Toyota Auris 1.6 16v VVT-i Luna (2008)

autoreview

Toyota Auris 1.6 16v VVT-i Luna (2008)

Signalement

UitvoeringAuris 1.6 16v VVT-i Luna
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na een verblijf in het buitenland bij terugkomst de keuze gemaakt voor een Toyota Auris. Ook gekeken naar een Fiat Bravo 1.4 T-jet, echter de Auris voelde veel degelijker aan en de hogere zit vond mijn vrouw wel lekker (het is dan ook haar auto). Bij de Fiat was het dashboard meer plastic en de verkoper kreeg het Blue&Me systeem niet aan de praat, de Bravo reed overigens wel lekker. Bij de Toyota werkte alles meteen en was zonder uitleg in te stellen.

Na de proefrit met handbak nog gereden met de semi automaat en ze was meteen overstag. Vervolgens de auto besteld met volgende opties:
- Business uitvoering.
- Parkeersensoren voor en achter.
- Spatlappen voor en achter.
- Beschermstrips aan de zijkant.
- Beschermstrip op de achterbumper.
- Kleur Zwart metallic.

De eerste weken moet de semi automaat zich nog instellen op de besuurder, maar inmiddels merk je weinig meer van het overschakelen. Ook de stuur peddels werken bijzonder handig, met name als je op de rotondes komt en daarna weer wat sneller wil optrekken, even kikken en hup hij verspringt meteen.

Het bedieningsgemak is goed, zowel de normale bedieningselementen als de vele mogelijkheden van de business edition zijn duidelijk en makkelijk te bedienen. Navigatie is makkelijk in te stellen, duidelijke schermen en veel mogelijkeden. Ook de radio werkt prima. Wel geeft het scherm veel licht in het donker, maar het is ook makkelijk uit te schakelen. Door de optitron verlichting van het dashboard is het eigenlijk nodig om bij daglicht deze op maximale stand te zetten, welke in het donker wel heel veel licht geeft. Alleen het verstellen doe je niet zo snel via het menu, dus dat is duidelijk voor verbetering vatbaar. Was ook al op mijn vorige Avensis die ik reed voordat we naar het buitenland gingen.

Achterin is meer dan genoeg ruimte voor de pubers, en de instap naar achteren is ook voor volwassenen goed te doen met de naar voren schuivende stoelen aan beide zijden.

Omdat we al voor een lang weekend (naar Belgisch Limburg) een Auris hadden meegekregen wisten we al dat het comfort (zie ook problemen) goed voor elkaar was en de bagage voor vier mensen makkelijk in de kofferbak paste. We hadden toen alleen een vier deurs mee. We hedden gekozen voor de drie deurs omdat wij vonden dat ´ie er wat sportiever uitziet, en dat vinden we nu we de wagen hebben nog steeds.

Huidig verbruik ligt rond de 12,5 km/liter, waarbij meer dan de helft stadsverkeer is. Niet echt laag maar voor een auto van 1240 kg niet slecht. De Punto die een dikke 200 kg lichter was verbruikte dit ook onder vergelijkbare omstandigheden.

PROBLEMEN

Na vijf weken kan ik alleen maar constateren dat je een Toyota niet meer voor de uitstekende kwaliteit hoeft te kopen. De auto staat nu voor de 4e keer in de garage omdat er weer iets niet klopte.

- Zoals in meerdere reviews te lezen valt hadden wij ook last van piepende remmen. Echt zeer irritant. Hoewel er zonder commentaar nieuwe remblokken zijn gezet die het probleem acuut naar het verleden verwijzen mag je van een kwalitatief hoogstaande organisatie als Toyota verwachten dat ze bij dit blijkbaar bekende probleem (40% van de afgeleverde Aurissen) preventieve actie nemen.

- Hetzelfde geldt voor de erg laag staande ruitensproeiers (die overigens wel erg mooi zijn weggewerkt onder de motorkap). Op de snelweg heb je er niets aan want het water komt niet hoog genoeg. Probleem aangekaart bij de dealer die in eerste instantie tegen mijn vrouw zei hier niets aan te kunnen doen. Gelukkig is er Autoweek en de reviews, dus ik wist wel beter, en inderdaad na wat doorvragen zijn er nieuwe besteld.

- Het schudbord aan de passagierskant kwam spontaan naar beneden.

- In de bestiuurdersstoel zitten twee punten die precies in mijn dijbenen prikken en het rijden niet veraangenamen. Dus even bij de dealer langs en gekeken naar andere Aurissen en inderdaad daar zitten ze niet. En ik kon het me van dat lange weekende ook niet herinneren. Dealer inderdaad geconstateerd dat dit niet zo hoorde en ze de stoel maar eens moesten demonteren om te kijken waar dit vandaan kwam. Zijn ze op dit moment mee bezig.

- Toen we vanochtend naar de garage reden viel mij op dat het rechter achterlicht veel minder licht gaf dan het linker. Bij de garage aangekomen even gekeken en de fitting van het lampje zit niet goed op zijn plaats, waardoor de reflectie veel minder was.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.