Suzuki Vitara 1.5 Hybrid Style (2023)

autoreview

Suzuki Vitara
Suzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki VitaraSuzuki Vitara

Signalement

UitvoeringVitara 1.5 Hybrid Style
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst20.100 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Afwachten wat het wordt.

  • 3.300 km

Auto gekocht, omdat ik het een mooi model vind met hoge instap en zit en omdat 1 van mijn eerste auto's een nieuwe Swift was met goede ervaringen. Tevens is een (full) hybride suv met deze prijs in combinatie met een caravan van max 1200 kg redelijk uniek.
Vitara 1.5 tot nu toe:
-stoelen zitten redelijk, had wel liever een iets bollere rugleuning gehad (lendesteun) zodat je rug wat holler zit en rechterop
-rij- en motorgeluid niet overdreven stil, maar wel acceptabel
-beetje vage besturing maar wel acceptabel
-rijdend met zeer beheerste voet en alleen ecostand gebruik tussen 1:18 a 19
(benieuwd wat gebruik wordt wanneer ik wat enthousiaster ga rijden)
-alleen bij stadsritjes soms elektrisch (max 1 km) en bij gas helemaal loslaten, maar alles boven de 60 km/h benzine
-lampje in buitenspiegel bij "naastrijder" prima en niet irritant
-trillen bij op belijning rijden meestal niet irritant
-cruisecontrole prima en afstand voorligger goed instelbaar, bij inhalen moet je wel vroegtijdig naar links gaan anders remt auto wel al op grote afstand af (Bij gebruik cc en na afremmen en vervolgens op res-knop drukkend om vorige cc snelheid weer aan te gaan houden schakelt de bak snel terug om vervolgens met hoog toerental weer de ingestelde snelheid te bereiken. Bij kleine hellingen schakelt bak al (te) snel een versnelling terug met hoger toerental.)
-veiligheids hulpmiddelen zijn gelukkig uitzetbaar
-kofferbak en achterbankzitten acceptabel, maar houdt niet over
-prettige hoge zit
-navigatie lijkt soms niet helemaal up to date, maar acceptabel
-afneembare trekhaak is ideaal net als de dakrails
- dashboard prima en netjes ( ben ik de enige die geen knuffelmuur wil???)
-bij rustig rijden merk je nauwelijks tot niet de schakelmomenten ook die van elektriciteit naar benzine en vv
Afwachten en nog weinig van te zeggen:
Benzinegebruik bij rijden in de niet eco-stand.
De trekkracht bij het trekken van een caravan (mag max 1200 kg) mn in de bergen. ( gezien reviews ook andere hybrides niet zoveel vertrouwen in)
De betrouwbaarheid en garagekosten op langere termijn. (Gezien reviews merk heb ik vertrouwen.)
Tot nu toe nog wel veel bezig tijdens rijden met de techniek van automaat met mogelijkheid flipperschakelen, knopjes en lampjes enz.
(Al wel veel algemene rijervaring en km's in verleden gemaakt. Vorige en eigen auto's waren ondanks de turbo's vaak eenvoudiger qua techniek en kleiner en lager van formaat. Geen ervaring met turboloos rijden en hybriderechniek en flipperschakelen.)
Tot nu toe (deels gematigd) positief en enthousiast.
Auto nodigt mij uit tot rustig en zuinig rijden. (Voor een rijstijl a la Verstappen zijn er betere auto's maar die hebben daarom vaak tevens een ander kostenplaatje.)

Tevreden Vitara rijder

  • 20.100 km

Ondertussen de nodige kilometers gemaakt met mijn Vitara 1.5 full hybrid. Net terug van mijn vakantie naar Noorwegen ruim 8000 km met kleine caravan (max 750 kg) oa Lofoten, Vesteralen en Senja. Veelal, in tegenstelling tot in Nederland, zelf geschakeld met de stuurflippers en weinig met de automaat vanwege de hoogteverschillen. De automaat bevalt mij trouwens nog steeds prima in het vlakke land zonder caravan en gaat bij rustige rijstijl vloeiend.
Door de hoogteverschillen vond ik het fijn om zelf te schakelen. Ideaal met de flippers en 6 versnellingen zodat je de handen aan het stuur kon houden en zelf het toerental kon bepalen. Vanwege het ontbreken van een turbo waren vaak met caravan hogere toeren noodzakelijk (max 4000 tpm) om de vaart erin te houden. De Vitara mag max 1200 kg trekken en mijn caravan woog max 750 kg. Bij een caravan van 1200 kg zal het toerental soms vast wel +5000 tpm moeten zijn in de bergen en de Vitara zal dan denk ik flink aan de bak moeten. Mocht ik ooit een zwaardere caravan kopen, dan zou ik eerst wel eens willen proefrijden met die caravan of de Vitara de 1200 kg in de bergen nog wel prettig kan trekken. Beetje twijfel vanwege erg hoge toeren. (Waarvan kenners trouwens zeggen, dat dat echt geen kwaad kan.)
De stoelen zitten ook op langere rijdagen goed. Er zijn zeker auto's, die stiller rijden bij hogere snelheden.
Bij de jaarlijkse autobeurt geen bijzonderheden. Enige euvel was de niet werkende intervalstand van de voorruitenwisser, wat snel met succes is gerepareerd.
Zonder caravan rijd ik, als rustige rijder (en eigenlijk altijd in de ecostand), 1 op 20 en met mijn lichte lage caravan en dakkoffer op auto met lagere snelheden en in de bergen 1 op 13.
De moderne snufjes zoals acc, binnen de lijntjes rijden, dode hoek buitenspiegels en verkeersbord herkenning bevallen over het algemeen goed. Verkeersbord wordt weergegeven als herinnering en dat vind ik, gezien de vele verspringende max snelheden ( zeker ook in Zweden met de vele gelukkig vaak met borden aangegeven flitsers) erg prettig zonder dat de auto zelf bij overschrijding ingrijpt.
Elektrisch rijden meestal alleen bij lagere snelheden (onder de 65 km per uur). De airco werkt trouwens niet bij elektrisch rijden, maar even zonder airco rijden vind ik echt geen probleem omdat dat vaak maar om een paar minuten gaat.
Bij het gas loslaten springt de auto vaak op elektrisch rijden en dus op stroom genereren waardoor ik minder hard de rem hoef te gebruiken en dit werkt bij mij tevens onthaastend.
Al met al nog steeds erg blij met de aankoop en het gebruik van de Vitara 1.5 en zijn automaat. Zowel met als zonder caravan.
(Net als bij iedere autoaankoop is een proefrit natuurlijk wel aan te raden om uit te vinden of dit type auto qua elektriek en type automaat bevalt.)

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Suzuki Vitara

Suzuki
Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Comfort
€ 474
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.