Tesla Model 3 RWD (2024) #7
autoreview

Signalement
Uitvoering | Model 3 RWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 3 km |
KM-stand laatst | 7.300 km |
Nog steeds ophalen in Tilburg
- 300 km
Het is zover, de lease Tesla mocht worden opgehaald. Om dan vanuit Zwolle helemaal naar Tilburg te moeten voelt niet erg klantvriendelijk van Tesla. Dat kan echt nog beter.
De eerste rij indrukken zijn goed. Helaas wel op de eerste dag al 5 tot 6 keer 'phantom breaking' gehad bij de autopilot. Op het eerste gezicht werkt het systeem van Kia veel beter (zie mijn eerdere review van de Kia Niro EV 2022).
Tot nog toe geen echte conclusies. Wordt vervolgd.
Het plezier neemt toe
- 1.100 km
De titel zegt het al, de auto is me steeds meer gaan passen.
Ondanks andere geluiden blijft er op sommige momenten sprake van phantom breaking. Niet meer zoals in het begin bij elke rit, maar nog wel 1 tot 3 keer per week. Ook op 80 of 100km/h wegen met een dubbele doorgetrokken streep is het me enkele malen voorkomen, juist op rechte stukken.
Verder bevalt de auto steeds beter. Het rijden is prettig, er zijn weinig afleidende piepjes, en de stoelen vind ik ook op langere ritten goed zitten. Tot nu toe éénmaal een langere rit van 200 km gemaakt en dat beviel goed.
De actieradius valt niet tegen, ook dit presteert zoals beloofd.
Al met al een tevreden gebruiker, ondanks sommige eigenaardigheden. Zelfs de richtingaanwijzers op het stuur wennen.
Vakantie Zwitserland - Italië
- 7.300 km
Een korte update dit keer.
Vakantie naar Zwitserland en Italië was ontzettend prettig met de Model 3. De bergruimte is immens, alle kampeerspullen pasten erin. Helaas hou je dan geen ruimte meer over voor kinderen op de achterbank omdat deze plat moest, maar dat kan ook aan het volume aan spullen liggen dat wij mee hadden ;-). Het vakje onder de kofferbak is bijvoorbeeld wel zo groot dat er een Campinggaz 6kg gasfles en kookplaat in kan en zelfs 2/3 van een skottelbraai en 4 wandelstokken. Om maar een idee te geven.
Laden onderweg ging rap en maakte het reizen juist comfortabel door de verplichte maar ook eigenlijk broodnodige stops.
Slechts 1 keer is het voorgekomen dat de Supercharger slechts met 75kw laadde, snel ingeplugd op de ernaast gelegen Ionity. Jammer overigens dat Tesla zo sterk de voorkeur geeft aan de eigen laders, waardoor je soms van de snelweg af geraakt en dichterbij liggende laadpalen voorbij rijdt.
De autopilot/Acc functie blijft stoeien. In het algemeen is deze alleen geschikt voor gebruik op de snelweg en sommige bredere N-wegen. Ook tijdens de vakantie is meerdere keren voorgekomen dat de Tesla vol op de remmen stampte terwijl het niet nodig was. Op dit moment zou ik de functie een 7/10 geven. Werkt vaak prima maar kan ook echt beter en dus niet zo vaak bruikbaar als de Acc die op radars/lidars etc. werken ipv camera's.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.