Tesla Model 3 Long Range AWD (2021) #6

autoreview

Tesla Model 3

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf18 km
KM-stand laatst13.000 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen

  • 13.000 km

Vorig jaar mei, het was toch eens tijd om naar een opvolger te kijken voor de vertrouwde Prius en daarmee ook tijd om eens over te stappen naar elektrisch.
Een aantal collega's en vrienden reden al een Tesla model 3 en zijn uitermate tevreden (varieert van een van de eerste in Nederland afgeleverd tot aflevering in 2020) dus naar een paar keer in hun auto's eens stukje gereden te hebben ook maar eens een proefrit gemaakt.

Proefrit:
Via de site maak je een afspraak voor een dag en tijd en het model waarin je een proefrit wilt maken, vantevoren werd ik gebeld om alles door te spreken en of ze het juiste model/uitvoering hadden staan. Het blijft absurd (vind ik) dat je slechts een half uur de tijd voor de proefrit krijgt, het gaat immers niet om een pakje boter. Doordat ik al iets ervaring had was het voor mij voldoende (wel nauwelijks maar vooruit). Daarna nog even in de showroom gekeken waar destijds simpelweg twee model 3's stonden. Hier konden we alle vragen stellen aan een zeer vriendelijk medewerker (filiaal Amsterdam) welke uitgebreid de tijd nam om de vragen te beantwoorden en geen enkele poging deed om ons een auto direct te verkopen (verademing ten opzichte van veel "ouderwetse" dealers).

Aankoop:
Enkele weken na de proefrit het besluit genomen om de auto te bestellen, je krijgt direct een indicatie van de levertijd maar het blijft natuurlijk volledig ridicuul dat je online een nieuwe auto besteld, alsof je een bestelling voor een muis bij Coolblue plaatst.
De aanbetaling van 100 euro per creditcard gedaan en kreeg vervolgens de bevestiging per e-mail waarna het wachten begint.
De dag erna direct gebeld door het filiaal Amsterdam met felicitaties voor de aanschaf van de auto en als ik vragen had dat ik ze altijd even bellen of mailen, prima geregeld. Je krijgt daarna ook de bestelling in je Tesla account (had ik al aangemaakt en anders kun je hem op dat moment aanmaken), je kunt dan ook al inloggen in de app op de telefoon (waar je alleen kunt zien wat je besteld hebt en welkom geheten wordt bij de familie).
Enige tijd voor de afleverdatum krijg je het bericht dat je een rijbewijs voor de tenaamstelling moet uploaden en wordt je er nog even op geattendeerd dat je een verzekering moet regelen. Ik werd twee maanden voor de oorspronkelijke leverdatum gebeld of ik interesse had om de auto eerder af te nemen, uiteraard heb ik daar graag gebruik van gemaakt. Op dat moment is ook duidelijk in welke week hij klaar zal staan en krijg je de financiële afhandeling in je account. Kwestie van zorgen dat het geld op tijd op rekening van Tesla staat en dan heb je geen gedoe.

Levering:
De week voor de levering kreeg ik per sms te horen (en ook in het account) dat de auto op vrijdag om 16 uur afgeleverd zou worden in Tilburg, als dat niet uit kwam moest ik even contact opnemen. Bijzonder maar prima, was voor mij toch de tijd die het beste uitkwam.
Dus op de bewuste vrijdag naar Tilburg afgereist, in de rij bij de afleverbalie waar even het rijbewijs werd gecontroleerd en in theorie de auto aan de app gekoppeld zou worden, ik zag echter tijdens het in de rij staan de de auto al gekoppeld was. Bleek dat ze die dag enkele honderden auto's afleverden dus dat er gedurende de dag al koppelingen waren gedaan om de rij zo kort mogelijk te houden. Hier krijg je ook wat papieren over je auto.
Dan wordt je doorverwezen naar een wachtkamer waar je opgehaald wordt door een van de medewerkers, wij hebben letterlijk minder dan een minuut gewacht voordat een vriendelijke dame ons kwam ophalen en naar de auto bracht die onder een dekentje stond te wachten. Het principe van de Tesla is; kijk rustig zelf en als je vragen hebt horen we het wel. We hebben dus een inspectie van de auto gedaan, zagen dat het goed was en maakten ons klaar om te gaan (telefoon koppelen, in de app een sleutel koppelen zodat je de pasjes bij de auto niet meer nodig hebt).
Bij de uitgang kijkt een medewerker nog even of het kenteken op het papier en op de auto wel overeen komen en dan mag je op weg.

Eerste kilometers:
Wat een genot, wat een power en wat een comfort. Het duurt een paar kilometer voordat je autopilot kunt activeren (die moet zichzelf eerst kalibreren) maar dan werkt alles. We zijn nu 13000 km verder, inclusief tripjes naar Duitsland, Frankrijk en heel Nederland door geweest en de laadstress is volledig weg (beginners angst zullen we maar zeggen).
Voor de normale Nederlandse tripjes is het nooit nodig om tussendoor bij te laden, voor de ritjes Frankrijk in wel maar dat bevalt ook prima. De supercharger zijn altijd in de buurt van een gelegenheid waar je even naar het toilet kunt, een kop koffie kunt krijgen of wat kunt eten en zelf zijn we naar die tijd ook wel even aan pauze toe. Even de benen strekken is dan geen straf en deden we met de vorige auto ook.
Langste rit tot nu toe was van Groningen naar Parijs, dat levert een paar keer laden op en je moet er even aan wennen dat het geen issue is om met een bijna legen accu bij een hotel aan te komen, eigenlijk elk hotel heeft wel laadmogelijkheden.
Het genot dat je op de grotere afstanden autopilot aanzet en de auto nagenoeg al het werk doet is fantastisch, het werkt ook gewoon goed. Ik vind de stoelen prima zitten, afwerking is ook uitstekend (heel anders dan de issues van de eerste model 3's die uit Fremont kwamen, de huidige series voor de EU komen allemaal uit China). Het is even wennen dat je nagenoeg alles via knopjes op het scherm doet maar ook dat went snel. Geluidkwaliteit van de audio is fenomenaal en ja je hoort windgeruis, maar dat was bij onze hybride ook meer dan bij een benzine of diesel auto simpelweg omdat je de motor minder of niet hoort.

Range:
Volgens het boekje zou het ding met de banden die wij gemonteerd hebben 480 km moeten kunnen halen op een volle accu. In de zomer is dat met meerdere personen en niet te gek doen prima te doen, in de winter dan kost het je minimaal 50 km.
Met een aanhanger erachter dan knalt de range wel naar beneden, een 250 km is dan realistischer dus dan moet je eens een supercharger aandoen. Of zoals in mijn geval: er zat een ritje naar de IKEA bij en daar hebben ze prima laadmogelijkheden. Verder merk je van een aanhanger eigenlijk niets (in geval van een enkelasser max 750kg), bij een tandemasser dan voel je wel dat er wat achter hangt maar ook dat trekt hij prima. (mag max 1000kg achter).
Eigenlijk is het gewoon een echte auto, als je je rechtervoetje een beetje in bedwang houdt dan kom je een heel eind.

Kosten:
Onderhoud kan ik natuurlijk nog niets over roepen, verbruik wel. Omdat het in de fluctuerende markt een beetje appels met peren is vergelijk ik de kosten van de Prius met de Tesla en dan verbruik je met de Tesla ongeveer de helft. Met de huidige brandstofkosten geen slechte deal. Nu nog zonnepanelen op het dak dan wordt het nog een stuk beter.

Laden:
Wel heb ik een wallcharger aan de muur gehangen om een beetje rapper te kunnen laden (11Kwh), dit zorgt ervoor dat de auto in ruim 5 uur van 10% weer op 80% zit , ik heb dit ook wel eens met een gewoon stopcontact gedaan maar dan ben je bij 20 tot 80% ruim 17 uur verder wat bij dagelijks gebruik toch wat irritant is als je wat langere afstanden zou moeten (is meestal natuurlijk niet zo).
Onderweg krijg je soms het advies om ergens 9 minuten te laden, dat soort stopjes probeer ik wel te voorkomen als het mogelijk is, dan laad ik de stop ervoor iets meer en dan bij de stop die er eigenlijk na zou komen ook gewoon iets langer. Bij een supercharger van 22% naar 82% kost 29 minuten.

Storingen:
Ja... het is een Prius dus je hebt last van kinderziektes (althans wij wel).
- November: Laadpoort sensor vervangen, normaal als je je hand bij de laadpoort houdt en de auto is ontgrendeld hoort de poort open te gaan, dat deed die dus niet. Dan kun je vanuit de auto, of vanuit de app, of met een Tesla lader (die een knopje heeft) de poort prima openen maar het hoort gewoon niet.
- Mei: HV kabel en laadcomputer vervangen. Er lijkt met deze lichting iets mis gegaan te zijn want bosjes van die apparaten krijgen een aantal foutcodes dat de laadcomputer niet gevonden kan worden, dat laden niet mogelijk is, dat je de laadkabel moet ontkoppelen en weer moet koppelen om het laden opnieuw te proberen (dat laatste is vooral bijzonder als je gewoon 100 rijdt op de snelweg). Irritant maar oplosbaar, als het hierbij blijft vind ik het nog prima.
Heb één keer bij een supercharger gestaan die het niet deed (waarschijnlijk door dit laatste probleem) en twee keer gehad dat de auto thuis aan de lader na 5 minuten in storing schoot, kwestie van ontkoppelen en koppelen en hij laadde weer door. Irritant is dat wel dus hoop daar nu wel definitief vanaf te zijn.

Op naar de volgende 13000 km.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens