Toyota Auris (2008)
autoreview
Signalement
Bouwjaar | 2008 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 161.200 km |
KM-stand laatst | 196.500 km |
Aanschaf Auto
- 167.500 km
Afkomstig van een volkswagen Passat R36 is dit een hele stap terug. Wegens gezondheidsredenen deze overstap moeten maken.
Ik was op zoek naar een auto met de volgende eisen:
- Niet te duur qua aanschaf
- Betrouwbaar
- Voorzien van leuke opties
- Indien mogelijk snel
Na een tijdje zoeken kwam ik toevallig bij de Auris uit. Het model viel niet direct in de smaak, maar een model blonk er uit in positieve zin. Het betreft een Toyota Auris 1.6 120pk met af-fabriek sport pakket van Toyota. Zeer uniek en tot op heden geen zelfde kunnen vinden.
Wat verandert er aan het uiterlijk? Andere voor-achterbumper. Aangepaste zijskirts. Dubbele uitlaat, geen neppe eindstukken! Deze aanpassingen maken van een brave auto een gave sportief ogende auto.
Verder is de auto full-options
- Stoelverwarming
- Leder
- Schuif/kanteldak
- Cruise-control
- Xenon
- Sfeerverlichting
- Achteraf ingebouwde subwoofer, welke zeer netjes is weggewerkt.
De auto stond er smetteloos bij. De auto was brandschoon van binnen en buiten.
De deal was snel gesloten.
Wat valt op: Auto is stil, maar zit wel op hoge toeren bij 120 km/u.
De auto had een grote beurt gehad met nieuwe banden en remmen voor en achter.
Over de banden ben ik niet tevreden. Het betreffen de goedkoopste banden die er te vinden zijn. Dit uit zich in zeer slechte grip op nat wegdek. Als bestuurder die A-merk banden gewend is, vind ik dit levensgevaarlijk.
Woensdag a.s. staat er een afspraak gepland voor het vervangen van 4 banden voor Michelins. Zonde van de nieuwe banden die er op zitten, maar veiligheid gaat voorop. Tevens wordt de auto gelijk uitgelijnd.
Verder staat er eind december een kleine beurt gepland bij de dealer. Hierbij zal de auto volledig nagekeken worden en eventueel onderdelen vervangen worden die er aan komen qua slijtage.
Al met al ben ik tot nu toe erg tevreden
Beurt
- 173.000 km
We zijn inmiddels weer een aantal duizend kilometers verder.
Een korte tussenstand:
- 4 nieuwe banden laten monteren. Michelin primacy 4 á 700 euro
- beurt uit laten voeren bij toyota de Jonge. Betreft een onderhoudsbeurt volgens schema. Hierbij hebben ze een oliewissel gedaan en op verzoek een complete inspectie van de auto. Deze is in zeer goede staat. Geen bijzonderheden. Kosten 245 euro inclusief pechhulp internationaal.
Auto blijft een fijne reisgenoot. Geen op of aanmerkingen!
Grote domper voor toyota; gebroken achteras
- 187.000 km
We zijn sinds 13 januari alweer 15000 kilometer verder met de Auris.
Qua rijden blijft het een heerlijke auto. Comfortabel en vrij stilt tot 130-140km/h.
De APK zat er aan te komen. Auto werd afgekeurd op remleidingen en een kapotte aandrijfashoes. Niet heel gek voor deze leeftijd. Hierop besloten de auto aan te melden voor reparatie hiervan en gelijk weer een beurt uit te laten voeren.
Aangezien er niet direct tijd was, bleef ik nog even met de auto rijden tot het onheil gebeurde. Bij het achteruit rijden in een parkeervak hoorde ik iets aanlopen. Terug naar voren gereden, weer naar achter. Weer een geluid van iets dat aanloopt.
Vervolgens stap ik uit de auto staat het linker wiel scheef. Bouten zitten goed vast van het wiel. Onder de auto hekeken: grote scheur aan de linkerzijde van de achteras. Oftewel achteras gebroken.
Bij tiyota hebben ze er nog nooit van gehoord en tevens kennen andere automerken deze klacht niet, laat staan bij deze leeftijd en kilometerstand!
Auto heb ik weggezet bij Toyota. Hopelijk kan er coulance op verkregen worden, maar ik vrees ervoor. Het is voor mij wel een hele grote domper in de betrouwbaarheid!
Word vervolgd...
Auto weer terug
- 187.001 km
Auto inmiddels weer opgehaald. Hulde voor de toyota dealer welke de auto zeer snel gereed had. 2.5 week eerder dan de planning dus dik tevreden.
Wat is er vervangen?
- tweedehands achteras
- aandrijfashoes LV (APK)
- remleidingen waren ten onrechte afgekeurd bij de apk, welke bij een ander bedrijf was. Deze hebben ze opnieuw roestvrij gemaakt en getectyleerd.
- spiegelglas vervangen RV ivm schade
- grote beurt met wissers
Totale kosten 1778
Blij dat hij weer terug is en hopelijk komen er nu vele probleemloze kilometers bij...
Word vervolgd
Bijna een jaar verder
- 196.000 km
De toyota is inmiddels een echte gezinsauto geworden met als hoofdbestuurder mijn ouders. Hierdoor lopen de kilometers redelijk op. De auto presteert nog steeds zonder kraakjes en doen, wat ik zeer netjes vind voor leeftijd en kilometerstand. Degelijkheid met een sportief jasje!
De afgelopen kilometers waren probleemloos! Wel hebben we besloten dat de auto de komende jaren in ons midden blijft. Hierop hebben we besloten dat we de koplampunits gaan vervangen voor nieuwe. Polijsten maakt ze niet mooier en ook de lichtopbrengst werd slecht. Verder viel op dat de sensor voor de hoogteregeling gebroken is.
De koplampunits zijn besteld bij toyota en kosten 1938 euro totaal. Ik kreeg een korting van 15% en heb hierdoor +- 1650 euro betaald. Aftermarket helaas niet beschikbaar, want Xenon origineel.
Maar wat een verschil! Alsof je continue met grootlicht rijd, maar dan zonder het grote licht. Verder smoelt de auto weer een heel stuk beter.
Sensor is besteld via Autodoc. Kosten 84 euro
Verder onderhoud uitvoeren:
Olie + filter kosten 60 euro
We rijden vrolijk verder!
Vastzittende remmen
- 196.500 km
Deze werkzaamheden heb ik zelf gedaan. Inmiddels heb ik een brug ter beschikking.
Vandaag de olie en het filter vervangen. Verder was al opgevallen bij het vervangen van de koplampunits dat de remmen aan de achterzijde aanliepen. (kort onder de auto doorgelopen)
Hierop tijdens het onderhoud de remmen gedemonteerd en schoongemaakt. Bij controle van de remklauw bleek dat deze muurvast stond. Zowel links als rechts. Verder waren de schijven blauw gekleurd en waren de blokken oneven gesleten.
Vorig jaar zijn ze nog uit elkaar gehaald door de dealer, hier werden geen opmerkingen bijgegeven. Waarschijnlijk was dit toen ook al een probleem. Jammer dat dit toen niet gecontroleerd is.
Uiteindelijk besloten om 2 remklauwen achter + schijven en blokken van Brembo via Fource te bestellen, zodat de auto gelijk weer kon rijden.
Kosten:
Schijven + blokken (brembo + 2x Hitec remklauwen) : 640 euro
Olie 5w30 + Filter 60 euro
Sensor hoogteregeling: 84 euro
Nog op te lossen: Handremkabel RA defect. Deze komt niet volledig vrij en afstellen geeft geen soelaas. Kabel is intern defect. Deze zal nog worden vervangen als ik tijd heb. Voor het gemak vervang ik beide kanten. Is niet veel werk en ze slijten tenslotte allebei. Kosten 100 euro wederom via FOURCE. Zelf monteren.
Helaas toch wat onkosten, maar rekening houdend met kilometerstand niet heel bijzonder. Gelukkig vallen de kosten enigszins mee door eigen montage. Hopelijk hierna weer een jaartje zorgeloos rijden!
0 liter olieverbruik op 10.000. Km Staat nog steeds op max!
Gemiddeld verbruik 1 op 12,5
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.