Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Dynamic Business (2011)

autoreview

Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Dynamic Business (2011)

Signalement

UitvoeringAuris 1.8 Full Hybrid Dynamic Business
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf11 km
KM-stand laatst69.500 km
Lezerswaardering: 62%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Betrouwbaar!!

  • 45.000 km

Ik schrijf een review over mijn huidige auto, die ik inmiddels 2,5 jaar in bezit heb. Kort, omdat er bijna niets over te vertellen valt! Saai voor sommigen, betrouwbaar voor anderen; het is maar hoe je er tegenover staat!
Als je mijn autogeschiedenis bekijkt en mijn lijst met favorieten, dan zit er nogal een verschil in tussen ratio en emotie.

Deze Toyota Auris heb ik indertijd aangeschaft, omdat ik als zelfstandig ondernemer kon profiteren van diverse belastingvoordelen. Puur rationeel dus.
Maar ik vond dit model toch wat meer van een auto weghebben, dan z'n zusje, de Prius. Toch emotie dus! In de gekochte uitvoering met gratis nav, parkeersensoren, regensensor en keyless entry, zeer compleet uitgerust.

Een proefrit verbaasde mij letterlijk, hoe makkelijk, snel en comfortabel deze auto rijdt!
De Toyota Hybrides zijn echt zulke probleemloze auto's en super-relaxed te berijden, vooral dankzij de CVT-automaat.

Kosten?
Ik zei al, dat er verder over de auto weinig valt te vertellen. Ik heb tot nu toe 2 kleine onderhoudsbeurten (15.000 en 45.000 km)gehad en 1 grote beurt (30.000 km), resp. € 160,00 en € 325,00 incl. BTW.
Ik ga nu de Verbruiksmonitor bijhouden. Gemiddeld zit ik met zomerbanden op 5,2/100 km en met winterbanden op 5,8/100 km, althans, wat de verbruiksmeter aangeeft. In praktijk zit ik rond de 6/100 km.
Geen extra kosten tot nu toe, de auto zit ook nog in z'n fabrieksgarantie.

Voordelen?
Zeer zuinig, compleet uitgevoerd, makkelijke bediening, mede dankzij de CVT (die overigens beslist niet hinderlijk lawaaierig is, mits je niet je voet constant op de bodem drukt, zoals veel autojournalisten plegen te doen. Dit komt alleen voor bij inhaalmanoeuvres en invoegen. Ik heb al veel gewone automaten gereden en die maken net zoveel lawaai in deze situaties!).
De in- en uitstap voorin is erg goed, dankzij de ver openslaande deuren.
Tenslotte nog een pluim over de (standaard) audioinstallatie: het geluid is uitstekend van kwaliteit. Ik heb een USB-aansluiting extra laten monteren voor een iPod waardoor de eigen muziek geweldig klinkt!

Nadelen?
Jazeker, die zijn er wel. Over de krappe kofferruimte is al veel geschreven en het is echt een handicap. Een extra afdekvloer staat wel netjes, maar beperkt de hoogte aanzienlijk. Een beetje boodschappentas past er niet in, dus moet de plank er weer uit.
De zitpositie voorin is goed, maar de zijdelingse steun van de stoelen is matig en de zitting aan de korte kant. De hogere zit vind ik persoonlijk wel prettig, ook omdat de neus helemaal niet te zien is!
Ook zijn de dikke A-stijlen wat hinderlijk en beperken het zicht, vooral in bochten naar links.
De ruimte achterin is ook net aan, althans voor volwassenen.
Over de navigatie ben ik minder te spreken; de bediening is erg complex en na ruim twee jaar zit ik soms nog te zoeken naar het juiste knopje. De instructies zijn wel duidelijk, maar inmiddels begint de actualiteit achter te lopen; een nadeel van geïntegreerde systemen: mooi, maar duur om ze te updaten. Voor deze nav moet ik een nieuwe CD-set aanschaffen t.w.v. € 240,-! Dus niet! Daar koop ik bijna 2 TomTom's voor!!

Verder viel mij al snel op dat de snelheidsmeter/km teller een erg grote afwijking vertoont: + 10%! Dan begrijp je ook dat veel Aurisrijders nogal slome rijders zijn ;-), als je je bedenkt dat 120 km op de teller, nog geen 110 in het echt is! Dat verklaart denk ik ook het relatief grote verschil in de weergave van het brandstofverbruik; dat is dus inderdaad ruim 10% te laag! Ja, zo worden de mooie verbruikcijfers wel heel erg rooskleurig!

Problemen?
Hoe saai wil je het hebben?? Geen!

Ik ben nog even van plan om in deze auto te blijven rijden, ook al omdat de kilometerkosten erg gunstig zijn.

Samengevat een prima investering met veel 'ratio'. In tegenstelling tot veel 14% gelegenheidsdieseltjes, blijft de Auris een aantrekkelijke aankoop, ook (en in dit geval) straks tweedehands voor privérijders.

Update: **VERKOCHT**

  • 69.500 km

Na 3,5 jaar probleemloze kilometers en veel, heel veel ratio, begon het toch weer te kriebelen. Doorgaans doe ik nooit langer dan 1,5 - 2 jaar met een auto, maar ja, dit lag wat anders: m'n eerste nieuwe auto, zakelijk met bijtelling, dus zo lang mogelijk profiteren. Ik heb het 44 maanden volgehouden, maar toen zat ik al maanden m'n iPad te teisteren met allerhande zoekopdrachten, vergelijkingen, kostenberekeningen, bijtellingsvraagstukken, Excel-spreadsheets. M'n vrouw en kinderen zagen het gebeuren: gaat er nu een nieuwe auto komen? Maar dan wel een vlottere graag (zoon1); niet zo'n ouwe-lulle-bak (zoon 2); een met een grotere kofferruimte en meer ruimte achterin (vrouw). En aldus geschiedde.

De strijd ging uiteindelijk tussen een Skoda Octavia Combi, een Nissan Quasquai en de Peugeot 308 SW. Uiteindelijk ben ik als een blok gevallen voor de charmes (en de gunstige aanbieding, ha!) van de Franse stationcar, oftewel de Break zoals ze vroeger de combi's noemden. Lees voor het vervolg in mijn nieuwe review.
P.S. De Auris staat nog te koop in Bergen op Zoom bij de plaatselijke Toyota dealer, mocht u interesse hebben. Dank voor uw aandacht!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.