Toyota Auris 2.0 D-4D-F Sol (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Auris 2.0 D-4D-F Sol |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 38.515 km |
KM-stand laatst | 60.000 km |
ERVARINGEN
- 45.000 km
Sinds twee maanden rijd ik een Toyota Auris 2.0 D-4D van eind 2007. Welke uitvoering het precies is kan ik niet achterhalen (Sol?), maar er zit van alles op en aan: ‘full map’ navigatie (zoals Toyota dat noemt) met touchscreen, cruise control, zes versnellingsbak, climate control, audio e.d. via het stuur, bluetooth, spraakherkenning en noem maar op. Ik mis eigenlijk alleen park distance control. Ik heb de auto gehuurd van een Toyota dealer. Ik moest vanwege het wisselen van baan mijn lease Skoda Octavia helaas inleveren en bij de nieuwe job hoorde eigenlijk geen auto. Ik heb het op een dealtje weten te gooien met de werkgever én de Toyota dealer, waardoor de Auris de enige auto was die voor het budget in aanmerking kwam. Ik vind het geen heel geslaagd ontwerp, maar schuin van voren is het toch best een mooie auto. Het interieur vind ik wel fraai ontworpen. De hoog geplaatste versnellingspook is even wennen, maar dat gaat snel. In de bergen, vooral bij haarspeldbochten, is het ideaal om de pook zo dichtbij het stuur te hebben. De Auris excelleert op de Autobahn: zelfs bij snelheden ver boven de 150 km per uur blijft de auto opvallend stil en zeer stabiel. Heel goed! Behalve de goede uitrusting en snelweggedrag, waardeer ik de goede wegligging, de motorprestaties, het precieze en directe stuurgedrag, het algehele veercomfort, de fijne stoelen (da’s natuurlijk erg persoonlijk), de uitstekende geluidsinstallatie, het prima navigatiesysteem, de climate control, het lichte en nauwkeurige schakelgedrag en het lekkere kleine stuurtje. Ik ben minder te spreken over de kraakjes links en rechts; de bouwkwaliteit komt niet in de buurt van de Skoda. Opmerkelijk is dat juist bij lage snelheden de diesel zeer nadrukkelijk ratelt, ook op bedrijfstemperatuur. Ik weet niet of het exemplarisch is, maar ik vind het een rotgeluid wat ik probeer te overstemmen met de radio of cd speler. Ik zei al dat de navigatie fijn werkt, maar dat geldt minder voor de rest van het systeem. Je kunt er zo verschrikkelijk veel mee en het werkt niet geheel intuïtief zodat je je steeds een ongeluk zoekt als je iets specifieks wilt. Maar een whizkid zal er ongetwijfeld veel plezier aan beleven. O ja, zowel de ruimte voor als achter in de auto is prima. Alleen de kofferbak is wat krap, maar dat is inherent aan het hatchback concept. Over het brandstofverbruik kan ik niet veel melden; ik rijd bijna uitsluitend in de stad of naar het buitenland en in beide gevallen niet op zijn zuinigst…
Problemen
Tot twee keer startte de auto niet. Na de tweede keer bleek dat ik de koppeling niet goed of diep genoeg had ingedrukt. Dat moet blijkbaar om de startonderbreker te deactiveren. Nou, even aankijken of dit juist is. Voorts piepende remmen, maar dat hebben blijkbaar alle Aurissen. Verder geen problemen.
EINDE
- 60.000 km
Twee maanden geleden heb ik de huur Auris ingeleverd. Inmiddels rijden we onze nieuwe Punto Evo (zie aldaar). Ik ben de lezer nog een eindverslag schuldig. Er zijn geen bijzonderheden gepasseerd in het afgelopen jaar anders dan hiervoor beschreven. De Auris is een probleemloze auto maar niet een erg onderscheidende. Hij rijdt bovengemiddeld op de snelweg en zit heerlijk. Deze Toyota stuurt lekker en scherp en de motor is goed bij de les. Maar... ik vind het ronduit een herriediesel en het verschil wat stilte betreft met de Punto is niet te geloven. Dat rotgeluid heeft mij toch een jaar lang gestoord. Zuinig is hij ook niet. Al met al: ik heb best lekker gereden met deze auto, maar mijn hart heeft hij niet veroverd...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.