Toyota Auris 2.2 D-4D D-CAT Luna (2007)

autoreview

Toyota Auris 2.2 D-4D D-CAT Luna (2007)

Signalement

UitvoeringAuris 2.2 D-4D D-CAT Luna
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Met de aanschaf van deze auto hebben we een flinke stap voorwaarts gemaakt. Onze vorige auto (een Daihatsu Cuore! uit 2003) voldeed niet bepaald op de autosnelweg. Aangezien we in verband met een verhuizing veel meer kilometers gaan rijden, was een nieuwe auto (bijna) noodzakelijk. We hadden een duidelijke voorkeur voor een diesel. De auto’s waar we naar gekeken hebben waren de Honda Civic, de Seat Leon en dus de Toyota Auris. Uiteindelijk gekozen voor een zwarte (Night Sky Black Metallic) Toyota Auris omdat hij (in de Luna Business uitvoering) zeer compleet geleverd wordt met o.a. cruise control, dual zone airco, regensensor, schemersensor, full map navigatiesysteem van heel Europa, keyless entry en vijfspaaks 17 inch lichtmetalen velgen (bandenmaat: 225/45R17). Als extra’s hebben we er nog op laten zetten: home link, in kleur gespoten stootlijsten, een trekhaak en parkeersensoren.

De concurrenten worden toch nog een stuk duurder als je dezelfde hoeveelheid opties wilt hebben. Zo mist bijvoorbeeld het navigatiesysteem bij de andere merken en dit is ook vaak een heel dure optie (bij Honda zelfs 3600 euro!). Maar de allerbelangrijkste reden om deze auto te kiezen is natuurlijk die mooie 177pk/400Nm 2.2L turbodiesel. Die klinkt een stuk beter en rijdt veel lekkerder dan die van de VAG. De Auris is een zeer snelle auto maar je kan er ook goed rustig kunt rijden. De Civic 2.2 CTDi rijdt ook heel prettig, maar rustig rijden was er voor mij niet bij, waar dit aan lag weet ik ook niet.

Je zit in de Auris net wat hoger dan in vergelijkbare auto’s uit dezelfde klasse. Hierdoor heb je veel meer zicht rondom, dit is met name voor kleinere mensen een groot voordeel, desondanks zijn de parkeersensoren een meer dan handige optie. De achterstijl is redelijk dik en neemt een deel van het zicht achteruit weg. Maar hij is nog steeds veel overzichtelijker dan de Civic en de Leon, daar zijn de ontwerpers duidelijk alleen voor het uiterlijk gegaan. Het dashboard is mooi vooruitstrevend met die hoge middenconsole met hooggeplaatste versnellingspook, maar vooral heel rustig en degelijk ogend. Het dashboard van de Civic is veel meer gedurfd en futuristischer.

We zijn nog rustig aan het inrijden, dus we hebben nog niet echt alles uit de kan gehaald. Maar nu kan ik al zeggen dat de kracht van deze diesel echt geweldig is. De eerste versnelling is behoorlijk kort, maar daarna (met name in 3de en 4de versnelling) merk je echt dat hij een hoog koppel heeft: hij blijft maar doortrekken waardoor eigenlijk alle versnellingen heel kort lijken. Op de autosnelweg is het heerlijk rijden in die 6de versnelling, bij 120 km/uur draait de motor maar 2000 tpm en hoor je de motor nauwelijks. De koppeling in de Auris grijpt een stuk soepeler aan dan die in de Avensis met dezelfde 2.2 D-4D D-CAT diesel.

UPDATE 28.000 kilometer:
Inmiddels aardig wat kilometers mee gereden en hij bevalt nog steeds prima. De inrijperiode is lang achter de rug en je kan nu dus lekker vol gas geven. Zoals wel te verwachten viel met deze diesel, is het een genot om in te halen. Nadeel hiervan is wel dat je hierdoor relatief duur rijdt, ik haal met vlotte rijstijl ongeveer 1:13.

Verder is met name ook het bluetooth telefoonsysteem ideaal, zodra je in de auto gaat zitten maakt ’ie verbinding met je telefoon en kan je handsfree bellen. Dit alles zonder storing. Verder is die automatische sleutel super, die blijft gewoon in je jas en zodra je het handvat beetpakt springt de auto open, ook starten gaat met startknop en zonder sleutel. Ook dit systeem werkt zonder haperingen.

PROBLEMEN

Tot nu toe geen. Alleen werd ook bij ons de gebruiksaanwijzing van het navigatiesysteem niet meteen meegeleverd. Dit zal nog worden nagestuurd. Gelukkig werkt het systeem heel gebruiksvriendelijk, dus die gebruiksaanwijzing zal ik waarschijnlijk nooit inkijken.

UPDATE 28.000 kilometer:
Nog helemaal geen grote problemen. De bovenstaande gebruiksaanwijzing is netjes nagestuurd. Het enige nadeel dat ik tot nu toe kan ontdekken zijn de iets te laag afgestelde ruitensproeiers. Gek genoeg zijn die niet instelbaar. Als je op de autosnelweg rijdt, dat spuiten ze alleen op de onderkant van de ruit, de rest blijft droog. Een oplossing hiervoor is er niet, de dealer heeft er nieuwe (ook niet instelbare) sproeiers opgezet maar zonder resultaat. Voor de rest enige speling in de bestuurdersstoel, hopelijk kan de dealer dit bij de volgende beurt (30.000km) oplossen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.