Toyota Auris 2.2 D-4D D-CAT Luna (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Auris 2.2 D-4D D-CAT Luna |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Omdat ik meer kilometers maakte, ben ik na ruim 3 jaar tot grote tevredenheid in een Corolla 1.8 VVTL-i T Sport te hebben gereden op zoek gegaan naar een andere auto. Omdat ik meer kilometers reed, begonnen de brandstofkosten zwaarder te wegen, dus moest het een diesel worden (voor mij is gas geen serieus alternatief voor een benzinemotor). Nu reed ik al bijna 13 jaar Toyota. In die tijd heeft geen enkele van de Toyota’s me in de steek gelaten, dus voor de betrouwbaarheid van een nieuwe Toyota was ik niet bang. En ik reed voor m’n werk in diverse merken auto’s uit de kleine middenklasse, waardoor ik een goed vergelijk kon maken. Hoewel de auto’s van andere merken echt niet zo slecht reden, stapte ik toch altijd graag weer in m’n eigen Corolla. Eigenlijk was de keus om Toyota te blijven rijden dus een vrij vanzelfsprekende keus. Toen Toyota de Auris presenteerde, leek me dat een goede vervanging voor de Corolla. Om qua motorvermogen niet teveel erop achteruit te gaan, wilde ik toch wel een sterke dieselmotor. Toen ik vernam dat Toyota de 2.2 D-4D D-CAT dieselmotor in de Auris zou gaan leveren, was dit dan ook de uitvoering die hoog op m’n verlanglijstje stond. Ik heb nog wel de Auris 2.0 D-4D-F gereden als vergelijk. De 2.0 D-4D-F motor maakt van de Auris weliswaar een vlotte auto, maar ik miste toch wel de kick van het vermogen van de T Sport. Maar de proefrit met de D-CAT overtuigde me eigenlijk direct. Een beresterke diesel, scherper weggedrag dan de Aurissen met kleinere motoren en nog prettig stil ook. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Auris 3-deurs in Luna Business uitvoering.
Motor, weggedrag en bediening
De 2.2 D-4D D-CAT is zoals gezegd een beresterke dieselmotor. Tot 1700 toeren merk je nog niet veel van het grote vermogen, maar zodra je boven de 1700 toeren uitkomt, komt het vermogen echt los. De motor trekt mooi gelijkmatig door. Je merkt vanaf 1700 toeren wel dat de turbo mee begint te blazen, maar niet op een nerveuze manier die je bij sommige andere moderne turbodiesels tegenkomt (waar de turbo echt als een idoot inkomt). Je kunt de D-CAT fijn schakellui rijden, de motor protesteert niet tegen het rijden met lage toeren. Op de snelweg bij 120 km/h draait de motor net 2000 toeren in de zesde versnelling, wat op lange afstanden heerlijk is. Een mooie bijkomstigheid is dat de motor net in het optimale toerenbereik zit, als je wilt inhalen is het licht indrukken van het gaspedaal voldoende om binnen een oogwenk je voorligger voorbij te zijn. Qua verbruik is de D-CAT niet een van de meest zuinige motoren. De D-CAT motor nodigt wel uit om lek
PROBLEMEN
Een licht piepende gordelslot aan de bestuurderszijde en een klein plekje in de lak (beide ’problemen’ zijn door de dealer verholpen). Een piepend/krakend bestuurdersportier (is netjes verholpen door de dealer bij de eerste beurt). De remmen beginnen meer te piepen dan ze zouden moeten doen. De dealer gaat hier nog wat aan doen, eventueel worden er andere remblokken gemonteerd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Dynamic | Parkeer sensoren achter | Achteruitrij
- 2010
- 57.912 km

Toyota Auris 1.3 Aspiration | Navi | Camera | Autom. Airco | Elekt. Ramen | Trekhaak | APK tot 24-08-2025!
- 2009
- 214.633 km

Toyota Auris 1.6-16V Sol - AUTOMAAT - CLIMATE CONTROL - 5-DEURS
- 2008
- 119.527 km