws gehoord over GM die een foutief contactslot weigerde te vervangen terwijl ze wisten dat dit levensgevaarlijke situaties met zich meebracht. Nu na veel media-aandacht gaan ze eindelijk terugroepen duh, i rest my case !!)

Eindconclusie:
( Het betreft hier mijn persoonlijke mening o.b. mijn rijervaringen tot nu toe )
Al met al en prachtige auto die voor het doel waar deze voor gemaakt is prima voldoet.
Als je deze auto gaat vergelijken, doe dit dan eerlijk en maak een vergelijk met een auto uit dezelfde klasse, gewicht, verbruik, aanschafprijs, uitrusting en doel waar deze auto voor ontworpen is. Iedere andere vergelijking is m.i. scheef en geeft een onjuiste uitslag.

ff een update bij 11.200 km:

Wat een rare kilometerstand voor een review zul je denken maar wat mij nu overkwam.....
Een week ziek geweest en ik wil op vrijdagmiddag nog even naar kantoor voor een afspraak...Auto dood !!
Huh ?? doet helemaal niets.
Wegenwacht laten komen die heeft de auto met een starthulp zéér eenvoudig weer aan de praat wat bleek een lege accu !!
Alles nagelopen maar er stond niets aan. Vreemd, maar ik zal het nog een tijdje aankijken of deze storing meer optreed.
Als ik hier meer over weet zal ik dit hier melden.

De eerste beurt

  • 15.000 km

15.000 km een kleine beurt dus.

Ik heb tussen de aflevering en deze beurt het oliepeil in de gaten gehouden maar tot op heden heb ik niets zelf toe hoeven te voegen.
De kleine beurt kostte mij € 133,-...goed te doen lijkt mij.
Verder geen bijzonderheden, de auto rijdt als een zonnetje en ik merk dat ik steeds meer ga genieten van de automaat.
Het lijkt wel of de overbrenging en het samenspel van benzine en electromotor ook steeds soepeler op elkaar in begint te spelen al moet ik wel toegeven dat ik nu eigenlijk pas een beetje gewend raak aan het rijden met deze hybride.
Ik begin nu onbewust beter het gas te doseren om zo zoveel mogelijk rendement uit de auto te halen wat automatisch meer rust in de auto met zich meebrengt.
Een verbruik van 1:20 / 1:21 haal ik met dit weer probleemloos.
Iedereen die beweert 1:14 te rijden heeft volgens mij een verkeerde auto uitgekozen voor het doel waar ze deze voor gebruiken.
Maar af en toe komt het kind ook wel in mij boven en trap ik hem op zijn staart, hij gaat dan als de brandweer !!
Een beetje saai dus maar zo wordt iedere Toyota ook bestempeld.
Maar als dit betekend dat ik probleemloos heerlijk goedkoop kan rijden is dit echt mijn merk en heb ik dat imago er graag voor over !!

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.