Toyota Auris 1.8 Hybrid Aspiration (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Auris 1.8 Hybrid Aspiration |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 50.783 km |
KM-stand laatst | 61.500 km |
Eerder moeten doen
- 61.500 km
Auto is bijna een jaar in mijn bezit, heb er 'dik' 10.000km opzitten nu. Gekocht in Sept 2016 met een km stand van ongeveer 51k. Kom uit een handgeschakelde Hyundai ix35, mijn betere helft wilde graag een automaat, en ik eigenlijk ook wel, plus een iets kleinere maar vooral zuiniger auto. En dat is gelukt met deze 2013 Auris hatchback FH2. Jaja, ik weet het, saaiheid troef, en dan ook nog in een flets grijs. Voor ons echter spannend genoeg, het uiterlijk en het innerlijk, echter als ik een nieuwe kon kopen, had ik niet voor deze kleur gekozen.
Begin eerst met een nadeel: Achterin raamslingers, en kan er met mijn kop niet bij dat Toyota dat heeft gedaan. Het is niet anders, en er is mee te leven, maar handig is het niet. Als bestuurder wil je wel eens de achterramen een stukje opendoen, en dat lukt nu niet, mijn armen zijn tekort.
Dan de voordelen: Wat een heerlijke aandrijflijn en handling, wauw, bij de eerste proefrit in een Auris FH1 ben ik gelijk al fan geworden. Ik snap de Prius rijders nu een beetje meer, hoewel het uiterlijk van dat model een 'no show' voor mij is. Behalve die laatste, die is wel weer te pruimen, lekker controverseel.
Terug naar de Auris: Optrekken zonder schakelmomenten te voelen is zeer aangenaam, punt erbij voor de CVT achtige automaat. En bij hard accelereren loeit de CVT zoals het hoort, je wil immers aan de motor horen dat je het gaspedaal vloert. Nog een punt erbij, ik snap de autoweek heren dan ook niet op dit onderwerp. Filerijden, hernemingen, rustig cruisen op 80km weg, rap optrekken, stukken snelweg: Ik vind het allemaal heerlijk met deze hybride aandrijflijn, daar kon die ix35 niet aan tippen. Stuurgedrag van de Auris is ook zoals ik het prettig vind, niet vaag rond de middenstand, niet te licht, eerder zwaar en koersvast. Handling van de auto is ook prima, bochten kan je rap genoeg nemen, met hogere snelheid dan meeste bestuurders -incluis ikzelf- zullen doen/durven. En dat met de af-fabriek 195/65R15 wielen. Daar ben ik wel blij mee trouwens, die 15inchers, ik lees nl wel eens dat comfort een ondergeschoven kind is bij uitvoeringen met 17" rims. Met die trend van alsmaar grotere velgen doe ik niet mee, comfort is mij ook wat waard. Even deze vage vergelijking voor de zwevers zoals ik: Een Auris is als Diewertje Blok... makeup averrechts effect.
Ruimte is ook een discutabel item, dat is inherent aan deze koets (middenklasse hatchback). Voorin niets te klagen, achterin is het niet heel krap, maar hoor de kids weleens klagen, met name over de breedte als ze alle drie mee op pad gaan. Oudste heeft rijbewijs nu, ik zit dus vaker achterin, en ze hebben wel een puntje. Terwijl de Auris maar luttele centimeters smaller is dan de ix35. De aflegruimte voorin is wel belabberd, had nog graag een vak(je) gehad achter het automaat-pookje, voor potje kauwgum en ander klein grut.
Kofferruimte is voor ons voldoende, onderste bodem komt nu iets omhoog want ik heb er een thuiskomer ingelegd (via marktplaats besteld bij thuisbrenger specialist in Groningen). Zo'n spuitbus met vulmiddel zie ik niet zitten, dat moest eigenlijk verboden worden.
Deze verder simpele uitvoering heeft ook touch & go systeem. Niet de t&g plus, dus zonder spraakbesturing maar wel met een achteruitrijcamera. Navi op de t&g is okay, echter de kaartupdates vind ik te duur, dus nog niet gedaan, en hij laat niet je echte (gps) snelheid zien, enkel een symbool als je te hard rijdt. Kan niet tippen aan een doorsnee tomtom. Hacken is nog niemand gelukt laat google zien, dat ding hebben ze goed 'dichtgetimmerd'. De achteruitrijcamera is wel rete handig, daar ben ik blij mee. Geluidskwaliteit van de t&g is prima voor de muzieksoort waar ik naar luister (veel laag), indien er echter gesproken wordt (nieuwsuitzending, bnn, etc) is de kwaliteit van het gesprokene ook vooral laag (lees: dof) en dat luistert niet prettig. Telefoonkoppeling middels bluetooth is prima wat betreft spotify en om de t&g online te krijgen (middels bluetooth tethering), handsfree telefoneren gebruik ik vrijwel nooit. Voor de rest kan je er een paar (gratis) apps op zetten, zoals weather en glass of water. Grappig, niet meer dan dat.
Dat digitale Toyota klokje is magnifiek. Of klassiek. Of achterhaald. Dan nog deze twee onvolkomenheden ter afsluiting: De knoppen op de deur zijn niet verlicht, ik probeer Toyota te begrijpen vanwaar die keuze, is me nog niet gelukt, misschien dat maan altijd 'schijnt' in Japan?!? Is in het donker zeker niet handig. En de afwerking van het stuk boven de dashboardkast: Die schittert je soms tegemoet op bepaalde uren van zonnige dagen. Een keer afplakken en spuiten of wrappen denk ik. Dashboardkast zelf is wel van een goed bruikbaar formaat.
En, ik vergeet het bijna, het verbruik: Ruim 1 op 20 in de zomer, 1 op 18 in de winter. Prima score. Al met al ben ik er reuze blij mee, het is een blijvertje. Totdat de C-HR tweedehands te betalen is, want die vind ik helemaal mooie 'shit', en dat laatste woord bedoel ik positief! Btw, de bijgevoegde foto's waren dealer foto's, maar wel van mijn auris. Ik plaats tezijnertijd wel een keer eigen foto's.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren