Toyota Auris 1.6 16v VVT-i Luna (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Auris 1.6 16v VVT-i Luna |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 45.006 km |
KM-stand laatst | 64.900 km |
even wennen
- 45.600 km
Na minder leuke ervaringen met de clio heb wij besloten een degelijke en betrouwbare middenklasser te kopen.
In het begin was het wel even wennen hoor, van 1.2 Turbo (getunned) naar een 1.6.
De zit is in de Toyota of ik mij in een MPV waan, maar hoe langer ik er mee rijd hoe meer hij mij gaat bevallen.
De auris is een ruime auto die je relaxed kan berijden, toch gaat hij best vlot als je hem een beetje in de toeren jaagt.
Het interieur is modern weergegeven en prettig in de bediening, al vind ik de bediening van de boordcomputer minder. wel merk je dat het middenconsol (hard plastic) minder kwalitatief is als bv een Volkswagen Golf. Het piept en kraakt een beetje, maar dat neem ik graag op de koop toe. Niets slechts over een golf of astra maar die zie je echt op elke hoek en een auris is dan net even wat exclusiever.
Tot nu toe bevalt hij mij prima, maar om een tot een realistisch oordeel te komen rijd ik eerst maar eens een paar kilometertjes meer
Niet bijzonder maar gewoon goed.
- 51.785 km
Net terug van zomervakantie heb ik behoorlijk wat kilometers "meer" op de klok gezet. De auris blijkt een heerlijke reisauto, wij zijn naar Duitsland "Cochem" geweest en na een 4 uur rijden zat ik nog steeds fris achter het stuur. Op de snelweg gaat de auris lekker met het verkeer mee en de tussensprints vallen zeker niet tegen. Het verbruik daarintegen vind ik wat aan de hoge kant ( 1 op 13 op de snelweg).
Gek genoeg was het gemiddelde in Duitsland 1 op 14,2, en juist daar moest de auris hard werken. Ik moest flink in de toeren om daar het heuvelachtige landschap te berijden. Tja, daar merk je dat je net iets tekort komt vergeleken met de turbo(diesels). Toch deed de Auris het daar helemaal niet slecht voor een 1600cc. Een kritisch punt: het middenconsol is van hard plastic en kraakt toch wel met grote regelmaat. Trouwens het is niet alleen het middenconsol ook bij de deuren, hoedenplank en veerring. Dit alles doet wel afbreuk aan de kwaliteits beleving van de auris.
Het enigste wat met de auris tot nu toe moest gebeuren was de melding Key Battery
Afscheid
- 64.900 km
06 juli heb ik besloten de auris in te ruilen. Na een defecte waterpomp, remrevisie, andere stoelen, nieuwe achterlichten en waterlekkage welke allemaal nog onder garantie vielen had ik niet het idee om de auris lang te houden. De auris is een ruime auto voor zijn klasse met veel luxe en een mooi interieur. Jammer is dat deze niet zonder kleerscheuren de 15 maanden heeft doorlopen. Deze auris haalt het niet qua degelijkheid bij mijn vorige celica's, corrola's en carina. Toch probeer ik het nogmaals met een Toyota, ditmaal heb ik een prius gekocht. Deze maal heb ik een auto met mijn verstand i.p.v. met mijn hart gekocht. Zeker niet de looks van een auris maar zeker beter voor de beurs, en na het lezen van de revieuws op autoweek hoop ik dat deze wat betrouwbaarder is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.