Tesla Model 3 RWD (2023) #12

autoreview

Tesla Model 3 RWD (2023)

Signalement

UitvoeringModel 3 RWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand laatst31.800 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De zuinigste EV ooit?

  • 31.800 km

Het is vandaag precies 1 jaar sinds mijn ophaaldag van de Model 3 Highland. Toen nieuw gekocht als particulier. Ik zal hieronder vooral focussen op de minpunten die niet vaak door andere mensen zijn besproken.

- Adaptive cruise control (autopilot) gaat soms automatisch naar een hogere snelheid. Een paar keer meegemaakt dat ik had ingesteld op 80 km/uur (op een 80 km/uur weg), en na een tijdje ging die automatisch naar 100 km/uur terwijl ik nog steeds op een 80 km/uur weg was.
- Je kan de munten beter niet op de deksel van de center console leggen (onder de draadloze oplader), want als je die deksel opent, dan gaan de munten mee naar die spleet en kan je die niet meer terugkrijgen.
- Ondanks dat de Tesla maps gebaseerd is op de Google maps heb ik al een paar keer meegemaakt dat die niet de kortste route weergeeft. De Google maps op mijn mobieltje doet iedere keer wel goed.
- De Tesla Vision parking vind ik toch wat minder goed dan de ultrasoon sensors. Vooral als er voorwerpen zijn vlak voor de bumper kunnen de Tesla camera's die niet zien.
- Op hol geslagen ruitenwissers vanwege het gebrek aan traditionele regensensors.
- Al is de phantom braking een stuk beter geworden sinds een jaar geleden, ervaar je dat nog steeds bij een 50 km/uur weg zonder middenstrepen.
- Richting geven met knopjes aan het stuur vind ik na een jaar nog steeds gebruiksonvriendelijker dan de traditionele stokjes.

+ Misschien de zuinigste EV ooit. 31800km gereden na een jaar, 60% snelweg, met een gemiddeld verbruik van 113 Wh/km. Ik zie mezelf als een hypermiler en in de zomer kan ik ook ruim 500km rijden per oplaadbeurt (wltp 554km).
+ Als je eenmaal gewend bent aan de Tesla one pedal drive dan kan je niet meer terug. Onlangs heb ik de Kia EV9 geprobeerd met de i-pedal (een soort one pedal drive), maar bij achteruit werkt die i-pedal niet.
+ LFP batterij lijkt robust te zijn. Een jaar geleden gaf Tesla na 100% opladen een verwacht bereik van 431km. Nu na een jaar 428km. Dus een batterij degradatie van ~3km na een jaar, niet slecht.

Al met al was de model 3 een jaar geleden de beste EV voor mij. Zou ik nu nog steeds kiezen voor deze model 3? Misschien niet, ik zou wachten op de model Y Juniper. De vijfde deur is toch veel praktischer dan een sedan.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.