Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Dynamic (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Auris 1.8 Full Hybrid Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand laatst | 75.000 km |
- 48.000 km
Na de Avensis D-Cat, die er wat mij betreft mee ophield na bijna 300k km, toch maar weer een Toyota. De D-Cat was weliswaar niet zo betrouwbaar als je van een Toyota mag verwachten, maar achteraf gezien zijn alle problemen door Toyota redelijk netjes opgelost. En misschien is de verwachting dat je vier keer het klokje rond kunt rijden met een diesel die bijna 100 pk per liter levert (powerbox), niet helemaal realistisch.
Hoe dan ook, ik had berekend dat ik ruim 150€ per maand kon besparen door in een Aygo te gaan rijden, maar voor iemand van 2 meter is dat natuurlijk niet de meest voor de hand liggende optie om 60000 km per jaar af te leggen. Voor alle duidelijkheid: het gaat hier niet om een lease-auto.
Eenzelfde besparing kon echter volgens mijn berekeningen gehaald worden met een hybride, als die tenminste in de praktijk ook in de buurt van de 1:20 zou zitten. En dan heb je natuurlijk flink meer comfort, beschermend blik en een automaat erbij.
Na een proefrit in een Prius en een Auris, was het duidelijk dat het de Auris ging worden: ik zit er net een fractie beter in dan in de Prius. Bij een van de dealers in de buurt stond een Dynamic in de showroom, met als extraatje het ingebouwde navigatiesysteem annex Bluetooth telefoon/audiosysteem. Aangezien ik geen inruil had, kon ik een redelijke deal afsluiten en was ik binnen een week weer voorzien van een auto.
Tot nu toe bevalt de Auris mij prima. De auto haalt niet helemaal het niveau van de Avensis wat comfort betreft, maar het is zeker geen onprettige wagen in de omgang. Hij is zelfs wat stiller dan de Avensis, ook qua onderstel. Hij laat, denk ik, ook iets hogere bochtsnelheden toe voordat het oncomfortabel wordt. Het interieur is netjes verzorgd, vrij van gerammel en gekraak en zeer overzichtelijk. Het geluid dat het audiosysteem voortbrengt is een audiofiel natuurlijk een gruwel, maar voor autobegrippen is het prima, en het feit dat mijn iPhone als Bluetooth muziekspeler gebruikt kan worden, verheugt de feestvreugde alleen maar.
De motorisering voldoet volkomen aan mijn eisen: tegen mijn verwachting in is de auto nooit buiten adem (ook niet in de bergen, heb ik gemerkt tijdens de wintersportvakantie); inhalen gaat veilig vlot, en die enkele keer dat de puber in mij het wint van de de praktische mensch, wil hij bij de stoplichten er ook nog eens uiterst vlot vantussen (wel in de Power-stand).
Het verbruik is natuurlijk een groot issue bij een dergelijke auto. Welnu, ook hier voldoet de auto aan mijn verwachtingen. Bij mijn dagelijkse woon-werkverkeer van 270 km (70% snelweg, 30% 100 en 80 wegen en stadsverkeer), rijd ik gemiddeld zo 1:20. Ik heb in het begin boordcomputerwaarden vergeleken met aan-de-pomp-waarden, en de boordcomputer in mijn exemplaar blijkt redelijk betrouwbaar. Als ik afrond naar beneden, komen de twee waarden goed overeen. Op alle wegen geldt dat ik veel gebruik maak van de cruise-control, en die meestal vastzet op een snelheid die tussen de 5 en 10 km/u boven het toegestane maximum ligt. Zuiniger kan gemakkelijk: ik heb al eens 1:27 gehaald over een stuk van ruim 100 km door niet harder dan 100 te rijden, en waarden van boven de 1:50 bij stadsritten. Het meest onzuinige tot nu toe is 1:14 geweest over 2500 km, maar ter verdediging van de Auris moet dan wel vermeld worden dat dat op wintersportvakantie was: bergen, 4 volwassenen in de auto, grote 500-liter dakkoffer, behoorlijk wat zeer korte stukjes en, op de autobahn, snelheden tot 140 km/u. Ik was daar niet ontevreden over. Verhalen over problemen in sneeuw- en ijsomstandigheden kan ik niet bevestigen, trouwens, de auto heeft geen enkel moment gripproblemen gehad, en dat niet omdat er te weinig sneeuw lag in Oostenrijk.
Wordt wellicht vervolgd.
Update
- 75.000 km
De Auris is nu bijna anderhalf jaar in mijn bezit, tijd voor een update. De auto is tot nu volkomen storingsvrij gebleken en als ik heb geen reden aan te nemen dat dit op korte termijn gaat veranderen: alles functioneert soepel. Het zou ook wel vreemd zijn natuurlijk als een auto van nog geen anderhalf jaar oud en 75K km op de klok al allerlei storingen had.
Het gemiddelde verbruik ligt nog steeds rond de 1:20, iets gunstiger in de zomer en iets ongunstiger in de winter. Ik merk dat het weer een behoorlijke invloed heeft op het verbruik, maar dat zal bij andere auto's ook zo zijn. Ik let er nu meer op, omdat verbruik natuurlijk wel een item is bij dit soort auto's. Bij stevige wind tegen (en bij regen) kan het zo zijn dat ik op mijn werk aangekomen vaststel dat de rit elke 18 km een liter benzine heeft gekost, terwijl de terugrit 1:23 oplevert, bij gelijke drukte en route.
De route bestaat overigens nog steeds uit 70% snelweg, 20% autoweg en 80km-weg, en 10% bebouwde kom. Normaal gesproken houd ik een snelheid aan die tot 10 km/u boven de maximaal toegestane ligt, dit compenseert eventuele overdrijving van de snelheidsmeter en zorgt ervoor dat ik andere weggebruikers niet in de weg rijd. De gemiddelde snelheid per tank ligt rond de 80 km/u.
Over dit verbruik ben ik zeer tevreden, ondanks het feit dat het significant slechter is dan de fabriekscijfers. Maar, om een indicatie te geven, af en toe neem ik de Aygo van mijn echtgenote mee over dezelfde route, en dan blijkt de Auris zo'n 10% zuiniger te zijn. Ik heb ook gemerkt dat wat steviger optrekken helemaal geen slechte invloed heeft op het gebruik. Ik vermoed dat de invloed van de elektromotor dan groter is.Re elektromotor: mijn ervaring is dat de maximumsnelheid die Toyota opgeeft tamelijk conservatief is. Ik zie regelmatig op 70-km/u stukken dat de Auris langere tijd volledig elektrisch rijdt. Ook bij de accu's merk ik nog geen verval, integendeel, de duur dat elektrisch gereden kan worden lijkt zelfs iets toe te nemen.
Over het verbruik op snelwegritten bestaan nogal wat verschillende opvattingen. Mijn ervaringen zijn dat de auto dan inderdaad wat meer gebruikt, maar als ik het vergelijk met andere auto's die ik heb gehad, kan ik dat niet uitzonderlijk vinden. Mijn Avensis D-Cat, die gemiddelde 1:15 tot 1:16 verbruikte, ging zo maar 1:12 of slechter lopen als de snelheid boven de 140 kwam. Die enkele keer dat ik wat snellere autobaanritten maak, is de Auris nog steeds een flink stuk zuiniger dan de Avensis of de Aygo, wat ook niet vreemd is als je het werkingsprincipe van de verbrandingsmotor in ogenschouw neemt. Daar komt nog bij dat, als je op de boordcomputer kijkt tijdens zo'n rit, je regelmatig de elektromotor ziet assisteren.
Ik lees nog al eens over een "loeiende cvt". Hier heb ik hoegenaamd geen last van. Mijn cvt is muisstil, en mensen die een loeiende cvt ervaren (zoals de Autoweek redactie bij de Lexus ct200 duurtester), kan ik alleen maar aanraden de auto eens goed na te laten kijken. Misschien wordt dat verbruik van 1:15,9 dan ook meteen verbeterd. Wat ik wel merk bij mijn auto is dat het toerental van de benzinemotor flink omhoog gaat bij flink gasgeven, maar het geluid daarvan vind ik niet storend, want het is goed gedempt, en wat mij betreft niet onaangenaam van klank.
Resumerend, ik ben zeer tevreden over de Auris. Het is voor mij een betrouwbare, zuinige, vlotte, en bepaald niet oncomfortabele auto, die autorijden zelfs tot een enigszins ontspannende bezigheid maakt
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Auris 1.8 Full Hyb.Dyn.Bns Navi/Camera/17"/All-seasonbanden
- 2012
- 172.256 km

Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Dynamic|Cruise|Camera|Org. NL
- 2010
- 143.263 km

Toyota Auris 1.8 Hybrid Lease | Parkeersensoren Rondom | Stoelverwarming | Achteruitrijcamera | Keyless Start |
- 2013
- 146.735 km