Tesla Model Y Long Range AWD (2021) #7
autoreview

Signalement
Uitvoering | Model Y Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 19.000 km |
KM-stand laatst | 26.000 km |
7.000 km sinds aanschaf
- 26.000 km
Een verhaaltje over ons elektrische wagen. Onze 4de elektrische alweer. Wederom particulier, gefinancierd met wat hulp van de bank. Een tweedehandsje dit keer van 6 maanden oud met 19.000 km op de klok, om de lange levertijden te omzeilen. Inmiddels staat er 26.000 km op de teller, tijd voor een review.
//Staatssteun
Hier in Noorwegen werd jarenlang de elektrische auto gepromoot. Geen BTW, geen BPM, geen wegen belasting, rijden op de busbaan, geen tol op de tolwegen rond de steden, gratis veerboot, noem maar op. Het werd allemaal dik aanbevolen. Met als resultaat dat tegenwoordig 80% van alle verkochte nieuwe auto’s 100% elektrisch is. Dat zorgt er weer voor dat de staatskas een hoop geld misloopt, het druk is op de busbaan, en dat de lokale wegbeheerders ontvangen geen tol om weg projecten te financieren. Maarrrr het verbetert wel de luchtkwaliteit in de steden. De voordelen verdwijnen langzaam. Wegenbelasting is weer terug, op de tolwegen moet weer betaald worden, voorlopig nog een gereduceerd tarief, en vanaf 1 januari moet er 25% BTW betaald worden op het aanschafbedrag boven de 50.000 euro.
Stroom is hier voor 95% afkomstig van waterkracht, dus hartstikke groen, en wordt volop geexporteerd via onderzeese stroomkabels naar de omringende landen die graag groene stroom willen. Dat zorgt er weer voor dat de stroomprijs hier relatief hoog is, omdat er hier maximaal wordt geëxporteerd. Het kost nu rond de 0,20 euro per kWh, de voorgaande jaren was de stroomprijs veel lager, in 2020 was het bijvoorbeeld 0,05 euro per kWh. Mooi was die tijd, maar daar heeft onze Russische kameraad en zijn expansiedrang een einde aan gemaakt. De export van groene stroom is op zijn beurt weer goed voor de staatskas, dan is er gelukkig nog wat om op terug te vallen als de olie op is.
//Benzine of elektrisch?
In 2018 hebben we de overstap gemaakt naar elektrisch en dat is allemaal prima bevallen. Onze meest recente vorige auto’s waren een Tesla Model 3 LR 2021 en Hyundai Ioniq EV uit 2018. Beide auto’s waren goede wagens voor het geld en ik kan ze allebei van harte aanbevelen. Lange ritten waren spannend met de Ioniq, omdat het rijbereik wat aan de korte kant was, en ook omdat alles nieuw voor ons was. Gedachtes als “redden we het wel tot de volgende laadpaal” en “werkt de volgende laadpaal wel?” zaten bij lange ritten in het achterhoofd. Met de Tesla Model 3 was het rijbereik geen probleem meer. De batterij was groot genoeg, en het laadnetwerk is de afgelopen 4 jaar ook beter geworden. En het laadnetwerk van Tesla is erg gebruiksvriendelijk. Op het scherm zie je hoe veel laadpalen er zijn in totaal, hoeveel er beschikbaar zijn en of er eventueel eentje niet werkt.
De keuze tussen benzine of elektrisch voor ons wordt puur gebaseerd op de impact op de portemonnee. Afschrijving op onze vorige elektrische auto was erg laag. We hebben een jaar lang onze Model 3 gehad en er 36.000 km mee gereden. Hij is verkocht voor 2.000 euro onder de oorspronkelijke aanschafprijs. Verkocht aan een autohandelaar. De fijne verkoopprijs komt mede door de prijsverhoging die Tesla op de Model 3 heeft ingevoerd en een kwestie van vraag en aanbod. 4% afschrijving in 1 jaar tijd, niet slecht.
Dan de overige gebruikskosten: Met name de kosten voor tolwegen en benzine/stroomprijzen. Na wat rekenwerk blijkt dat in ons geval een elektrische auto 300 euro per maand minder duur is dan een benzineauto. Hybride auto’s geloof ik niet in. Ik wil er geen. Die laten we buiten beschouwing. We hebben 80 km woon-werk verkeer per dag. Dat is wat veel voor een PHEV. Laden kan gratis op het werk, dat helpt ook. Dus hoewel de voordelen teruggeschroefd zijn, zou het nog altijd een besparing van 300 euro per maand zijn benzine vs elektrisch. Voor het forenzen is een elektrische auto het voordeligst.
Lange ritten: Dit is nog altijd wat behelpen hoe je het ook went of keert. We hebben familie in Nederland en in Polen, dat kan met het vliegtuig, maar dan ben je altijd overgeleverd aan de goden van de vliegmaatschappijen en Schiphol. Er zijn de laatste tijd zoveel annuleringen geweest waardoor niet 100% zeker bent of je reis wel doorgaat. Noorwegen-Nederland met de auto duurt een stuk langer, maar ik vind het met de auto wel comfortabeler en het is minder gestrest. Je kunt ook veel meer spullen meenemen. Geen koffers wegen, geen gedoe. En het belangrijkst van alles. Ik vind zo’n autotocht door Europa veel leuker dan vliegen.
//De keuze
Dit is nogal specifiek voor onze situatie. Toen we de Tesla model 3 in 2021 kochten, hebben we de Ioniq EV uitgeleend aan mijn schoonzus. Ze heeft er een jaar in gereden. Toen mijn schoonzus een nieuwe baan kreeg, had ze de Ioniq niet meer nodig. De Ioniq werd weer bij ons op de oprit gezet en zo zaten we met 2 elektrische auto’s. Het hebben van 2 relatief dure auto’s is een enkele keer wel fijn, maar het is overbodige luxe voor ons 95% van de tijd. Er moest eentje verkocht worden. Overleven met enkel de Model 3 of de Ioniq was geen optie. Ze waren in ons geval allebei wat minder praktisch geworden. De Ioniq vanwege het korte rijbereik en de Tesla vanwege de beperkte bagageruimte. Daar komt bij dat mijn vrouw heeft last van de rug, dus een hogere instap zou op prijs worden gesteld. Ik heb eraan gedacht om een kleinere, iets hogere elektrische auto, bijvoorbeeld een BMW i3, voor het woon-werk verkeer, te combineren met goedkope benzine auto voor de lange ritten. Ik zou graag een klein praktisch busje willen hebben, bijvoorbeeld een Renault Kangoo of een Ford Tourneo Courier. Ik heb de opties eens op een rijtje gezet:
1. De Tesla Model 3 of de Ioniq behouden en een goedkope benzine auto erbij, bijvoorbeeld een Ford Tourneo Courier
2. Kleinere, maar iets hogere elektrische auto, bijvoorbeeld een BMW i3 en een goedkope benzine auto erbij, bijvoorbeeld een Ford Tourneo Courier
3. Een grotere, elektrische auto die alles kan, zowel het woon-werk verkeer en lange ritten
Opties 1 en 2 vielen af omdat ik verwacht dat de totale kosten bij optie 1 en 2 hoger liggen. 2 auto’s betekent dubbele verzekering en daar komt bovenop dat we onze dagelijkse woon-werk auto graag in de garage hebben staan, vanwege het sneeuwscheppen in de winter. We hebben een smalle oprit met aan het eind een enkele garage en als we 2 auto’s zouden hebben dan zouden we iedere ochtend en namiddag auto’s moeten shuffelen op de oprit. Luxe problemen.
Dus het is optie 3 geworden: Een grotere, elektrische auto die alles kan. De beste kandidaten die (bijna) binnen het budget vallen:
1. BMW iX3 facelift
2. Skoda Enyak 80X sportline
3. Tesla Model Y
De Mustang Mach-E, VW ID4, Audi Q4 e-tron, Kia EV6, Ioniq 5, Volvo XC40, Mercedes EQB zijn allemaal afgevallen vanwege het de ruimte, verbruik en/of uiterlijk.
Uiteindelijk is het de Tesla Model Y geworden omdat we erg tevreden waren met onze vorige Tesla Model 3. De app bediening werkt fantastisch en de gebruiksvriendelijkheid van het scherm met alle features vind ik erg fijn. De BMW iX3 afgevallen omdat er geen vierwielaandrijving op zit en omdat het facelift model toch een slag duurder is dan een Model Y. De Skoda Enyak was ook afgevallen omdat ik persoonlijk de Tesla toch wat cooler vind.
//De specificatie
- Blauw
- 20 inch induction zomerwielen
- 19 inch Nokian winterwielen
- Dat was het, valt niet veel te kiezen daar bij Tesla, wel makkelijk
We hebben er een trekhaak op laten zetten. Nog niet getest. Kostte 1.000 euro in de Tesla webshop en nu kunnen we 1600 kg trekken. Dat is meer dan voldoende.
//De prijs
62.000 euro voor dit tweedehandsje van 6 maanden oud, inclusief de 1.000 euro voor de trekhaak. Volgens mij heeft de oorspronkelijke eigenaar minder betaald. Elektrische auto’s zijn duur in de aanschaf maar (voorlopig nog) laag in de afschrijving.
//Laden
Het thuisladen gaat met 11 kW, vlot genoeg. In 7 uurtjes is de batterij opgeladen van 0 naar 100%. Met een rijbereik van rond de 400 km in de praktijk, is een paar keer per week laden voldoende.
We zijn er mee naar Kroatië op vakantie gereden en we hebben een laadsnelheid van 250 kW aangetikt, maar de laadsnelheid loopt terug hoe voller de batterij wordt. We laden meestal tot 70% of tot we ong 10% buffer hebben om bij de volgende laadplek te komen. Bij het navigeren schat de auto in hoeveel batterijprocent er nog over bij aankomst op de bestemming. Deze schatting houdt rekening met heuvels, wind, snelheid, en werkt redelijk nauwkeurig.
//Ervaringen
Allereerst: Wat een ruimte! Ongelofelijk, veel plaats voor de passagiers achterin. De achterbank is te verstellen op 3 standen. Er is veel bagageruimte, verschillende keren een elektrische fiets achterin gehad. De wielrenfiets past er zelfs in zonder de wielen eraf te halen. Dat gaat allemaal erg makkelijk.
Het WLTP rijbereik is 507 km voor de auto’s van deze periode als ik me niet vergis. Maar in de praktijk rekenen wij met een rijberijk van ongeveer 400 km op een volle lading. We hadden op iets meer gehoopt. Het ligt aan de temperatuur en de snelheid.
Er is bij de Model Y Long Range commentaar geweest op de stugge vering. Wij rijden veel snelwegkilometers, dus dan merk je er niet veel van. We hebben tijdens onze vakantie op veel slechte wegen gereden en dan merk je het wel ja. Je wordt goed geschud over hobbelige wegen. Dus als je veel over slechte wegen rijdt, zou ik hem configureren met kleinere wielen. Ik heb gehoord dat de nieuwe Model Y Performance een comfortabelere vering heeft. Dat is dus ook een alternatief.
De app en de software worden continue geupdate. Het is zo’n beetje een volwaardige tablet die in de auto zit. Je kunt er nog net geen mailtjes op tikken, of misschien kan dat wel, dat heb ik nog niet uitgevonden. Er zijn ontzettend veel functies. Te veel om op te noemen. Een handige feature voor ons is dog mode. Dit kan via het scherm en de app worden geactiveerd en dan kan de hond in de auto blijven, met de airconditioning aan en een melding op het scherm. Dit gebruik ik regelmatig voor de hond en schoonmoeder.
Autopilot, we hebben geen uitgebreid autopilot pakket erbij, dat kan altijd nog achteraf erbij gekocht worden, maar we hebben het niet nodig. Het basis autopilot pakket is een adaptieve cruisecontrol die ook zelf kan sturen. Hij herkent nu stoplichten, pijlen op het wegdek, remt af om een bocht te nemen. Helaas werkt het nog altijd niet vlekkeloos. Af en toe remt ie onnodig af. Dit is iedere keer een onaangename verrassing.
Het lane departure warning systeem is ook wat overactief. We rijden af en toe op smalle wegen en als er een tegenligger komt, moet je de zijlijn over. Dan begint ie in veel gevallen al te piepen. In sommige gevallen voert ie ook een kleine correctieve stuurbeweging uit. Dit beveiligingssysteem is wat ijverig.
De stoel, stuur en spiegelinstellingen zijn afhankelijk van wie de bestuurdersdeur opent. Mijn vrouw heeft iets andere instellingen dan ik, en dit gaat allemaal volautomatisch met een eigen easy entry profiel. Geen knoppen op de deur meer nodig.
//Issues
Klein puntje: de USB stick voor de dashcam en sentry mode, het filmen als er iemand in de buurt van de afgesloten auto komt, werd niet herkend. We hebben de USB stick omgewisseld voor een Samsung SSD, en die geformatteerd, en nu is het weer opgelost.
Ander klein puntje: Een ruitenwisser laat strepen achter, daar moet nog een nieuwe op. Beetje snel na 9 maanden, maar ja ruitenwissers zijn nooit het sterkste punt van Tesla geweest.
//Voorlopige conclusie
Na 7000 km nog hartstikke tevreden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.