Tesla Model 3 Long Range AWD (2020) #4

autoreview

Tesla Model 3 Long Range AWD (2020)

Signalement

UitvoeringModel 3 Long Range AWD
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf190 km
KM-stand laatst8.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Supercar

  • 8.000 km

Na twaalf jaar diverse BMW's gehad te hebben (3 serie E91, F30), 1 serie en BMW i3) en de coronatijd ervaren te hebben, bedacht ik me dat autorijden toch goedkoper moest kunnen 😀. Mijn BMW 316D van 2016 kostte per maand toch alleen al aan WB meer dan E 130, terwijl er bijna niet mee gereden werd. Deze was gekocht om goedkoper naar Italie te kunnen waar we ca 6 x per jaar op vakantie zijn. De afgelopen 4 jaar als ZZP'r een BMW i3 (BMW mijn merk) gereden. Wat is elektrisch rijden toch fijn. Snel, weinig onderhoud, regeneratief remmen waardoor je je remmen en elektra bespaart. Helaas had de i3 een kleine accu waarmee je ca 100/150 km bereik had, daarom een gebruikte BMW i3 REX gekocht, waarbij de rangextenter (2 cyl benzine motor) het bereik vergroot. Toen de auto 5 jaar oud was en ik er 80K km mee gereden had, werd de bijtelling ipv 7%, 20%. Dat was het niet waard en de auto verkocht. Na anderhalf jaar weinig met de 316d gereden te hebben bleek dat ik meer WB had betaald dan brandstofkosten. Dus op zoek naar een "goedkoper" vervoermiddel. Eisen: net zo luxe als de BMW 3 serie maar elektrisch, waarmee ook het huis iin Italie in een dag te bereiken is. Met de BMW i3 had k de ervaring dat snelladen de enige praktisch haalbare oplossing is om snel verder te kunnen met een elektrische auto. Laadpalen zijn handig, maar vooral thuis en op je werk. Regelmatig ervaren dat laadpalen niet werken, wachtrijen bij snelladers etc.. Het laadnetwerk moet dag en nacht bereikbaar en betrouwbaar zijn en tot in Italie reiken. Daardoor bleef er maar een merk over: Tesla. Snelladen is tot op de vakantieplek mogelijk. Eerst een gebruikte Model S gezocht. Maar gelezen over problemen, behoorlijke prijs en horror verhalen, dat laten schieten. Gebruikte Tesla s zijn flink aan de prijs. Wil ik er de komende jaren mee rijden zonder hoge kosten dan is een nieuwe bijna onvermijdelijk. Accucapaciteit is cruciaal voor een EV had ik ervaren met de i3. De keuze viel op de LR variant van Model 3. Wel iets duurder (iets?? E 10K) maar dan heb je ook wat. Meteen vierwiel aandrijving, WLTP bereik van 580 km, premium interieur en top geluidsinstallatie.
De website van Tesla dagelijks wel 10 keer bezocht om een auto te zoeken en te configureren. Zwart was niet de sterkste kleur, maar ik vond deze auto alleen in het zwart mooi. Mijn BMW 316d was rood, dus dat had ik wel gehad. Het occasion aanbod van Tesla had niet mijn "auto" op voorraad. De keuze was gevallen op een zwarte Tesla Model 3, LR/ AWD met 19 inch velgen en trekhaak. Voordat ik bestelde, maar eerst een inruilvoorstel ingediend bij Tesla. Ik wist dat de inruilprijzen niet tot de hoogst behoren, maar een diesel inruilen in deze tijd is ook lastig. Kort daarop kreeg ik een bericht van de salesafdeling van Tesla Arnhem met de vraag of ik hulp nodig had. De salesman Mart bleek niet het prototype van een autoverkoper, heel bescheiden en behulpzaam. Een prettige effectieve hulpvaardigheid. Na mijn wensen aangegeven te hebben (jonge occasion) kwam hij met het schot in de roos, die op "voorraad" was. Een zwarte M3, facelift 2021, Dual Motor dus AWD en LR) met trekhaak en 19 inch wielen, die slechts 190 km op de teller had staan en twee maanden oud was. Na een proefrit in januari was de koop snel gesloten. Wat een topauto.
Premiuminterieur met "vegan" leren bekleding (kunstleer dus) en een top geluidsinstallatie. Beter dan in mijn laatste BMW vind ik. Het is de duurste gadget die ik ooit gekocht heb, maar wel een die kan rijden en met erg veel mogelijkheden. En elke update wordt ie weer wat beter. De informatievoorziening op het scherm zijn ongekend. Google Maps stuurt je naar waar je wilt en wordt regelmatig geupdate, maar ook website zijn te laden, b.v. buitenradar of afgeslankte versie van Flitsmeister. Adaptive cruisecontrol, stuurhulp (maar wel je handen aan het stuur), automatische stuurcorrectie als je over een doorgetrokken streep rijdt, etc. etc. Gelukkig is veel ook weer uit te schakelen. De full autonome rijmogelijkheid (E 10k extra) heb ik niet. Vind ik te duur en autorijden is daarvoor nog te leuk. Maar als ik te oud wordt om te rijden... wie weet. Vooral de efficiëntie in stroomverbruik valt op. Gemiddeld verbruik ik 150 Wh per km. Als je dat vergelijkt met andere EV's begrijp je meteen waarom je zover komt met een Tesla M3. Het navigatiesysteem voorkomt de angst om leeg te komen staan, het geeft aan wat de accucapaciteit is als je aankomt en deze voorspelling is behoorlijk nauwkeurig. Mede door de grote accu zijn variaties in gebruik tijdens het rijden nauwelijks merkbaar. Alle Tesla superchargers worden op de kaart getoond en als je er een uit kiest geeft het systeem aan hoeveel capaciteit je nog hebt als je daar aankomt en begint de accu voor te bereiden om de maximale laadsnelheid te kunnen bereiken. Als je technisch naar deze computer op wielen kijkt, klopt alles. Een onderhoudsvrij gesloten koel/verwarmingssyteem voor motor(en) en accu zorgen voor een lange levensduur van het systeem. Bijzonder aan deze auto is dat er geen onderhoudsschema is. Op de website van Tesla vindt je doe-het-zelf gebruiksaanwijzingen voor het vervangen van o.a. je ruitenwissers en interieurfilters. Verder moet je de bandenwissel/vervanging zelf in de gaten houden, maar is er op het vullen van je ruitenwisservloeistof geen onderhoud nodig. Tesla heeft een eigen reparatiedienst, waarvan ik twee keer gebruik heb gemaakt. Eerst de linker en later de rechterbuiten camera stopten er mee. Na een afspraak via de app kwam de monteur aan huis om kosteloos deze vervanging onder garantie uit te voeren. Het regeneratief remmen heeft een ander voordeel. De remmen worden nauwelijks gebruikt, waardoor "zwarte"velgen" tot het verleden behoren. Al deze aspecten maken voor mij het rijden met deze Tesla (tijdens de garantieperiode) tot een genot elke keer weer als ik instap. En daarbij geen onverwachte hoge onderhoudskosten. Volgende maand gaan we voor de eerste keer naar Italie. Ben benieuwd hoe dat verloopt en of ik nog net zo enthousiast ben over de auto en Tesla. Ik heb al een laadstation van Tesla in Varazze gespot met uitzicht op de Middellandse Zee. Ben erg benieuwd.

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens