Tesla Model 3 RWD (2024) #10

autoreview

Tesla Model 3 RWD (2024)

Signalement

UitvoeringModel 3 RWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst5.800 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van Countryman naar Tesla

Sinds een week staat ie thuis in onze garage, een hagelwitte Tesla Model 3. De meest basic spec: dus witte lak, zwart interieur en 18 inch wielen.

Keuzeproces
We reden sinds 2019 in een Countryman Cooper S uit 2012. Vanwege gezinsuitbreiding moest onze Mini Cabrio vervangen worden door een ruimere auto, maar wel graag weer een Mini, en ook weer een Cooper S.
Helaas wel veel onderhoud gehad aan deze auto, de 1.6 THP bewees helaas bij ons ook zijn reputatie.
Ook gezien het verbruik van 9.5 liter per 100km en de almaar stijgende benzineprijzen, waren we ons al een jaar aan het oriënteren op iets anders. Nog iets groter, vooral zuiniger, maar wel met de snelheid en acceleratie die we al hadden. Electrisch mocht, maar moest niet.
Wel op een vakantietrip vorig jaar een Tesla Model 3 LR gehuurd. Dit was alles doorgerekend voordeliger dan een Fiat Panda huren. We waren enorm verrast en onder de indruk. We hebben 1200km gereden in 3 dagen. Laden ging eenvoudig via de superchargers, ruimte was goed, auto reed sportief en de accelaratie was waanzinnig. Het zou dus een Tesla worden. Na bijna 9 maanden twijfelen, zijn we een aantal weken toch maar eens proefritten gaan maken in de 3 en de Y.

Vooraf was ons idee: we willen de ruimte van de Y, maar het interieur van de 3. Dus waarschijnlijk wachten we dan op de Model Y Juniper. Onze gezinssamenstelling is ik, vriendin en zoon van 4.

We beginnen met de Y RWD. Wat een ruimte, wat een licht in de cabine. Qua interieur geen fan van het hout, maar dat is te regelen.
Rijden was op rechte asfaltwegen goed, maar lange doordraaiende bochten helde de auto fiks over en ook over drempels voelde ie log aan.
Acceleratie en snelheid meer dan voldoende voor ons.
Stoelen voor prima, heb relatief korte benen.
Ruimte achterin: Ik ben 1m 91 en kan ruim achter mezelf zitten. Het is ruim voldoende voor 5 volwassenen. maar hoe vaak nemen we die mee?
Kofferbak als een balzaal, waar hoe vaak hebben we dat nodig?

Dan de Model 3 gereden, ook weer de RWD.
Interieur is stuk mooier dan de Y, stoelen zitten ook stuk beter.
De rijeigenschappen waren sportiever, en ook minder last van het overhellen en nadeinen op drempels. Auto voelt wat meer als een goed gesneden pak, in plaats van de ruime jas die de Model Y is.
Acceleratie lag nog stukje hoger.
Ruimte achterin genoeg voor 4 volwassenen, en als het moet ook vijf voor ritten tot 4 uur. Ik kan wederom goed achter mezelf zitten.
Kofferbak ook ruim genoeg voor 98% van ons gebruik, alleen de IKEA eens per jaar wordt misschien lastiger.
De fietsen de we meenemen, gaan altijd op de drager.
Dus eigenlijk aangenaam verrast, en ook nog eens 4K goedkoper dan de Y. Maar die is puur objectief wel een klasse groter, voor maar 4K meer…

Thuis even een Excel gemaakt. Gebruikskosten ex afschrijving vielen duidelijk in het voordeel van een Tesla tov van de Countryman. Zeer beperkt onderhoud, veel lagere brandstofkosten. Ik kan thuis laden, maar heb geen zonnepanelen.
Afschrijving van de Countryman was er eigenlijk niet in vijf jaar, kon hem verkopen voor het bedrag waar ik m gekocht had.
Uiteindelijk toch de keuze gemaakt voor een nieuwe Tesla.
Per maand was de Y niet eens zoveel duurder, in de huidige situatie, maar de MRB gaat straks ook veranderen, en dan scheelt het wel. En er is dit jaar nog SEPP, en de Y Juniper gaat dit jaar niet komen. Bedoeling is om de auto ongeveer 5 jaar aan te houden.

Uiteindelijk keuze gemaakt voor de Model 3 RWD in wit met zwart interieur.

Waarom?

1. In huidige gezinssamenstelling is de 3 ruim genoeg
2. Rijgedrag is fijner
3. Mooier interieur
4. Sneller en meer range dan de Y. Acceleratie, snelheid en range ruim voldoende voor ons.
5. SEPP maakt het nog aantrekkelijker
6. Wit met zwart is mooie combinatie. Grijs is ook mooi, maar niet met zwart of wit interieur.
7. Alles zit op de RWD, premium sound system geen noodzaak.
8. Trekhaak voor fietsendrager of kleine aanhanger kan erop, veel trekgewicht is niet benodigd.

Uiteindelijk bleek dat trekhaak ook achteraf voor de zelfde prijs kan worden gemonteerd, en zag ik op de website dat als je voor 1 juli je auto afgeleverd kreeg je nog niet onder de eventuele prijsverhoging door de importtarieven zou vallen, en je 20k kilometers gratis superchargen erbij kreeg.
Dan moest het wel een voorraadmodel worden, want 1 juli was al over 8 dagen.

Dus er was nog een witte RWD op voorraad, en die kon zaterdag 29 juni geleverd worden.
Op zaterdag 22 juni besteld, gelijk betaald en ons verheugd op de 29ste.

Helaas kregen we een dag vantevoren te horen dat het transport naar Tilburg niet gelukt was en dat het zondag de 30ste zou worden.
Ook dit werd zaterdagmiddag weer uitgesteld.

Vervelend, want in de app bleef de afspraak gewoon staan en ook de klantenservice had geen idee wat nu klopte of niet.
Tesla gebeld, want wat ging dit doen voor de prijs en de supercharger km’s?
Ze gaven aan dat auto al betaald was, dus de koop was gesloten en de prijs zou niet meer veranderen. Ook de supercharger km’s zouden we gewoon krijgen en we konden de auto vrijdag 5 juli ophalen.

Het ophalen van de auto is nogal zakelijk en klinisch, en je moet zelf alles goed checken. Ik had mezelf goed voorbereid een een checklist op mijn telefoon staan.
Kwam slechts 1 klein punt tegen (kleine kras in de voorlamp) maar dat kon ter plekke verholpen worden.

Ik zal na een maand rijden mijn eerste bevindingen hier wegzetten.

Eerste 750 km in de Model 3

  • 750 km

Zo, de eerste 750km gereden, dus even tijd voor een korte update qua rijden en verbruik.

Verbruik
Het verbruik sinds we de auto hebben ontvangen ligt nu op 13.8KwH per honderd. Dit zijn 2 snelwegritten van in totaal 300km en verder 200km beetje touren op binnendoorwegen. Bij het laatste onderdeel ging het verbruik naar 15Kwh/100, maar toen was het ook nog even af en toe flink de staart intrappen. Op de snelweg kwamen we onder de 12 uit met cruise control op 104.

Laden
We zijn nog in afwachting van het laten installeren van een laadpaal, maar hebben in de garage wel een 3 fasen stopcontact, dus laden met de mobile charger ging nog best ok. De batterij stond op 52% in het begin en in 12 uur was ie weer vol. Ging dus prima, en we hoeven de auto met het huidige aantal kilometers niet elke dag te laden, dus voor nu een ok oplossing.
Ook even snel de supercharger getest, om te kijken of alles goed gaat. Ging vloeiend en maximale laadsnelheid vlot bereikt..

Rijden
Wat is deze auto een genot om te rijden! Acceleratie is meer dan vlot genoeg, stuurt goed in, je kan hem echt met fikse snelheid door een bocht krijgen.
Stuurgevoel is stevig genoeg met voldoende tegendruk. De vering is sportief, maar niet oncomfortabel, ook niet over drempels.
Zitpositie is goed af te stellen, alleen het is wennen aan het naar opzij kijken voor je snelheid. Ik sluit niet uit dat ik op termijn een dashboard voor me laat installeren, maar even komende maanden kijken of ik eraan wen.
Richting aanwijzen ging in het begin echt heel lastig, maar inmiddels zit ik niet meer mis en is mijn spiergeheugen getraind.
Autopilot werkt goed op Nederlandse snelwegen, we hebben het nog niet geprobeerd op 100 of 80km wegen. Het is wel een rare gewaarwording in het begin, dus het vertrouwen moet ook nog een beetje groeien. Nog geen phantom braking gehad tot nu toe.

Infotainment/navigatie
Navigatie werkt erg handig, als je naar een bedrijf wil navigeren hoef je niet te zoeken naar het adres, maar hij vindt het gewoon gelijk op de bedrijfsnaam. Al even verkend voor wat langere trip, en de laders werden ingepland en je kan ook zien hoeveel plek er is bij elke lader, dus dat zullen we later dit jaar nog wel gaan gebruiken.
De muziekinstallatie vind ik beter dan de Harman Kardon in onze oude Countryman, al is de bas wat minder maar daar stoor ik me niet aan. Ik heb op mijn surround set thuis ook geen subwoofer.
Scherm achterin is een gimmick, ik denk dat op langere ritten het naar beneden kijken voor de kleine man niet bevordelijk gaat zijn tegen reismisselijkheid, maar dat zullen we wel uitproberen op een langere rit.
Zijn favoriet is tot nu toe het scheetkussen, die moet elk half uur wel een keer aan, tot grote hilariteit van hem achterin.

Verbeterpunten
De regensensor lijkt nogal een eigen leven te leiden. Soms begint ie al terwijl het niet regent, soms duurt het even voordat ie doorheeft dat het regent. Hopelijk op te lossen met software.
Een HUD zou echt een toevoeging zijn, eventueel in combinatie met meer dynamisch gebruik van de LED strip

Verder gaan we vrolijk verder rijden in de Model 3. Voorlopig is er geen grote vakantietrip gepland, dat wordt pas september en oktobet. Voor die tijd nog wel even de trekhaak laten installeren voor de fietsendrager.

Eerste langere trip

  • 1.500 km

Afgelopen weekend voor het eerst een langere trip gemaakt (250km enkele reis). Hiervan was 95% snelweg. Even eerst kort de feiten en dan de ervaringen.

We zijn vertrokken in de avond met 95% batterij. Temperatuur was 27 graden, bijna geen wind. We reden door Belgie en Frankrijk, en rijden dan altijd iets boven de geldende maximum snelheden (120 en 130 per uur). We hebben ook geen file gehad.

We hebben de meeste stukken snelweg met Autopilot gereden, maar op het laatst niet meer (zie later). We rijden met airco op 20 graden en stoelkoeling aan.

Het verbruik was 13.9KWH, waardoor we op een range van ongeveer 450km uitkwamen.

Op heenweg niet hoeven superchargen, op de terugweg 10 minuten aan de charger in Kortrijk. Thuisgekomen met nog 20% batterij.

Wij laden bewust niet op locatie. We hebben en 20.000 gratis supercharging kilometers en door dynamisch energiecontract thuis kunnen we door slim laden de auto voor bijna niks of soms met geld toe opladen in de zomer. En we hebben de auto niet elke dag nodig.

Ervaringen.

Het was echt ontspannen rijden, zeker ook door het gebruik van Autopilot.
Aangezien mijn vriendin niks zo zonde vindt als een boete krijgen, rijden we altijd op cruise control net boven de toegestane maximum snelheid.

Het valt ook bij 130km/h op hoe stil de auto is. Er is nauwelijks geluid van buiten, waardoor je ook de radio niet hard hoeft te zetten.
Wat wel vervelend is, is dat de netwerkverbinding er net over de grens vaak even 10-15 minuten uitvliegt, waardoor Spotify elke keer stopt met afspelen. Ook in stukjes Belgie en Frankrijk af en toe een haperende netwerkverbinding. Weet iemand of je je afspeellijsten ook lokaal al kan opslaan?

Navigatie werkt gewoon uitstekend. Zeker rond Lille is het af en toe een spaghettibrij, maar dit ging gewoon goed en aanwijzingen waren duidelijk.
Ik moet wel zeggen dat het systeem van TomTom waarbij je dan een plaatje zag met de borden voor mij altijd nog wel het beste werkte. Zoals eerder gezegd zou een head up display met augmented reality toch wel een toevoeging zijn.

Stoelen zitten prima, de airco werkt echt een stuk beter dan in vorige auto's die we hadden en zeker als de zon op de auto schijnt. Bij de Mini (maar ook Renault en Seat) werd het toch nog weleens warm als de zon tijdens het rijden op de auto stond en de airco op 20 staat. Daarvan is hier geen sprake.
Wat ik nog niet heb kunnen vinden: je kan de uitstroom bij de passagier uitzetten, maar niet bij de bestuurder. Omdat we allebei nogal verschillende voorkeuren hebben, zoden we dit ook weleens andersom willen doen. Weet iemand of dit kan?

Het onderstel is heel voorspelbaar en dempt goed korte oneffenheden en is voldoende stevig, zonder oncomfortabel te zijn. De auto helt weinig in bochten.

Er zit meer dan voldoende power in de aandrijflijn, ook tussen 100 en 150 kan je vlot accelereren om in the halen.

Qua bagage: we hadden 1 grote koffer mee, een grote rugzak en een tas met boodschappen. En we hadden nog steeds meer dan 50% bagageruimte over. Frunk is niet gebruikt. Enige nadeel voor ons is dat onze electrische koelbox net niet in de koffer past. Doe kon nu op de achterbank, maar als we met vijven zouden reizen zou dat niet lukken.

Autopilot: Zeker op de terugweg, toen we al wat vermoeider waren van 2 dagen Olympische Spelen, werkt dit gewoon heel ontspannend. We hebben 1 keer een enigzinds overwachte remactie gehad, maar ik kon m nog wel plaatsten omdat een auto op de rechterbaan (waar we op de linkerbaan voldoende afstand van hadden) opeens ook iets langzamer ging rijden.
Wat wel vervelend is, ook al hou je het stuur voor je gevoel goed vast (op 10 voor 2), krijg je toch een aantal maal de melding dat je het stuur beter vast moet houden. Deze melding kregen we zo vaak, dat de Autopilot een strikeout kreeg, waardoor we de laatste 20km geen Autopilot meer konden gebruiken.
Iemand een idee hoe we dit kunnen voorkomen?

Al met al, nog steeds zeer tevreden rijders.

Eerste vakantie met de Model 3

  • 5.800 km

Afgelopen herfstvakantie zijn we voor een weekje naar Italie en Frankrijk gegaan. In deze week hebben we ongeveer 3200km gereden, voornamelijk snelweg door Belgie, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland en Italie.

Wat viel op tijdens deze langere trip?

1. Verbruik&Range
Boven de 120 km/h neemt het verbruik fiks toe. Op 120 km/h per uur bleef het verbruik rond de 14.6 kwh per 100km. Boven de 120 km/h liep het echter snel op. Bij 150 km/h liep het verbruik op tot 17.6kwh per 100 km.
De range was op de snelweg ongeveer 380-420km, afhankelijk van het tempo.

2. Laden en kosten
Het ideale van Tesla is naar mijn mening dat je volledig ontzorgd wordt als je gewoon je eindbestemming invoert, en dat ie dynamisch de berekeningen aanpast.
Dus wij hebben onze eindbestemming ingevoerd, en de navigatie gaf direct de benodigde laadmomenten . Als we bijvoorbeeld maar tot 70% moesten laden, maar we laden wat meer, dan werd de volgende superchargerstop ook aangepast naar een station verderop.
Op dag 1 hebben we 680km gereden. We zijn vertrokken met 100%, hebben 1 laadstop gemaakt en daar gelijk gegeten, hierdoor was de auto weer op 100%. Bij het hotel waar we overnachten zat ook een supercharger, dus even snel tijdens ontbijt de auto daar weer in aangehangen en we konden weer weg op 100%
Laadtijden vanaf ongeveer 12% naar 80% gingen in 22 minuten, naar 100% duurde het nog 20 minuten langer, maar dat was dan niet erg omdat we gingen eten
Als je een auto "koud" aan een snellader zet, dan duurt het snelladen wel een stuk langer.

Preconditioning van de batterij ging altijd aan, ook bij erg lage batterijstanden. Op 1 voorbeeld hadden we de auto geparkeerd met 25%, maar een paar dagen de sentry aan laten staan en niet bijgeladen. Dit resulteerde in 16% batterij, maar de volgende supercharger op 65km. We zouden de supercharger halen met 1%, dus enigzins ongerust er toch voor gekozen dat te proberen. Gehaald met 3% en de batterij ging zelfs voorverwarmen.

Op 1 na hebben we bij alle superchargers prima ervaringen gehad. Er waren toiletten en eventueel eetgelegenheden, of vaak ook een supermarkt. De auto tikte de 170kwh aan, bleef lang rond de 140kwh hangen ook. De supercharger in Zwitserland (Melide) kwam in eerste instantie niet hoger dan 60kwh en gooide ons er ook uit na 10 minuten laden. Toen een andere lader daar gepakt en ging het wel goed. Het viel me wel op dat bij bijna alle laders het enorm druk was, er waren vaak maar 2-3 laders beschikbaar.

Omdat zoals eerder gezegd we nog veel gratis Supercharger kilometers hadden, hebben we geen laadkosten gehad, behalve wat we vooraf en achteraf thuis hebben geladen. Vergelijk ik dit met onze vorige auto, dan scheelt dit zo'n 500 euro.

3. Navigatie en infotainment

De Tesla navigatie is enorm goed in het herberekenen van routes als er file of oponthoud is op de originele route. We hebben in zowel Duitsland als Zwisterland 2x gedacht: "he, waarom stuurt ie ons hier van de snelweg af?". Toen wat verder gekeken en bleek dat er 10km verderop een fikse file stond, die we dan keurig voorbij reden.
De aanwijzing voor wat betreft afslagen is wat mij betreft niet zo duidelijk als bij TomTom (met het plaatje van de verkeersborden) en zeker bij kort opeenvolgende afslagen was het nogal eens onduidelijk.
Voor wat betreft infotainment, we gebruiken , en daar merk je dat je wel afhankelijk bent van de internetverbinding . Zeker bij grensovergangen doort het soms wel 15 minuten voor ie overschakelt en in die tussentijd heb je geen internet.

4. Rijhulpsystemen

Je merkt dat de rijhulpsystemen vrij snel ingrijpen op de snelweg. Als een auto op de baan naast je maar een beetje opschuift, zonder daadwerkelijk van baan te veranderen heb je al een ingreep. Je kan zeggen "better safe than sorry"maar soms schrik je wel even. ik kan in ieder geval wel altijd verklaren waar het vandaan komt. Maar wat aanpassingen aan de algoritmes zou wel gewenst zijn.
Cameradetectie van snelheidsborden werkt niet altijd goed, waardoor je nogal weleens verwarring hebt wat nu de max snelheid is. Het zou misschien werken als je een soort van check is met het navigatiesysteem.

5. Reiscomfort

Onder dit kopje even wat punten die specifiek fijn zijn op een langere trip.

A. de airco/verwarming werkt enorm goed. De temperatuur blijft constant, als de zon vol het glas staat merk je in andere auto's nog weleens dat de temperatuur oploopt maar de airco het niet aankan, dan probleem hebben we totaal niet gehad.
Op een regenachtige dag ook met natte kleren in de auto gaan zitten, snel stoelverwarming aan, maar airco ook en dit werkte prima. Misschien nog een idee dat ze net als de Volkswagen ID7 een speciale "drogen"stand in de stoel maken?

B. Bagageruimte. Wat kan je, ondanks dat het een sedan is, stiekem veel kwijt in deze auto! We hadden 2 80 liter koffers, en 2 60 liter sporttassen in de koffer, en we hadden in de koffer zelf nog genoeg ruimte voor een derde 80 liter tas en allerhande kleine dingen. De bak eronder is groot en ideaal voor alle zwemspullen, handdoeken enz. We hebben de laadkabels en jassen in de frunk gedaan.
Enige nadeel is dat onze electrische koelbox niet in de koffer past, dus die hebben we achterin gezet

C. Rijgeluid. Ook op hogere snelheden valt het op hoe stil de auto vanbinnen is, We hebben de muziek misschien op 20% van het max volume staan, en die is dan nog prima te beluisteren.

D. Het glazen dak. De kleine man heeft vooral genoten tijdens het rijden door de bergen dat ie overal om zich heen kon kijken, ook door het glazen dak. Dit maakte de beleving voor hem extra fijn en waar ie in andere auto's nog weleens in wagenziek werd, is dat hier prima gegaan.

Al met al veel rijden in een week, maar blij dat we dat in een Tesla gedaan hebben.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.