Tesla Model 3 Long Range AWD (2021)

autoreview

Tesla Model 3 Long Range AWD (2021)
Tesla Model 3 Long Range AWD (2021)Tesla Model 3 Long Range AWD (2021)Tesla Model 3 Long Range AWD (2021)Tesla Model 3 Long Range AWD (2021)Tesla Model 3 Long Range AWD (2021)Tesla Model 3 Long Range AWD (2021)

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst37.000 km
Lezerswaardering: 77%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Cadeautje voor mezelf

  • 2.000 km

Onze 3de elektrische auto. Particulier gekocht met wat hulp van de bank :)

Introductie:
Er zijn al vele TM3 reviews hier, voor velen is het hun eerste elektrische auto, terwijl het voor ons inmiddels de 3de is. We hebben een half jaartje tussendoor een oude 2011 Leaf gehad als 2de auto. Prima goedkope manier om van A naar B te komen, zolang het maar korte afstanden zijn. En de 2018 Hyundai Ioniq Electric die nu ruim 3 jaar in ons bezit is en sinds de aanschaf van de Tesla, gedegradeerd is naar 2de auto. Wij wonen in Noorwegen en ook hier hebben de milieupartijen al een jaar of 10 flinke voordelen verbonden aan het bezit van elektrische auto’s.

De keuze (waarschuwing dit deel is een lang relaas):
De opvolger van de Ioniq moest ook een elektrische auto worden, gezien de manier waarop benzine auto’s hier belast worden. Helaas worden ook hier de voordelen hier teruggeschroefd. Vanaf 1 januari komt er belasting op elektrische autos boven de 60.000 euro. Onze private lease liep af in mei 2021, en gezien de nieuwe regelgeving wil ik een auto kopen ipv nog eentje private leasen. Ik ben wel klaar met private lease, hoeft van mij niet weer. We hebben al een keer flink in de buidel moeten tasten bij de inlevering van de oude Ford Focus.

Voor 1 januari 2022 moest er een auto gekocht worden en nu is de perfecte gelegenheid, was mijn overtuiging. En zo begon de zoektocht begin 2021. Voorwaarden waren als volgt:
- Meer range en laadsnelheid dan de Ioniq, 3 jaar technische ontwikkeling verder, dan verwacht ik flink wat meer op dit front
- Mogelijkheid voor een fiets op het dak of op de trekhaak. Iets wat met de Ioniq niet mogelijk was
- Hatchback of trekhaak: Ik ben graag in de tuin bezig en produceer nogal wat tuinafval wat weggebracht moet worden naar het lokale milieupark
- Auto van middels formaat: In onze garage is geen plek voor een gigantische sloep van een auto, er is geen plek voor een grote, brede SUV, 1,85m in de breedte is het limiet en bij de 4,90m in de lengte is het ook ver op, zodat we nog wat plek overhouden voor onze overige troep/spullen/fietsen
- 4 wiel aandrijving is ook fijn. Ik wil geen spijkerbanden meer, daar komen we gedurende de winter niet Nederland mee binnen, en om toch nog een beetje mee te kunnen in de winter is 4 wiel aandrijving een aangename eigenschap

Er stonden heel wat auto’s op mijn lijstje. De Kia Niro EV stond hoog, zo ook de Polestar 2, Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5 en Mercedes EQA. Begin van 2021 was er nog niet zo veel bekend over wanneer de Mach-E, Ioniq 5, EQA of zelfs Tesla Model Y beschikbaar zouden komen. De top 3 bestond uit de Kia Niro EV, Polestar 2 en Tesla model 3, gezien de onzekerheid met levertijden van de overige wagens.

Er is het laatste half jaar veel veranderd in EV land, de Skoda Enyaq en Audi Q4 e-tron zien er mooi uit en zouden ook goed passen, maar daar was destijds nog niet zo veel over bekend wat betreft levertijd.

Uiteindelijk is de Polestar 2 afgevallen omdat het verbruik in de Noorse winters toch niet helemaal geweldig was en de Kia Niro EV was afgevallen vanwege de saaiheid. Mijn vrouw is de afgelopen 2 jaar niks te kort gekomen wat betreft bruiloftwensen, huwelijksreis, en interieur en nu vond ik het tijd om wat moois voor mezelf, ik bedoel “ons”, te kiezen. Dus laat het geld (van de bank) maar rollen dacht ik :). Hoppa en daar was onze nieuwe, blauwe Tesla Model 3 LR. Gedoopt naar “Rocketship 1”. Tesla is flink aan het concurreren hier met Polestar en Volkswagen en heeft een lage leenrente vastgezet, het is nu 3 jaar lang 0,25%, dus we zijn niet helemaal onverantwoord bezig. Enfin genoeg over dit topic. Financieringsmogelijkheden verschillen ongetwijfeld van land tot land.

De configuratie:
Long range, blauw exterieur, zwart interieur, trekhaak en de standaard 18” zomerwielen en 18” winterwielen. Totaalprijs inclusief alles, 49.500 euro. Elektrische auto’s zijn zo'n beetje het enige wat goedkoper is in Noorwegen vergeleken met Nederland. Oh, en misschien zalm in de supermarkt.

De bestelling en aflevering:
Best fijn, alles via internet regelen zo in de Coronatijd. Alles ging prima. Online besteld, 100 euro betaald als aanbetaling, een paar weekjes en sms status updates later en de auto kon opgehaald worden, anderhalf uur hier vandaan. Dus maar weer eens de trein app afgestoft en vertrokken richting Tesla dealer. Alles ging via afspraak en ik was de enige aanwezige klant. Alles verliep goed. Ik ben er eens omheen gelopen, panelgaps zagen er allemaal prima uit. Ik loop niet met een liniaal rond en een auto is tenslotte een gebruiksvoorwerp

Rijden:
Hier is al veel over geschreven. Het gaat als een raket. Geen wonder dat de verzekeringspremies relatief hoog zijn. Invoegen en inhalen gaat erg makkelijk. Het ligt goed op de weg en het is comfortabel. Ik vind het nu 3 weken later nog altijd geweldig :)

Laden:
We hebben onze wallbox in de garage geupgrade van 7,2 kW naar een 11 kW slimmere wallbox die kan wisselen tussen 1 en 3 fases, wat fijn werkt als we de Ioniq moeten laden die maar 1 fase kan benutten. Dat werkt prima. Hij is aangesloten met een slimme meter in de meterkast die de laadsnelheid van de wallbox terug schroeft als de andere apparaten veel stroom verbruiken. Op kantoor kan ik (voorlopig) gratis 7,2 kW laden.

Snelladen heb ik nog niet gedaan. Ik denk dat we maximaal 5 ritjes per jaar hebben van langer dan 500 km op 1 dag. Ik las laatst op een Duits forum dat de laadsnelheid in de zomer van de 2021 Freemont modellen, niet denderend is omdat de batterij oververhit raakt. Hopelijk volgende maand naar Nederland en Polen rijden. Kijken hoe dat verloopt.

Verbruik:
Voorlopig is het gemiddelde nog iets onder de 15 kWh / 100km. Laatst met een aanhanger gereden en toen was het verbruik boven de 20 kWh / 100km.

Techniek:
Het grote scherm en de gebruiksvriendelijkheid zijn erg fijn. Het is eigenlijk een rijdende smartphone. De technische snufjes zijn een verademing. We zijn onder andere erg blij met:
- De gebruikersprofielen voor de zitpositie, stuur en andere settings, fijn omdat mijn vrouw toch wat anders wil zitten dan ik
- Geen sleutel meer nodig, telefoon dient als sleutel
- De app
- De 2 laadplekken voor mobiele telefoons
- Sentry mode en de ingebouwde dashcams, we hebben in het verleden meerdere keren problemen gehad met de verzekering omdat iemand tegen onze (geparkeerde) auto had gereden en we niet de schuld konden bewijzen wie er schuld had, dus onze premie ging omhoog
- TuneIn radio, ik kan lekker naar nederlandse radiostations luisteren in de auto zonder dat het van mijn telefoon moet worden afgespeeld
- De geluidsisolatie is beter dan in onze vorige auto, het is een stuk makkelijker om een telefoongesprek te voeren, deelnemen aan Teams-calls gaat prima, zou fijn zijn als dit ook op het scherm weergegeven zou kunnen worden

Problemen:
Er rammelt af en toe iets aan de A-stijl aan de bestuurders kant. Weet nog niet precies wat het is. Moet nog maar een keer terug naar het service centre. Niet best. Hebben meer lezers dit ervaren?
Update mei 2022: dit bleek het VIN plaatje te zijn wat tegen de ruit aan kwam. Beetje aan gebogen en opgelost.

Voorlopige conclusie:
Nog hartstikke tevreden. Hoofdzakelijk vanwege het bereik en dat niet meer iedere dag hoeven te laden. En ten tweede vanwege het scherm en de technische functionaliteiten.

Homelink staat nog op de wensenlijst zodat we de garagepoort kunnen programmeren en zodat we de afstandsbediening niet meer nodig hebben.

Verkocht

  • 37.000 km

Verkocht:
De Tesla Model 3 is voor een goede prijs verkocht, tijd voor een conclusie. We hebben de auto een jaar in ons bezit gehad en er 37.000 km mee gereden. 1 jaar geleden nieuw gekocht voor 50.000 euro en nu verkocht voor 48.000 euro. Een lagere TCO hebben we ons niet kunnen wensen. Het enige wat vervangen is, is de achterruit, omdat de achterruitverwarming het nooit gedaan heeft. Er is kostenloos een nieuwe achterruit in gezet. Voor de rest geen problemen. Geen gerammel, alles was prima in elkaar gezet. Het is een zeer betrouwbare, probleemloze auto.

Lange ritten:
We zijn hebben er 3 lange tochten mee gemaakt. Noorwegen-Nederland, Noorwegen-Polen en Noorwegen-Nederland-Polen-Noorwegen. Alleen voor deze lange ritten hebben we de Superchargers nodig gehad. De rest is allemaal thuis of op het werk geladen. Dit was met onze vorige auto wel anders. De Hyundai Ioniq uit 2018 moest vaker aan de laadpaal, die kwam immers minder ver.

Het verbruik en rijbereik:
Het gemiddelde verbruik over de 37.000 km was 165 wh/km. Het rijbereik van de Model 3 is sterk afhankelijk van de snelheid. In Noorwegen haal je makkelijk 500 km op een lading, omdat de snelheden er een stuk lager liggen. Terwijl het in Duitsland met de autobahn al bij 300 km op is. Op een verlaten Autobahn in de avonduurtjes, hebben we de topsnelheid goed kunnen testen. 233 km per uur haalt ie met gemak.
De snelste manier om 1400 km af te leggen is in ieder geval niet om voluit door Duitsland te crossen, dan sta je wat vaker aan de laadpaal. Op de heenweg hadden we wat harder gereden en waren er 7 laadpauzes nodig, terwijl er op de terugweg met dezelfde route slechts 4 laadpauzes nodig waren. Een benzineauto is nog altijd sneller, maar voor die 3 keer per jaar wordt het een dure hobby.

De volgende auto:
Ik heb lang getwijfeld over welke auto het hierna zou gaan worden. Het moest praktischer worden en een hogere instap, want de model 3 is erg laag en er passen meer spullen in een hatchback. Dit waren de opties:
Optie 1: een BMW i3 voor het woon-werk verkeer en een goedkope, praktische benzine auto zoals een Ford Tourneo Courier erbij.
Optie 2: Onze oude Hyundai Ioniq behouden voor het woon-werk verkeer en de praktische Ford Tourneo Courier erbij. Dit was waarschijnlijk de optie geweest met de laagste "investering". Als je het zo wilt noemen.
Optie 3: een grotere, hogere, praktische elektrische auto met voldoende rijbereik en mogelijkheid om lange ritten te maken.

Het is optie 3 geworden. Een Tesla Model Y, weer in het blauw met 20 inch wielen. Daar verwacht ik de laagste afschrijving op het komende jaar. Mede omdat de elektrische auto's boven de 50.000 euro belast gaan worden vanaf 1 januari 2023. Tot nu toe waren de elektrische auto's nog allemaal belastingvrij in Noorwegen. Meer over de model Y in de volgende gebruikersreview.

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens