Talbot Horizon 1.3 LS (1983)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Horizon 1.3 LS |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1983 |
Jaar van aanschaf | 1989 |
KM-stand bij aanschaf | 67.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Even een korte impressie voor de liefhebbers en zij die er nog een te koop vinden.
Wat jammer toch dat dit merk het niet redde want ik zou er ook in de toekomst nog graag in gezien worden.
Uiteraard was een belangrijk argument om een Horizon te kopen de prijs en de kosten. Mijn eerste autootje was toevallig een Simca Horizon. Wegens tevredenheid kocht ik (toen student)deze Talbot voor de vakanties en wat sjouwwerk. Daardoor stond hij ook vaak wekenlang stil, startproblemen had hij echter alleen bij vochtig weer. Eenmaal aan de praat loopt het motortje als de spreekwoordelijke naaimachine. Afgezien van wat pingelgevoeligheid (bij natte koude start, vuile -loodhoudende-benzine, uitval door verkeerd choken) heeft deze auto mij werkelijk nooit in de steek gelaten. Comfortabel is hij ook, hij is wat zwaar vergeleken met klassegenoten uit die tijd (eind jaren "70), maar dat merk je aan de wegligging : subliem. De stoelen zijn wat te zacht voor de lange afstanden. Het dashboard oogt wat iel en bij de LS versie zit er ook alleen het noodzakelijke op. Er waren destijds ook erg luxe versies (alles electrisch, tripcomputer, cruise control,...) geïnspireerd op de amerikaanse broer Dodge Omni. Interessant is ook de manier waarop de achterbank en hoedenplank samen in éen beweging neer te klappen zijn om zo een oceaan aan ruimte te creëren. Nadeel: niet in delen neerklapbaar, hoge tildrempel.
Het verbruik varieert van 1:12 tot 1:15 op gelode benzine. De prestaties komen redelijk overeen met de boekjes, indien goed in-/warm gereden
komt hij tot 160 km/u. Kruissnelheid 135, wel spiegels gebruiken in Duitsland! Na mijn studietijd heb ik deze auto nog uitsluitend voor de lange reizen gebruikt: van Frankrijk tot Finland (waar ze deels ook werden geproduceerd) en van Parijs tot Polen, getuige de kilometerstand, zomers en winters, hetgeen mij brengt op een gevoelig punt: roest. Mijn aloude Simca voldeed aan het fenomeen roestbak, bij deze Talbot(altijd buiten gestaan)viel dat reuze mee, paar plekjes op voorschermen, in de koplampen, en de rand van de kofferklep. Onderaan niks dankzij een laag tectiel.
Tot slot het bekende kleppengeluid, bij een consequent nette rijstijl van alle voorgaande eigenaren blijft dit achterwege, maar schadelijk is het niet.
Kortom een auto om lief te hebben, ik verdenk de mijne ervan zo"n fins (goed) exemplaar te zijn, daar rijden ze ook nog behoorlijk rond, zag ik .
PROBLEMEN
1 x achteruitverwarming stuk, slecht contact.
1 x uitval achterverlichting, idem.
1 x membraamscheur benzinepomp wegens vervuilde benzine.
1 x aandrijfassen gebroken wegens slecht wegdek.
rammels in het dashboard zijn losliggende of te lange draden, makkelijk op te lossen.
Voorts NIKS,
onderhoud 1 x jaarlijks bij de peugeotspecialist.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.