Toyota Auris Touring Sports 1.6 VVT-i Dynamic (2013)

autoreview

Toyota Auris Touring Sports 1.6 VVT-i Dynamic (2013)

Signalement

UitvoeringAuris Touring Sports 1.6 VVT-i Dynamic
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst10.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Stille kracht

  • 2.500 km

Auris TS 1.6 Dynamic

Na het zien van de eerste foto's van de Auris TS was ik verkocht. Zodra de auto bij de dealer stond ben ik gelijk gaan kijken. De auto zag er nog beter uit dan op de foto.

Ik vind de hybride techniek van Toyota fantastisch maar zo lang je er geen caravan mee kan trekken is dit geen optie.
Aangezien er in de wijde omgeving geen 1.6 in Nederland beschikbaar was heb ik proef gereden in een 1.8 hybrid. Wat een heerlijke stille en krachtige auto (in sportstand). Ik kreeg in ieder geval een goede indruk van de mogelijkheden van de auto.

Zelf de 1.6 Dynamic besteld met navigatie. Begin oktober is de auto geleverd. Wat gelijk opvalt is de stilte in de auto, het motorgeluid hoor je bijna niet, alleen het geluid van de banden is aanwezig.

De Auris is standaard voorzien van 17" lichtmetaal, sportstoelen met rode stiksels en een afwijkend dashboard ten opzichte van de Hybrid.

Het lijkt er op dat de auto is ontworpen vanuit de hybrid met automatische versnellingsbak, de middenarmsteun zit bij het schakelen van de zesbak in de weg, na verloop van tijd raak je er wel aangewend maar toch jammer.

De auto is gekocht om een caravan van 1200 kilo te trekken, natuurlijk heb ik dat eerst gecheckt bij Caravantrekker.nl. Het enige nadeel is dat de auto aan de lichte kant is, met een goede belading van de caravan en de auto moet dat geen problemen opleveren.

Na een korte periode van inrijden kom ik nu op gecombineerde ritten 80/100/130 km wegen op een verbruik van 1 op 17,5.

De kofferbak is riant, bij neergeklapte achterbank kun je complete binnendeuren van de bouwmarkt meenemen met de achterklep dicht(!) Er zit een dubbele bodem in die je volledig kunt verwijderen, hierdoor kunnen wij 2 (elektrische)vouwfietsen eenvoudig in de auto meenemen op vakantie.

Als we met de caravan weg zijn geweest zal ik een update plaatsen




Update

  • 5.000 km

Afgelopen maand naar Oostenrijk geweest, 2300km gereden waarvan het grootste deel natuurlijk snelweg. Autobahn snelheden tussen de 130/140km per uur met uitschieters van 150/160km.

Op de boordcomputer haalde ik een gemiddelde over de hele reis van 6,3 L/100km. Bij het verwerken van de tankbonnetjes kwam ik op een werkelijk verbruik van 6,1 L/100km. Het komt niet vaak voor dat een boordcomputer minder aangeeft dan het werkelijk verbruik.

De Ts is een erg fijne reiswagen de sportstoelen in de Dynamic zitten als gegoten en de auto is ook op hoge snelheid erg stil. Wel hoor je de winterbanden op diverse soorten asfalt overal bovenuit. Ik had de zelfde banden onder de Toyota Verso en voor mijn gevoel waren ze toe minder luidruchtig.

Rijden met de caravan

  • 10.000 km

De Toyota Auris TS 1.6 Dynamic op pad met de caravan, een Eriba 390 met een eigen gewicht van 1200 kg. Volgens het kentekenbewijs mag de Auris 1300 kg trekken. De auto is nog extra beladen met 2 elektrische vouwfietsen in de auto, 2 opklapstoelen en 2 tafels.

De auto kan vlot overweg met de caravan, als je 90km rijdt op de teller dan maakt de motor in de 4e versnelling 3000 toeren. De auto is dan erg stil, ik heb metingen verricht en kwam tot 64 Db.
Bij hellingen op de snelwegen in het buitenland moet je regelmatig terug schakelen naar de 3e versnelling. Het verschil bij 90km op de teller is precies 1000 toeren ten opzichte van de 4e versnelling, namelijk 4000 toeren.
De geluidsproductie blijft ook hier binnen de perken, gemeten is 67 Db. De motor zit dan dicht bij zijn maximale koppel van 160 Nm en is dan erg sterk, je trekt gemakkelijk door tot over de 100km per uur en kan zo eenvoudig vrachtwagens inhalen. Op redelijk vlakke stukken is de 5e versnelling goed bruikbaar, bij 90km op de teller maakt de motor dan 2500 toeren.

Het was wel even wennen na de Corolla Verso 1.8 die ik hiervoor reed, in eerste instantie mis je een versnelling omdat het gat tussen de 3 en 4 van de Auris nogal groot is. In de praktijk valt het erg mee en blijkt het een juist voordeel te zijn. Met de Verso kwam ik met het verbruik tot 10,5 liter per 100 km. Bij de Auris zit ik gemiddeld op 9 liter per 100 km. Ik heb zelfs over een afstand van 250 km een verbruik weten te noteren van 7,8 liter per 100 km.

De auto met caravan vormen bij goede belading een stabiele en vooral stille combinatie. Ik heb de druk op de trekhaakkogel 70 kg gehouden, 65 kg is toegestaan maar iets meer rijdt wel prettiger.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.