Tesla Model 3 RWD (2024) #19

autoreview

Tesla Model 3 RWD (2024)

Signalement

UitvoeringModel 3 RWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst60.965 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste EV : een highlander!

  • 50.000 km

Na vele jaren zakelijk dieselrijden in voornamelijk Volkswagen bestsellers, waaronder 2 Passat's, 2 Skoda Superb's, 2 audi's A3, en mijn allereerste nieuwe auto in 1992, de Audi 80 TDI, ben ik door mijn werkgever vorig jaar juli aan de Tesla geholpen.

Asjemenou?

De overgang van mijn Passat TDI Station naar de Model 3 RWD Highland was dan ook een behoorlijke cultuurschok!
Gelukkig heb ik wel wat met de smartphone en tablet-spielerei en ging de Model 3 al snel als een verlengde van voornoemde apparaten voelen. De supersnelle reactie van het scherm, de heldere menustructuur, het altijd aanwezige en ge-update Maps, allemaal gevolg van onze versnellende informatiecultuur, blijken uitstekend te functioneren en zijn tot hiertoe zeer betrouwbaar.
Maarrrrr die verdomde knipperlichten op het stuur zijn dan weer een niet te verklaren dommigheid die niet in verhouding staat met het vernuft van de rest van de auto. Zeer merkwaardig.
Verder sta ik versteld van de afwerkingskwaliteit. Goede gevoerde materialen, makkelijk schoon te houden, na 50k km geen piepje of kraakje te ontdekken, en dus stil en daarom erg comfortabel.

Net zoals het rijden, comfortabel maar indien gewenst met de nodige pit want vermogen kom je ook in dit basic model niet tekort. Vooral de tussensprintjes zijn indrukwekkend, zelfs in chill mode. Het veercomfort doet een beetje aan een BMW 3-serie denken, stevig maar met genoeg veerweg voor comfort, maar dan zonder de vlezige directe besturing. En dat is jammer want dat zou de rij-ervaring echt ten goede komen.

Over de efficiency kan ik kort zijn, verbruik en autonomie zijn top. Je kan de LFP accu altijd tot 100% opladen en dan ga je minimaal 400 echte kilometers ver, behalve in de winter, reken dan op 350 als je rustig aan doet. Iets wat in de Model 3 soms moeilijk is omdat hij zo lekker snel kan zijn. Mijn gemiddelde verbruik over 50k km is 12,8Kwh. Zeer schappelijk gezien mijn toch wel wat 'pro-actieve' rijstijl😉

Ook tijdens een langere vakantie naar de Pyreneeën ging laden zowel op heen- als terugreis vlekkeloos bij de Tesla Superchargers, altijd eerder klaar dan onze koffie...
Ook in Frankrijk kun je overal opladen, oa bij supermarkten en zelfs op sommige cols.

Conclusie:

+ perfect functionerende tablet op wielen
+ zeer efficiënt nooit range anxiety, ook op lange trajecten dankzij Superchargers
+ afwerking en prachtige audio
+ vermogen en algemeen comfort, snel en stil
+ matrix verlichting
+ OTA Updates = hij wordt steeds beter

- richtingaanwijzers op stuur, om gek van te worden
- rare zitpositie achterbank, voor grotere personen
- ghost breaking, soms schrik je je rot
- automatische ruitenwissers, dramatisch

Uiteindelijk ben ik toch wel positief verrast door de kernkwaliteiten van de Model 3, en rij ik er iedere dag met plezier mee. En daar gaat het om, toch?

Update 1 : Duitse première voor de Hochlander!

  • 52.000 km

Vorige week ging het voor het eerst zakelijk richting Bayern. Een rit van zo’n 1500 km heen en terug op 2 dagen tijd doorheen Duitsland is de ideale manier om zowat alles te testen: rijgedrag op hoge snelheid, laadstops en efficiency, comfort op de Autobahn.

De Model 3 kan lekker mee met de hoge snelheden waar mogelijk, 180 cruisen gaat probleemloos, inhalen en remmen ook. Even de top van 203 km/h aangetikt en dan wordt hij plots toch een beetje zoekerig, bijna abrupt. Dat is met een Duitse cruiser toch echt anders, en hou je altijd een gevoel van veiligheid en controle ook bij 200+… een minpuntje maar tja hoe relevant is dit want hoe vaak doe je dit?
Op de koop toe loopt je accu leeg aan een recordtempo en sta je na een uur alweer ergens te superchargen. Elektrisch rijden is toch een andere mindset.

Terug naar de realiteit want dan blijkt dat je om de 2 1/2 uur naar een Tesla tankstation wordt gedirigeerd en daar dan zo’n 12 minuten mag koffiedrinken en plassen tot je weer weg kunt. Alles bij elkaar had ik 3 zulke stops tot mijn bestemming en dat is niet heel anders dan als je met een ice rijdt. Klein blaasje en zo…
Kortom niets te klagen dankzij het supercharger netwerk dat uitstekend functioneert.

Gemiddeld verbruik bij temperaturen rond het vriespunt tijdens deze rit? 18,6 KwH.
Gezien de omstandigheden en het vaker ‘doorstromen’ waar het mag tegen zo’n 160 km/h cruisend, valt me dit helemaal mee.

Het zitcomfort op lange ritten is eigenlijk uitstekend ook al moest ik even aan de stoelen wennen, vooral de korte zitting. Maar nu heb ik de goede zithouding gevonden en is dat niet meer zo’n probleem al mis ik de verlengbare zitting van mijn vorige Duitse bolides wel.

Nog een paar ergernissen: de ghostbreaking die soms helemaal los gaat, de automatische ruitenwissers die regelmatig de weg kwijtraken, en de voetmatjes die altijd weer loskomen als je in- en uitstapt.

Oh en soms is een verbetering via een OTA update niet altijd zo handig, ook al lijkt dat op het eerste zicht wel zo. Het gaat me om het automatisch vooruit of achteruit schakelen bij maneuvers. Een topfunctie! Tenzij hij plots beslist dat hij achteruit wil en je het niet in de gaten hebt… het blijft goed oppassen met deze functie ook al voorkomt ze dat je tussen het maneuvreren door op je scherm moet sliden…

Al bij al nog steeds een bijzonder goede kilometervreter, en een blije bestuurder.
Op naar de ton!

Update 2: 60965 km genieten maar ook opletten!

  • 60.965 km

We zijn alweer bijna 10000 km verder en het is tijd voor een updeetje.

De winter/zomerbanden wissel en de stijgende temperaturen zijn een zegen voor de autonomie. Met een volle accu haal ik nu 500 echte kilometers en het gemiddeld verbruik is dus spectaculair gedaald. Laatst over een rit van 110 km op binnenwegen haalde ik mijn laagste verbruik ooit zonder daarom te slakken of op efficiency te letten: 10,3 kWh.
Als ik vrienden en collega’s met andere ev’s bezig hoor over het verbruik blijkt Tesla toch onklopbaar…

Toch moet ik ook 2 minpunten constateren.

Mijn bestuurdersstoel begon plots te kraken. Met name bij accelereren, wat altijd zo lekker gaat, en de overgang naar regenereren, kraakt de rugleuning door de inertiebeweging. Discreet maar toch hinderlijk en dat moet bij een service worden verholpen.

En opletten met de nieuwe automatische richting functie, na de OTA! Want zoals ik al eerder meldde kiest de auto niet altijd de juiste richting als je aan je stuurwiel draait en ga je, als je niet goed oplet, plots ongewild achteruit of vooruit… ik heb helaas zelf bij het afrijden van mijn oprit en het indraaien naar de wegrijrichting niet goed opgelet en reed nog een stukje achteruit… tegen de auto van de overbuurman die op straat stond geparkeerd🤯.

Conclusie :
innovatie is niet in alle gevallen een vooruitgang of verbetering. Ik heb deze functie nu uitgezet en slide weer vrolijk zelf over mijn scherm om de rijrichting te bepalen.

Verder geen klachten, want hij rijdt nog steeds heerlijk!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.