Tesla Model 3 Standard Range Plus (2021) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Model 3 Standard Range Plus |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand laatst | 6.300 km |
Voorsprong door Software?
- 4.400 km
Voorsprong door techniek. Hiermee probeert een ander automerk zich te onderscheiden. Bij Tesla denk ikzelf aan “voorsprong door software”. In hoeverre verschillen deze statements eigenlijk van elkaar?
Eerst even een management samenvatting van de Tesla voordat ik uitgebreid op details in ga. Mocht je na het lezen van mijn review overgaan tot de aanschaf van een Tesla dan waardeer ik het als je mijn referral-link gebruikt: https://www.tesla.com/nl_NL/referral/erik79026
Wat is "best in class" of boven mijn verwachting:
+ Verbruik en range tov de accu capaciteit
+ Snelladen en software laadplanning
+ Infotainment en de gebruiksvriendelijkheid hiervan
+ Wegligging en rechtuit stabiliteit
+ Geluidsniveau op hoge snelheid
+ Bagage ruimte
+ Smart Phone app
Wat kan beter of valt mij tegen:
- Comfort onderstel
- Spraakherkenning
- Afwerking buitenzijde
- Rijstrookoverschrijdings preventie
- Klep middenconsole gevoelig voor zand
De keuze:
Door mijn overstap na een andere werkgever moest ik na bijna 3 jaar met veel plezier in een E-golf te hebben gereden deze inleveren en privé een auto gaan rijden. Na eenmaal elektrisch te hebben gereden wil je echt niet meer terug naar een benzine auto en het zou dus zeker een PHEV of een BEV moeten worden. Op mijn shortlist stonde de volgende autos. Peugeot E-2008, Mercedes CLA shooting break 250e, Mini Countryman SE all4, Volkswagen ID.3 en ID.4 en de Skoda Enyaq i60. Gek genoeg stond de Tesla model 3 er niet op omdat ik in mijn hoofd had dat er veel kwaliteit problemen zijn met Tesla’s.
Na de proefritten met de diverse auto’s (de Skoda Enyaq heb ik niet proef kunnen rijden omdat deze nog niet beschikbaar was) werd een hoop duidelijk.
E-2008:
Valt af. De auto rijdt niet verfijnd en mist finesse. Ook ergonomisch zitten er voor mij wat missers in (cruise control, spiegelingen, rommelig, geen auto hold). Het dashboard boven het stuur in combinatie met het kleine stuur zijn overigens wel fijn!!
CLA:
Wat een kwaliteit en klasse straalt deze auto uit. De auto voelt solide aan, is stil, soepel en de stoelen zitten heerlijk. Dit is een klasse auto. Er valt in de praktijk ongeveer 60km elektrisch mee te rijden wat wat mij betreft prima is.
Countryman:
Ook dit is een heerlijke auto die zeer degelijk aanvoelt. De ergonomie is prima in orde en de rechtuit stabiliteit is perfect. Waar ik echter over val is de elektrische range en het vermogen in elektrische mode. De range is krap 30km en als je wat gas geeft moet de motor snel bijspringen. Dit ondermijnt mijn inziens de rust van het elektrisch rijden. Dus ook deze valt af.
ID.3:
Na een e-Golf te hebben gereden is dit in bepaalde opzichten toch wel een achteruitgang. Mijn e-Golf met het beige leer, de zwarte hemel en het 13inch scherm straalde veel kwaliteit uit. Echter de ID.3 geeft een beetje een Daewoo gevoel. Eenvoudige schermpjes en simpel oogende materialen. Dit valt tegen. Rijden doet hij overigens geweldig. Een fijn head up display, stoelen zijn prima en goed te verstellen, kleine draaicirkel. Verder is hij ruim en snel. Een goede 2e plek achter de CLA dus.
Enyaq:
Deze auto heb ik niet kunnen rijden maar enkel bewonderd op een trailer (roadshow) voor mijn huis. Mijn indruk is dat het een mooie grote auto is die kwaliteit uitstraalt in alle opzichten. Hij is overigens wel wat gewoontjes. Wil je hem speciaal maken dan zul je behoorlijk wat opties moeten toevoegen. Omdat ik hem nog niet kon rijden, hij mijn hart niet sneller deed kloppen en ik het infotainment wat traag vond reageren is hij afgevallen. Wellicht onterecht.
Model 3:
Dan het financiële gedeelte om de CLA uit te rusten met de opties die ik wilde bleek deze snel richting de 55 mille te gaan en de kosten per maand leken behoorlijk hoog te worden €750 bij 4j/15000km. Dat viel tegen. Toen ik ging zoeken welke auto’s een lager kostenplaatje hadden kwam opeens toch weer de Tesla model 3 naar boven. Met ongeveer €600 bij 4j/15000km scheelt dit veel met de CLA. Ok, een proefrit dan maar.
De eerste indruk van de 2020 versie van de Model 3 was zeer positief. De auto straalt luxe en rust uit in het interieur en de stoelen zitten lekker. Het touchscreen laat zich eenvoudig bedienen en zit super logisch in elkaar. Toen ik ging rijden werd ik verder verrast, vooral door de acceleratie, de wegligging en de software. De animaties op het scherm zijn echt leading edge, herkenning van stoplichten en objecten (bv kliko’s) langs de weg. Ook het gebruiks gemak en de koers vastheid van de auto verrasten me positief. In combinatie met het verwachte verschil in maandelijkse kosten met de CLA gaf toen de doorslag. Uiteraard heb ik nog-10 tallen model 3 reviews bekeken om me te laten informeren over de bouwkwaliteit waarover ik mijn twijfels had en dit gaf mij het idee dat deze problemen verleden tijd zijn.
Ik heb overigens ook nog overwogen om de E-golf over te nemen maar het beperkte bereik heeft mij doen besluiten die niet te doen. Op ritten >300 km is het toch teveel gedoe om steeds bij te laden.
Tot zover de keuze.
De aankoop:
Wauw geweldig dat autokopen 2.0. Bestellen lijkt op het kopen van een willekeurig artikel op internet. Effe de auto aanklikken en €100 overmaken. Geen gedoe met onderhandelen en gladde verkopers gelukkig. Vervolgens wordt je benaderd of je de auto de week erop al geleverd wil hebben. Ehhhh, dat is snel 🙃 !!! Mag het ook een weekje later aub, want ik moest de financiering, de verzekering en de lease verklaring voor de no-claim korting nog regelen. Dat kon, dus binnen 2 weken na bestelling kon ik mijn auto ophalen in Tilburg. Wel jammer dat ze hem niet thuis bezorgen. Prima voor elkaar in Tilburg overigens en leuk om even in de fabriekshal te kijken. Overigens heb ik via de verkoper in Eindhoven specifiek om een Amerikaanse versie gevraagd. Alhoewel ik heb begrepen dat destijds (maart) in principe alle M3’s voor Nederland uit de Amerikaanse fabriek komen.
De eerste ervaringen:
Na meer dan 4000 km te hebben gereden in de Tesla denk ik een aardig beeld te hebben van de auto. Ik ga hem hier en daar vergelijken met de e-Golf om wat zaken in perspectief te zetten. Vooral bij een paar aspecten van de auto die door andere reviews als koploper of uitmuntend worden geprezen kan ik door mijn ervaring met de e-Golf toch wat nuanceren.
De autopilot:
Een van de unique selling points van de Tesla zijn de zelfrijzende eigenschappen. Echter hier komen we gelijk bij een van mijn punten die ik nogal vind tegenvallen. Ik heb overigens niet de full self-driving capability gekocht. Waarom valt dit dan tegen? Bij de Tesla kun je instellen of hij zelf rijdt (automatic steering) of dat jij rijdt. Maar in beide gevallen is het niet fijn. Als de Tesla rijdt dan moet je minimaal iedere 15 seconden laten weten dat je er bent door een beetje aan het stuur te draaien. Dat is niet prettig. Daarnaast valt hij bij het wisselen van baan uit deze mode en moet je hem er steeds weer opnieuw aanzetten. Door deze 2 onhebbelijkheden gebruik ik deze mode nauwelijks. Dan blijft de mode over met automatic cruise control en lane departure warning actief. Ook dit is het ook net niet. De automatic cruise control werkt op zich prima. Maar de lane departure warning vind ik niet fijn. Deze houd de auto niet midden in de baan maar waarschuwt enkel als je niet oplet en de lijn overschrijd. Dit doet hij echter niet altijd juist of op tijd. Er komt dan een flinke auditieve waarschuwing. Daarnaast waarschuwt hij soms onterecht voor tegenliggers op b-wegen. Echt super irritant. Vanuit de e-Golf (en alle ander VW-groep merken) ben ik “Active lane assist” gewend. Dit is echt veel fijner. Deze houdt de auto mooi midden in de baan en is op de achtergrond aanwezig. Deze help je continue in het midden van de baan de blijven en stuurt langzaam terug naar het midden zonder auditieve waarschuwing. Dit werkt en rijdt gewoon veel fijner. Ik hoop echt dat Tesla nog opties toevoegd om dit op dezelfde manier in te kunnen instellen. Ik raad je aan om dit goed uit te testen bij een proefrit en de merken hier op te vergelijken. Ga er niet vanuit de Tesla dit het beste voor elkaar heeft (wat ik wel heb gedaan). Ook merk ik dat op een B-weg met stippellijnen aan beide kanten het systeem dusdanig in de war raakt dat hij de rijstrookoverschrijdings preventie soms uitschakelt (zie foto). Je moet dan opnieuw “starten” om het systeem weer actief te maken, zeer irirritant.
Laadervaring en range:
Dat is simpelweg perfect in orde. Er is denk ik geen merk wat dit beter doet. Mijn gemiddelde verbruik is 137 wh/km. Hier zitten diverse lange ritten bij van zuid naar noord Nederland en ook delen in Duitsland met 200 km/h. Met mijn vorige auto was elektrisch rijden af en toe nog een beetje pionieren. Nu geen last meer van. Door de enorme range (400km, ook in de praktijk) en het snelle laden is er geen enkel nadeel meer ten opzicht van een conventionele verbrander. Na 400 km, maak ik sowieso een stop en met initiële laadsnelheden van >160 kWh (zie foto) zit de accu zo weer vol voor 25 eurocent per kWh. Ideaal!! De software is betrouwbaar en geeft perfect aan waar je kunt laden, hoe lang je dit het beste kunt doen, en met hoeveel reserve je op de eindbestemming en weer terug thuis komt.
Infotainment:
Hier is al veel over geschreven door anderen en heb ik weinig aan toe te voegen. Het geheel bediend zich even eenvoudig en snel als een apple telefoon. Enige noemenswaardige is dat het niet mogelijk is om een tussenbestemming in te voeren. Ondanks dat je dit niet vaak nodig hebt vind ik dit een vreemde keuze! Verder vind ik de ingebouwde dashcam en de bewakingsmode ideaal. Ook de “hond” mode vind ik handig en kan goed gebruikt worden als je kinderen even in de auto willen blijven. Zorg dan wel dat ze de deur niet openmaken want anders gaat het alarm af ;-) . Je ziet dit overigens direct op je telefoon, wat fijn is.
Spraakherkenning:
Ik lees in diverse reviews dat de spraakherkenning goed is. Daar ben ik het mee oneens! Ik heb me al verschillende keren enorm geërgerd aan de herkenning. Ik geeft wat opmerkelijke voorbeelden. Ik vraag “hoelang duurt het nog?”. Ondanks dat in het scherm mijn tekst prima verschijnt, besluit de Tesla de stoelverwarming aan de zetten!! Vervolgens vraag ik het opnieuw. Wederom prima verstaan want de tekst verschijnt. Nu gaat hij naar een ander radio station. Ander pogingen zoals “wat is mijn ETA?”, “wat is mijn aankomst tijd”, “Reistijd” of “Reisduur”, de Tesla snapt het gewoon niet. Dit deden mijn vorige auto’s echt beter!!
Afwerking:
Hier is al veel over geschreven. Dit zou bij de model 3 beter in orde moeten zijn. Ik vind het nog steeds abominabel. Het stuur is scheef gemonteerd, de linkerdeur steekt een paar millimeter uit (zie foto) en de rechter achter deur gaat wat moeilijk dicht. Verder steekt er een schroef uit in de bagage ruimte waar je je hand lelijk aan kan openhalen bij het in- en uitladen! Echt niet goed! Ik heb hier zelf maar een stuk schuimrubber op gemonteerd. Dat kan toch niet voor een auto van 50 mille. Hier moet je echt tegen kunnen en vergt de nodige bijstelling van je verwachtingen.
Comfort:
De stoelen zitten goed maar niet uitmuntend. Ten opzichte van premium merken missen er wat verstel mogelijken (onderbeen ondersteuning en hoofdsteun verstelling). Op lange afstanden krijg ik geen last. De climate control is uitstekend en de koel en verwarm capaciteit zijn beter dan gemiddeld.
Verlichting:
De verlichting is goed. De matrix LED verlichting is in orde en geeft ruim voldoende licht. De auto schakelt automatisch tussen groot en dimlicht. In vergelijking met mijn e-Golf met dynamic light assist is de verlichting van de Tesla duidelijk een stapje terug. Ik mis vooral de optie dat de verlichting niet volledig automatisch de verschillende wegdeden verlicht zodra er tegenliggers aankomen. Ik lees dat dit mogelijk nog software matig gaat gebeuren in de toekomst. Laten we het hopen.
De telefoon app:
Fantastisch. Werkt uitstekend en doet het altijd. Ook is de auto altijd exact te volgen, je ziet live de snelheid waarmee hij rijdt. Ook zijn ramen te openen/sluiten, erg handig soms. Het automatisch openen en sluiten van de auto zodra je in/uit de buurt bent is geweldig en schijnt ook nog eens heel erg veilig te zijn. Het zonder na te hoeven denken komen aanlopen en weer weglopen bij de auto en hij gaat open en weer dicht. Enige nadeel is de gewenning als je dan een 2e auto heb die dit niet heeft .....;-) Ook is het fijn dat hij bij het gebruik van meerder telefoons de stoel in de positie van de gebruiker instelt zodra deze de deur opent.
Laadruimte:
Dit was een enorme meevaller. Er gaat echt veel in de auto, de laadruimte voorin is ook erg praktisch. Ik gebruik hem vaak voor vieze wandelschoenen of laarzen van kinderen omdat hij makkelijk is schoon te maken. Ook de kofferbak is erg ruim. Vooral de ruimte onder de vloer is praktisch en gebruik ik vaak zodat spullen niet door de kofferbak vliegen bij het stevige rijden wat je automatisch gaat doen met deze auto. De grote ruimte voor in het middenconsole is ook erg handig. De klep op deze ruimte is wel erg gevoelig voor zandkorrels. Na een bezoek aan het strand wilde deze klep niet meer automatisch dicht. Door goed te stofzuigen heb ik het grotendeels kunnen oplossen, de klep sluit weer bijna helemaal.
Mijn voorlopige conclusie:
De Tesla model 3 is een uitgesproken auto. Er zijn zaken echt heel erg goed, er zijn ook zaken ver beneden pijl. De rijervaring, het comfort en de range van de auto zijn zo sterk dat ik geen spijt heb van mijn aankoop. Op het gebied van afwerking, berijders ondersteuning (active lane assist) en verlichting mis ik duidelijk de kwaliteit van premium merken. Zodra deze merken de laadervaring op het niveau van Tesla krijgen dan zal Tesla de negatieve punten echt opgelost moeten hebben om de voorsprong te behouden. De software van de Tesla, en vooral die rondom het laden, is beter dan die van ieder ander merk. Echter de auto-pilot en het afwerkings niveau is niet zo verfijnt als dat van sommige andere (voornamelijk premium) merken.
Update na service
- 6.300 km
Ruim 2000km verder een update van mijn ervaringen.
Service Afspraak:
Als eerste heb ik via de app een service afspraak gemaakt om een aantal zaken waarover ik niet tevreden ben te adresseren. Het maken van een afspraak via de app gaat erg makkelijk en is ideaal. Helaas zijn mijn klachten wel van dien aart dat ik langs moet bij een service center en kan men niet aan huis komen. Ik heb de volgende punten:
1. Het niet uitgelijnde stuur (waar ik me vreselijk aan stoor)
2. Het rechter achter portier wat niet goed dichtvalt en dus met veel kracht moet worden gesloten
3. Een uitstekende bout in de bagageruimte (zie foto) waaraan ik mijn hand heb opengehaald bij het inladen van bagage
4. De tesla mobile phone key die niet altijd direct werkt
Punt 1 is netjes opgelost onder “goodwill” en mijn stuur staat nu perfect recht. Punt 2 is opgelost onder garantie. De “latch” van de deur is versteld. Punt 3 blijkt bij het design van de M3 te horen en hier is dus niets aan gedaan. Bijzonder, dit soort afwerking zul je bij een een premium Duitser niet tegenkomen. Over punt 4 vertelde mij dat er nog aan wordt gewerkt tussen Tesla en Apple. Overigens heb ik hier wel een interessant artikel over gevonden:
https://cleantechnica.com/2018/07/24/give-me-fob-or-give-me-death-the-saga-of-the-tesla-model-3-phone-key/
Verder heeft men nog een correctie uitgevoerd van de Seal roof rail om water instroom te voorkomen, ook onder garantie. Ik ben tevreden over de service. Heb zelf de bout met een foam afgedekt en hoop nog een software update te krijgen op iPhone of Tesla die de problemen met de telefoon key oplost.
Overigens heb ik op de service kunnen wachten (rond de 3 uur) en kon ik prima werken bij het Tesla service center in Eindhoven.
Verbruik:
Het gunstige verbruikt blijft me verbazen! Ik zit nu op 134Wh/Km over ruim 6200Km van eind maart t/m begin augustus. Lezende over ander auto’s (ID.3, ID4, XC40) die alle rond de 200Wh/Km uitkomen blijft dit uitzonderlijk. Ik vermoed dat dit komt door de lage CW-waarde in combinatie met de uitstekende recuperatie van de model3. Dit blijft ook flink lager dan het gemiddeldeverbruik wat ik realiseerde met mijn e-Golf (rond de 160Wh/Km)
Ander zaken die nog zijn opgevallen:
De grootlicht assistent, als ik deze aan heb staan zijn er heel vaak tegenliggers die seinen (vooral rond schemer). Pas dan wordt het grootlicht uitgezet. Met andere woorden: Het systeem reageert te laat. Uit irritatie heb ik het systeem momenteel uitstaan. Wellicht moet ik nog eens vragen of de gevoeligheid ergens is in te stellen.
Algemeen:
Ondanks bovenstaande kritiek punten blijf ik erg tevreden over de M3. De wagen is zeker niet perfect, maar als ik dan de reviews van de concurrentie lees ben ik nog steeds zeer blij met mijn keuze voor de M3. De auto is simpelweg de meest innovative auto die je kunt kopen en loopt qua features (ver) voor op de concurrentie, ook al werken ze nog niet altijd perfect. Door de continue updates wordt de auto beter over tijd en wordt je er zelf ook blij van. Daar kunnen de andere merken een voorbeeld aan nemen.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Tesla Model 3 Long Range RWD: uit voorraad, dus specificaties

Hyundai Ioniq 6 vs. Tesla Model 3 - Dubbeltest

Weer prijsverlaging voor Tesla Model 3

Zo snel is de accu leeg als je met Tesla Model 3 260 km/h rijdt

Vergelijkende test: BMW i4 vs. Tesla Model 3
