Tesla Model 3 (2022)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Model 3 |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 9.000 km |
Een paar kanttekeningen bij een fantastische auto
- 9.000 km
Het staat op deze website al vol met enthousiaste reviews van de Model 3, dus ik voel me niet geroepen nog eens te herhalen wat een geweldige auto het is. Het is allemaal waar: het rijdt geweldig, ontspannend en comfortabel, het is een prachtwagen om te zien, het Supercharger-netwerk is een uitkomst voor langere reizen, de software is doordacht en op de bouwkwaliteit valt inmiddels niet veel meer aan te merken. Kortom, ik ben inmiddels een echte Tesla-fanboy en mijn vriendin, die aanvankelijk nogal wat twijfels had, is ook helemaal enthousiast.
Maar.
Er zitten ook wel nadelen aan deze auto, waaraan in de reviews tot nog toe maar weinig aandacht wordt besteed. Niet zo vreemd, want liefde maakt blind, tenslotte.
Ik heb in drie maanden tijd een dikke 9000 kilometer in deze wagen gereden en er zijn toch wel een paar kanttekeningen te plaatsen. Ten eerste heeft de software die voor veiligheid moet zorgen wel wat irritante trekjes. Op één staat het ingrijpen in de besturing, begeleid door keihard piepen, op momenten dat het helemaal niet nodig is. Zit je op een plattelandsweggetje iets te ver naar rechts - naar de smaak van het systeem - wordt er ingegrepen met een stuurcorrectie en een oorverdovend gepiep. Maar ik heb ook op smalle Italiaanse bergweggetjes gereden, rakelings langs uitstekende rotspunten, en daar hoorde je geen enkel piepje. Dat doet me twijfelen of het systeem wel ingrijpt als het écht nodig is.
Waar ik ook mijn twijfels over heb, is de overvloed aan piepgeluiden, die al beginnen zodra je instapt. Ze zijn niet hinderlijk, maar ook niet heel nuttig, vind ik. En omdat er zo vaak piepjes klinken, ga je er op den duur steeds minder aandacht aan besteden. Dus als je daadwerkelijk ergens tegenaan dreigt te rijden bij het manoeuvreren, zul je misschien ten onrechte de piepgeluiden negeren. Zo werkt het alleen maar averechts.
Het remmen op momenten dat het totaal niet nodig is, schijnt in de loop der jaren al flink te zijn afgenomen, maar ook daardoor word ik toch wel af en toe verrast. Zo remde de wagen laatst hard op een provinciale weg op een plek waar een nieuwe rechthoek asfalt was aangebracht. Niet fijn als je passagiers hebt, of een bumperklever.
Een andere ergernis vormt de navigatie. Vooropgesteld: hij kent enorm veel bestemmingen, zoals bedrijven, culturele centra, sportaccommodaties en noem maar op. Dat is erg fijn voor mij als fotograaf, omdat je niet altijd een exact adres bij de hand hebt. Bovendien 'verstaat' de spraakbesturing alles heel erg goed. Stukken beter dan de TomTom die ik in mijn vorige auto gebruikte. Petje af.
De kaarten zijn helaas ook niet bepaald feilloos. Er zitten enorm veel fouten in. Zo is er een brug over een kanaal bij mij in de buurt, die stelselmatig wordt genegeerd door de navigatie. Vele jaren geleden heeft deze brug eruit gelegen, maar nog altijd word je door de Tesla omgeleid. Het feit dat ik er toch regelmatig overheen rijd en telkens zonder nat pak de overkant bereik, zou een belletje moeten doen rinkelen.
De maximumsnelheden die de navigatie aangeeft, zitten er bijna net zo vaak naast als dat ze correct zijn. Aangezien Autopilot daarvan gebruik maakt, kan dat zelfs tot gevaarlijke situaties leiden. Meestal is de aangegeven maximale snelheid te laag, maar soms ook te hoog.
Ook de wijze van navigeren is niet altijd erg logisch. In meerdere gevallen heb ik gemerkt dat als je bestemming niet ver van een hoofdweg of snelweg ligt, de navigatie je te snel van tevoren af laat slaan. Dat betekent dat je vele kilometers over lokale wegen rijdt. Terwijl als je een afslag later zou nemen, en dan een heel klein stukje in tegenovergestelde richting zou rijden over lokale wegen, je flink veel tijd zou besparen. Irritant.
Nogmaals, afgezien van enkele kanttekeningen heb ik niets dan lof voor deze fantastische auto. Elke rit is genieten.
Ik heb de Standaard Range met de nieuwe LFP-accu, die in praktijk voor zo’n 400 kilometer actieradius zorgt en dagelijks tot 100 procent mag worden opgeladen. Onderweg naar Italië reden we op ons gemakje van Supercharger naar Supercharger en maakten dan van de gelegenheid gebruik even de benen te strekken, te plassen of wat te eten en te drinken.
Als je bedenkt dat je voor 10.000 euro extra wat meer kilometers per laadbeurt krijgt, vierwielaandrijving in plaats van achterwielaandrijving, wat meer luidsprekers en mistlampen, dan vind ik dat de moeite niet waard. De acceleratie van de SR mag dan wat minder zijn dan die van de LR, die is nog altijd indrukwekkend.
Ook de extra investering van Enhanced Autopilot of FSD zou ik niet aanraden. De standaard Autopilot werkt prima, vooral op hoofd- en snelwegen.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Tesla Model 3

Uitgelicht aanbod
Lees ook

Tesla Model 3 Long Range RWD: uit voorraad, dus specificaties

Hyundai Ioniq 6 vs. Tesla Model 3 - Dubbeltest

Weer prijsverlaging voor Tesla Model 3

Zo snel is de accu leeg als je met Tesla Model 3 260 km/h rijdt

Vergelijkende test: BMW i4 vs. Tesla Model 3
