Toyota Auris 1.6 16v VVT-i Sol (2007)

autoreview

Toyota Auris
Toyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota AurisToyota Auris

Signalement

UitvoeringAuris 1.6 16v VVT-i Sol
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst30.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 20.100 km

Het model vinden we netjes en toch een beetje sportief en stoer.
De iets verhoogde zitpositie geeft met de naar voren lopende voorruit en gevoel van ruimte en maakt het een makkelijke in- en uitstapper. De stoelen zitten prima, de ruimte is zowel voor- als achterin royaal en het dashboard is een plaatje. De pook staat precies goed en het schakelen gaat soepel. De afwerking is perfect met keurige materialen, waarbij alles solide aanvoelt.

De motor trekt krachtig en stil op en treedt ook bij hogere toerentallen niet op de voorgrond, wat heel ontspannend werkt. Wel een irritant trekje in stadsverkeer is het naijlen van de motor bij gas loslaten: het opschakelen naar 2 en 3 moet met enig beleid gebeuren om eens schok(je) te vermijden, naar 4 en 5 gaat wel soepel. Ook moet je soms wat harder remmen omdat de motor bij gas loslaten nog even niet meeremt. Overigens lijkt het ondertussen wat te wennen.
De schakelindicatie adviseert al bij 40 naar 4 en 55 naar 5 te schakelen wat bij constante snelheid wel kan maar weer gevaarlijk is als om een of andere reden vlot opgetrokken moet worden, dus daar kijken we maar niet altijd naar.

De wegligging is zowel rechtuit als in bochten strak en stabiel bij een comfortabele vering, die alleen opeenvolgende korte hobbels wat meer laat merken.
De besturing is lekker licht bij parkeersnelheden en prettig op snelheid, het voelt allemaal heel handelbaar aan. Wel is de auto gek genoeg wat zijwindgevoeliger dan de Verso, maar zeker niet dramatisch.

Het geluidsniveau is aangenaam laag, alleen de banden (Dunlop) zijn op versleten asfalt hoorbaar, wind en zoals gezegd motor hoor je nauwelijks.

Van twee dingen heb ik de zegeningen nog niet kunnen ontdekken: 1. de automatische airco: helaas veel omslachtiger te bedienen dan de handbediende in de Terra, vanachter het stuur is niet te zien welke uitstroomopeningen zijn geselecteerd en bovendien wordt soms spontaan de recircualtiestand ingeschakeld, en 2. de cruise control: in het drukke randstadverkeer niet te gebruiken. Wel weer handig zijn de parkeersensoren, omdat voor- en achterkant bijna niet in te schatten zijn en een deuk duurder is.

Het benzineverbruik is tot nu toe constant 1:16 bij vnl. buitenweg en snelheden tussen 80 en 115 km/u, zodat bij gevarieerder gebruik met een niet te lompe gasvoet 1:14 zou moeten kunnen.

Al met al een auto die mede door de rust aan boord heel prettig rijdt en aanvoelt.

Update 5-7-2009: benzineverbruik onder wat gevariëerdere gebruiksomstandigheden nu rond de 1:15 maar nog steeds weinig stads- en fileverkeer. Het soms piepen van de remmen vlak voor stilstand is verholpen, de recirculatiestand is gereset naar handmatig en door het na-ijlen van de motor blijft het opletten bij het vloeiend inschakelen van 2 en 3. Alleen als je opschakelt bij 2.500 toeren of de koppeling wat langer ingedrukt houdt gaat het wel heel soepel. Het onderhoud is niet onvoordelig: eerste beurt EUR 115,-, tweede € 288 incl. interieurfilter. Verdere garagebezoeken waren er niet.
Overigens nog steeds een heel prettige auto in de omgang.

14-7-2010:
beurt € 129, geen bijzonderheden

PROBLEMEN

  • 30.000 km

geen

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.