Toyota Auris 1.6 16v VVT-i Luna (2008)

autoreview

Toyota Auris 1.6 16v VVT-i Luna (2008)

Signalement

UitvoeringAuris 1.6 16v VVT-i Luna
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst139.000 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 7.100 km

Aangezien ik een nieuwe auto mocht gaan uit zoeken van mijn bedrijf, ben ik op zoek gegaan naar een betrouwbare, zo compleet mogelijke en niet al te dure auto. Ook leek het mij fijn om een wat ruimere auto te hebben omdat ik altijd kleine auto\'s heb gereden.
Er waren wat kanshebbers: de Seat Leon, Ford Focus VW Golf.
Maar door een collega werd ik gewezen op de Toyota Auris.
Na een testrit te hebben gemaakt in de Auris 1.6 Luna Business Edition was ik verkocht.
Dus de auto besteld. Eigenlijk hetzelfde als de demo auto alleen dan met wat extra\'s als een parkeersensor. Voor de rest is de auto van zichzelf al aardig compleet.

Komt ook meteen het grote nadeel van de Auris: wat een levertijd! ruim een half jaar. Maar daardoor ook meteen een leuk verglijk gekregen. Ik had als tijdelijke auto een Auris 1.4 Terra (oftewel de basis uitvoering).
Nu ik de 1.6 heb merk ik weer hoe soepel die moter is. Vooral op de snelweg merk je dat de 1.6 ruim voldoende is. Met de 1.4 hield het soms niet echt over.
Bij aflevering helaas wel 1 defect af fabriek: de regensensor werkt niet. Als je de ruitenwisser op stand automatisch zet, dan werkt deze als een interval. Er is al een andere sensor geplaatst maar helaas zonder resultaat. De dealer gaat nu overleggen met de importeur. Maar Toyota kennende wordt dit vast goed opgelost.

Het verbruik van de auto is tot nu toe aan de vrij hoge kant. Ongeveer 450 km met een tankbeurt van 46 liter. Ik kan me voorstellen dat dit ook een drempel is om een dergelijke auto privé te kopen. Zeker met de huide benzine prijzen. Ik kan het verbuik redelijk naar beneden krijgen door regelmatig de cruisecontrol te gebruiken. Op dit moment lukt dat aardig goed doordat het vakantie tijd is.

Het comfort echter van de auto is hoog. Alles wat je kan verzinnen zit er op. De stoelen zitten prima en ook achterin is er genoeg ruimte. Met de 1.4 (wat qua grootte dezelfde auto is) ben ik naar Bern geweest met 4 volwassenen (waarvan 2 vrij lange personen) + bagage + tent. Er was genoeg ruimte om de bagage in de kofferbak te laten zodat iedereen lekker kon zitten.
Ook het geluidsniveau (en dan met name de 1.6) is behoorlijk goed. stationair hoor je deze amper lopen.
Het optionele navigatie systeem met bluetooth carkit werkt prima. Het gebruik is eenvoudig. Wat ik wel jammer vind is dat de telefoon alleen met de stem kan worden bediend of je moet je telefoon toch even handheld pakken om de nummers in te voeren.
Het spraaksysteem zelf moet je wel echt even door hebben. Anders roep je steeds de verkeerde commando\'s om goed er mee te kunnen werken.

Als ik er meer kilometers mee heb gereden, zal ik deze review verder aanvullen. En hopelijk met een vervolg over de regensensor.
____________________________________________________________________________________
UPDATE!

Nu een paar duizend kilomter er bij gereden.
De auto bevalt nog steeds prima. Lekker stil. Zuinig is en blijft deze auto niet bepaald. Verbuik staat op dit ogenblik op gemiddeld 8,9 liter per 100 km. Ook al gebruik ik de cruise control vrij regelmatig.
Op lange afstanden blijven de stoelen ook lekker zitten. Wat laatst een pasagier opmerkte vond ik wel grappig: Van buiten formaat VW Golf, van binnen formaat VW Passat. De beenruimte achter is dik voor elkaar. Mede door het gebrek aan een verhoging in het midden. De prestaties van de auto zijn ok. Even een andere auto inhalen op de snelweg is geen enkel probleem.
Het zicht rondom is redelijk. Grote uitzonderingen zijn een flinke dode hoek achterin door de enorme stijlen die daar zitten en de neus van de auto. Volgende keer maar parkeersensoren voor erbij nemen.

Het inegbouwde navigatie systeem is geweldig. Echter het verschil tussen kortste en snelste route is soms dubieus te noemen. Een 80 km per uur weg is niet echt snel, in mijn mening. Maar zoals laatst, toen men de A15 zonder iets aan te kondigen dicht had gemaakt, is het een uitkomst. 1 druk op de knop en het berekent binnen no time een alternatieve route.

PROBLEMEN

  • 7.100 km

Regensensor af fabriek defect. De dealer heeft al reeds de de sensor zelf vervangen maar zonder resultaat.

Update over bovenstaand:
Na een overleg met de importeur kon ik nog een keer met de auto langs bij de dealer. Na 40 minuten sleutelen deed de sensor het weer. Voor 1 dag dan. Het probleem is spontaan terug gekeerd en nog niet opgelost. Toch jammer bij een nieuwe auto.

Update na lange periode

  • 74.800 km

Ik kwam mijn pagina weer eens tegen en dacht, laat ik deze maar weer eens updaten.

Er zijn een hoop kilometers bij gekomen en een hoop dingen gedaan aan de auto.

Bij 40.000 km was mijn navigatiesysteem volledig vast gelopen. Het enigste wat nog wel werkte was de aan/uit knop. Alle overige functies (incl. stuurbediening) werkte niet meer. Het systeem is kostenloos vervangen onder navigatie.

Ongeveer bij 60.000 km is de waterpomp vervangen. Dit is wel erg vroeg bij deze auto. Dat gaf ook de dealer aan.

Bij de laatste beurt (74000 km) is er een kleine reparatie aan het raam gedaan. Als ik het raam dicht deed, klonk het alsof het raam afbrak. Het bleek een losse bout te zijn.

Alle overige zaken vielen onder normale slijtage.
Het verbruik is iets gezakt. Dit is nu rond de 1 op 13 en met geluk op 1 op 14. Het scheelt zeker omdat ik nu langere afstanden rijd voor mijn werk.

De 100.000 voorbij

  • 102.500 km

Na 30.000 probleemloze kilometers de 100.000 km gepaseerd.
De auto vertoont nog steeds geen problemen behalve normale slijtage (banden).
Wel, jammer genoeg, wat steenslagschade opgelopen.
Afgelopen zomer heb ik met mijn Auris een rit van ruim 3500 km door Frankrijk, Zwitserland en Duitsland gedaan. Veelal binnendoor gereden en zelfs bij stevige bergen bleef de moter voldoende kracht houden.

Het verbuik is de laatste tijd hetzelfde gebleven. Dus dat blijft op de 1 op 11. Als je heel erg je best doet dan haal je de 1 op 12/13. Om een idee te geven: mijn meeste kilometers rijd ik op de snelweg met cruisecontrol op 120 / 125 km/h.

Een ergernis die ik wel heb, is het navigatiesysteem. Het is wel een mooi apparaat (lekker duidelijk en zo). Alleen jammer dat de kaarten hopeloos achterlopen. De kaarten dateren uit 2006 of 2007 en in die tijd is al aardig wat veranderd. Antwerpen is bijvoorbeeld best leuk rijden met een niet kloppend systeem.

Langzaam ben ik al aan het kijken naar een opvolger. De auto moet +/- nog een jaar mee. De volgende zal wel een iets andere klasse zijn omdat ik zelf meer te besteden heb.

Update en bijna einde

  • 139.000 km

Dat gaat snel zeg. In 2008 de sleutels gekregen en nu alweer bijna weg. Lang leve de lease!

Wat is er in de tussentijd allemaal geweest...
De auto heeft zijn reguliere onderhoud gehad. Steeds niks heel spannends.
Verder hebben we lekker Italië en de Alpen bezocht. Toch blijft het een fijne reisauto maar wel met als nadeel dat het geluidsinterieur in de loop der tijd wat meer is geworden. Zeker in Duitsland op de Autobahn is het merkbaar. De Auris houdt enorm van hoge toeren waarbij deze het beste presteert. Gelukkig in de nieuwere versies (had onlangs een 2010 model mee van de dealer) zit er nu een 6e versnelling op.

Dit zal de laatste update zijn want in februari komt mijn nieuwe bestelling: Audi A3 cabrio. Heel veel zin in.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.