Tesla Model 3 Long Range AWD (2019) #29
autoreview

Signalement
Uitvoering | Model 3 Long Range AWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 40.000 km |
Van chauffeur naar programmeur
- 6.000 km
Eerste indruk van de Tesla Model 3, Dual Motor, extended range.
Nieuw, 18 september 2019, km stand: 4. Stand op 18 november 5890 km
Rijden. Al mijn vrienden stonden verbaasd dat ik als petrol head, met een Mazda MX5 NC en een Lancia Flavia coupe uit 1971, een EV aanschafte. Mijn dochter had mij gevraagd een lease auto voor haar uit te zoeken met als eis: ruim; vierdeurs en vooral innovatief. Zodoende kwam de Tesla in het vizier. Ik werd zo enthousiast dat ik er meteen voor mij zelf ook maar een besteld heb. Ik verwachtte een lange levertijd, maar mede dankzij mijn Tesla-accountmanager had ik hem in veertien dagen.
Geld op de bank met de aankondiging van negatieve rente levert alleen frustratie op en een nieuwe Tesla is een nieuw avontuur!
Hoe bevalt het? Het rijden blijft een sensatie: stil, snel, zuinig en met een fenomenale wegligging. Laadstress? Tesla heeft dat allemaal ontzorgd. Om hem ‘in te rijden’ ben ik vrienden en familie aan de Cote d’ Azur gaan opzoeken. Frankrijk is voor BEV’s nog een uitdaging. Voor de zekerheid maakte ik vooraf een lijstje op met laadstations onderweg.
Totaal onnodig. Ik tikte op de routeplanner de eerste stopplaats in: Val d’ Ajol, ruim 600 km van Utrecht en kreeg het advies om in Aarlen, tegen de Luxemburgse grens, 20 minuten te gaan superchargen en daarna in Val d’Ajol s nachts te laden. (destination charge) Voor ik goed en wel mijn sanitaire stop in Aarlen voltooid had en koffie besteld kreeg ik al bericht dat ik verder kon.
Bij het hotel in Val d’ Ajol wachtte mij nog een verrassing: Ik hoefde niet naar de ‘borne’ (laadpaal) in het dorp maar gewoon aan de Tesla Wall Connector bij het hotel.
Een Audi EV rijder uit Duitsland kwam drijfnat in het hotel aan, omdat hij wel aangewezen was op de algemene borne in het centrum en 1,5 km door de stromende regen terug naar het hotel moest lopen. De volgende dag was mijn Tes weer voor 95 % gevuld en na de Audi-rijder een lift gegeven te hebben, hoefde ik alleen nog bij Lyon en Orange aan de supercharger om tot St Tropez te komen. Bij Lyon was ik de enige Tesla die uit 20 laadpalen kon kiezen, terwijl er bij de enige algemene laadpaal 3 auto’s stonden te dringen. Op weg naar de supercharge in Orange werd vermeld dat van de 25 plaatsen er 7 in gebruik waren. Zodoende kon ik voor het eerste een leuk praatje aanknopen met een Franse Tesla-rijder. (Let even op dat je niet samen aan de zelfde paal staat want dan gaat het langzamer.)
Op bestemming ergens in the middle of nowhere noordelijk van St Tropez hoefde ik niet naar een laadpaal omdat vrienden hun buitenstopcontact aanboden. Langzaam laden is ook beter voor de batterijen.
Conclusie: in een Tes ben je als je moet bijladen ook zelf al hard toe aan een pauze.
Met 4500 gratis supercharge km’s in the pocket had ik geen energiekosten voor de heen en terugreis. Deze ging terug touwens via de Route Napoleon door de Franse Alpen. Een ware sensatie: met one pedal drive neem je met gemak alle hairpins en de extra energie om naar boven te komen hoef je bij de afdaling niet weg te remmen, maar vang je via het recharge systeem gewoon weer op. Dus ook nooit geen fading meer bij sportief rijden.
Nadelen, zijn die er ook? Ja zeker.
Grootste bezwaar is dat het touchscreen rechts van het stuur zit. Dat maakt het aflezen moeilijker. In Frankrijk heb je dankzij het convenant van, destijds staatssecretaris K.Wiebes, nu altijd wel een boete voor te hardrijden te pakken. Dit vanwege de onnavolgbare continu wijzigende snelheidsbeperkingen, afwisselend tussen de 30 en 130 en elk tiental daartussen. Zelfs de cruise control en de routeplanner raken ervan in de war. De bekeuringen ploffen op de deurmat voordat je thuis bent.
Een head up display voor snelheid en bereik is echt een innovatieve must voor Model 3.
Verder is irritant dat de routeplanner dame alles op zijn Nederlands uitspreekt: ‘Rue de la Gare’ wordt dan uitgesproken als een mannetjes hond (reu) van een (halve) gare, met een Nederlandse schraap g.
Is dit via een taalinstelling te veranderen?
Bij instappen bezeerde ik mij steeds aan een knobbel in de B stijl. Via de ‘makkelijk in- en uitstap’ modus heb ik dat opgelost.
Nog meer nadelen: je verliest zo’n 5 km per dag zonder dat je met de auto rijdt. Als je de beveiligingsmodus aanzet verlies je minstens het dubbele. Een vriend van mij kon echter dankzij die modus wel parkeerschade, door een ander veroorzaakt, verhalen. Het voorval was automatisch op video vastgelegd.
Elke keer als je opnieuw start moet je de hoofdverlichting weer uitschakelen, want in de meeste gevallen heb je aan de heldere dagrijverlichting meer dan genoeg.
Als je even uitstapt om je garagedeur open te doen moet je weer opnieuw je pincode ingeven, indien je die voor de veiligheid hebt aangezet. ‘s Winters draag ik thermo-onderkleding en handschoenen voor het maximale bereik. Soms zet ik even de stoelverwarming aan. Helaas is ook de laagste stand al veel te warm. Dat kan mogelijk met een update gewijzigd worden. Verder vind ik dat de rubbers van de achterportieren niet mooi passend zijn gemaakt. De bouwkwaliteit laat wel meer steekjes vallen, zoals wisselende grootte van de naden tussen carrosserie delen.
De cruise- en lane control werken nog niet perfect. Soms houdt de auto in als je na een inhaalmanouvre weer naar rechts gaat. Jij noch de achterliggenden rekenen daarop. Dit gebeurt ook bij een rechterbocht, als een vrachtauto de tegenligger is. Voet op het stroompedaal houden dus!
De voordelen zijn evident. Rijplezier, range, geen laadstress, goede infrastructuur: Superchargen kost 24 of 25 cent in heel Europa. Andere EV’s zijn overgeleverd aan bedrijven als Fastnet die rond de 60 cent vragen. De stroom van mijn zonnepanelen gaat zo gratis de auto in. Dus rijden is heel goedkoop.
Mooi model met leuke features als gratis Spotify. Je waant je in een concertzaal vanwege de afwezigheid van motorgeluid. Weinig onderhoud. Gigantische prestaties. Zuinig. De WLTP norm is moeilijk haalbaar. Tesla gebruikt zelf de EPA norm. Deze geeft goed het normale gebruik weer. Deze geeft een bereik van 500 km en dus 400 reëel ( batterijen tussen 10 en 90% geladen.)
Een laatste quasi nadeel is dat alle buurkinderen een straatje om willen en wild enthousiast zijn. Vooral dat je elke willekeurige passagier scheten kunt laten is hilarisch voor hen. Mijn kleinkinderen verlangen naar supercharge tijd zodat zij spelletjes kunnen doen op het touchscreen.
Wordt vervolgd. ( monteren van de bijgeleverde afneembare trekhaak en rijden met aanhanger of caravan tot 1000 kg)
Thom
Tesla update
- 20.000 km
Hardrijden
Inmiddels al wat meer ervaring. Voor het eerst ook een aantal maal in Duitsland gereden. Gelukkig nog voor het quarantaine regime. Voor het eerst kon ik dus boven de 200 km/uur rijden. Gaat prima en is even leuk, maar vanwege de feedback over het verbruik en medeweggebruikers die plotseling naar links gaan en je volop in de ankers dwingen, ga je al gauw weer over tot ‘go with the flow’. Rijden in ons buurland is vanwege de vele redelijk rustige stuurmanswegen toch een feest. Je zit zo in de Eifel. Vooral de Sud Eifel kent vele mooie open bochten. Bij de Nurburgring heb ik de verleiding weerstaan om over dit weinig vergefelijk circuit te razen.
Caravan
Ik was met een tentje op weg gegaan. Ik heb wel vooraf uitgeprobeerd met een caravan te rijden. De afneembare trekhaak monteren was wel even een laag bij de grond dingetje. Maar gelukkig zijn er instructievideootjes te over. Tesi heeft geen enkele moeite met een caravan. Vooral een voordeel is dat de trekauto een stuk zwaarder is dan mijn Peugeot 206 CC en veel meer vermogen heeft. Ook het meer verbruik viel mij wel mee als je je aan de 90 km/uur houdt. Maar met alle hairpinnetjes voor ogen heb ik toch maar mijn tentje in de auto gegooid.
Campermodus
Voordat ik vertrok naar het Teutenburger Wald kreeg ik update die een campermodus installeerde. Deze kon ik meteen uitproberen. Met mooie gordijnstof in de kleur van de auto heb ik voorhangetjes gemaakt die je aan zuignapjes op de achterste ramen kunt hangen voor voldoende privacy. Toen het een keer bij aankomst regende op doorreis regende heb ik er gebruik van gemaakt. Met de bank omgeklapt krijg je een twee meter lange ruimte waar je luchtbed prima in past. Je moet er even aan wennen dat het bed iets oploopt, maar het goed te doen. Je ligt heerlijk droog en comfortabel. Bij stroomvoorziening kan je al slapend ook nog met 14 km/uur laden. Tussen aankomst om 16 uur en vertrek om 10.00 uur is er toch weer 250 km binnengehaald. In de herfst is een hotelletje echter toch wel gezelliger.
Obsoleet
In Duitsland merk je wel dat het ernstig achterloopt op EV gebied. In NordRhein Westfalen ben ik maar 1 andere BEV tegengekomen. Het aantal laadpalen schiet ernstig te kort. Bovendien betaal je meer dan in andere landen voor de geleverde stroom. In het leuke automuseum in Melle stond wel een Detroit Electric ( oma Duck auto) uit 1916 en was men bezig met de restauratie van een NewYork-E. Tot 1938 waren elektrische auto’s in de V.S. in de meerderheid!
Oostenrijk en Update na ruim 2jaar
- 32.000 km
Meer ervaring. Net terug gekomen uit een reis naar Oostenrijk. Voor het eerst in twee jaar een lastige laadsituatie meegemaakt. De heenreis ging voorspoedig. In Duitsland zijn er inmiddels Tesla Superchargers te over. Je betaalt er € 0,26. Duitse automerken oefenen druk uit om dit op te trekken naar €0,40. Andere BEV s zijn nl op Ionity aangewezen die in Duitsland volgens de plannen €1,09 per kw gaan rekenen!!
Bij het eerste hotel onder Wurzburg kon ik zelfs gratis laden. De volgende ochtend dus met volle batterijen op pad. Voor ik Oostenrijk indook nog even bijgeladen. Via Booking.com een hotelletje gevonden met Wallbox in Sagritz zo'n 18 km van Lienz. Daar aangekomen bleek dat de wallbox wel besteld was, maar nog niet geleverd. Wat te doen zo hoog in de bergen? Met wat geimproviseer aan een geaard standaard stopcontact geladen. Ik kreeg echter steeds de melding ' instabiel netwerk ' en 'laden gestopt' Ik wilde de Grossglockner over.
In Heiligeblut was eventueel nog een laadpaal, maar ik had geen zin te wachten en zag dat ik net de eerstvolgende supercharger kon halen. Op de Grossglockner Alpenstrasse kreeg ik als BEV €10,00 korting. Met het grootste gemak knalde ik omhoog, soepel kruipende campers passerend. In 1971 deed ik in mijn Citroën 2cv4 er ook nog 4 uur over. Stapvoets in de eerste versnelling. Nu kon ik op 2504 meter hoogte gratis laden. Terwijl ik van de koffie met Apfelstrudel en naar een subtop wandelde had ik weer ongeveer 400 km bereik. Al dalend had ik aangekomen bij Zell am See door de regeneratie weer een volle accu met 500 EPA km bereik. Over hele Grossglockner was het verbruik slechts 91 watt per km en hoefde je de rem niet aan te raken! Ik kon dus in een keer door naar Steyr alwaar ik met mijn Lanciaclub had afgesproken. Zij hadden begrijpelijkerwijs geen hotels met laadmogelijkheid geboekt. Ik kon echter bij elk hotel wel op een gewoon stopcontact laden en een keer aan een laadpaal voor het hotel.
Op de terugweg naar Nederland bleek wel dat Tesla je te snel naar een supercharger stuurt, waardoor je onnodig veel tijd kwijt bent. Je bent sneller met de snelheid op 120 km/uur te houden, waardoor je een laadsessie kunt overslaan. Als laatste punt werd Zevenaar aangegeven alwaar ik met 15% zou aankomen.
Vanaf Keulen heb ik zelfs steeds waar het mocht met 200 km/uur kunnen rijden om toch nog met 16% aan te komen. Achteraf had ik gewoon Utrecht als einddoel ook kunnen halen. Een fantastische reis dus weer. Wel lijkt het of de voorwielen meer lawaai zijn gaan maken. Mogelijk zijn de banden gaan cuppen. Ze hebben nog wel ruim 4mm profiel.
Tot een volgende update.
Ps In totaal in deze vakantie ruim 3000 km gereden en opgeteld totaal voor €61,23 geladen. Met mijn Lancia had dat met super 95 meer dan € 800,00 gekost.
Down date
- 39.000 km
Het leuke van een Tesla is de up dates 'over the air' waardoor je auto niet veroudert, maar frisgehouden blijft. Ik las in een autoblad dat dat met kerst meestal een grote update inhoudt. Normaal wacht ik tot het me uitkomt, maar nu heb ik hem meteen geactiveerd. Wat een ellende. Opeens ben ik mijn vertrouwde lay-out kwijt. Ik dacht dat het mogelijk een kwestie van wennen zou zijn, maar na een maand is het nog een dagelijkse ergernis. De makkelijke intuïtieve bedieningwijze is deels vervangen door een omslachtige en onlogische. Veelal moet je een extra stap maken. B.v voorheen kon je meteen de stoelverwarming activeren door op het icoontje te drukken. Nu moet je eerst de klimaatmodus activeren. Voorheen kon je met een swipe meteen de bandenspanning, of het verbruik aflezen en dat tijdens het rijden zichtbaar houden. Nu is het zoeken naar het juiste menu. Bandenspanning, waar is dat te vinden? Onder het kopje 'veiligheid' ? Nee onder service! Of net andersom? Bovendien krijg je als je er eindelijk bent een scherm vol informatie, waar het zoeken is naar de gewenste. Kortom met de nieuwe update is de auto onveiliger geworden! Ik zal hetTesla laten weten en ik hoop dat er meer Model 3 rijders dat gaan doen!
Verbruik
- 40.000 km
Het lukt mij niet het verbruik in te voeren op de verbruiksmonitor.
Daarom hier vermeld:
Over 40000 km is 5520 KW gebruikt. Gemiddeld dus 138 watt per km.
Ik rijd in Nederland de maximaal toegestane snelheid.
In Duitsland houd ik meestal 130 km/uur aan met enkele uitschieters ruim boven de 200 km/uur.
Bij files en verkeerslichten probeer ik door te anticiperen de auto wel zoveel mogelijk gaande te houden.
In februari 2023 de 50.000 km gepasseerd.
In totaal 6850 Kwh verbruikt, ofwel 137 watt per kilometer. Nu de banden verder sluiten maken ze meer lawaai. Verder geen garage gezien. Alleen updates over the air. Helaas zit er daardoor nog steeds, vanaf december 2021, een extra stap in het menu. Dit maakt de auto helaas onveiliger.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Koopwijzer Tesla Model 3 - let hierop als je een Model 3 als occasion zoekt

Tesla-eigenaar aangehouden na opladen aan lantaarnpaal

Hoeveel capaciteit heeft accu van Tesla Model 3 LR na ruim 130.000 km?

Per Tesla Model 3 naar het Noorderlicht: 6.200 km in een week

'Accucapaciteit Tesla Model 3 toegenomen tot 82 kWh'
