Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Select (2024)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Vitara 1.4 Boosterjet Smart Hybrid Select |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 40 km |
KM-stand laatst | 788 km |
Nieuwe aanwinst
- 788 km
De Vitara mild hybride Select als showroommodel mee naar huis genomen. Stond daar als black pack; zwarte grill en embleem met zwarte velgen, two tone. Een jaar eerder al eens proefgereden in een Vitara 1.0 driecilinder. Maar de viercilinder rijdt toch net even prettiger. Een hoop power als het nodig is en verder best zuinig met haar hoogte van 161 cm. De grap is, dat de mild hybride met MRB goedkoper is dan de full hybrid. Het verbruik tussen de 2 hybrides is echter te verwaarlozen. Daarbij is de aanschafprijs een stuk hoger van de full hybrid. De eerste tankbeurt was 1:19,3 met af en toe de motor wat laten werken en flink in de toeren. Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn dat je niet meekomt in het verkeer bij invoegen snelweg.
In het begin werd ik gek van alle piepjes hier en daar. Na wat leeswerk en instelwerk dit nagenoeg allemaal achterwege gelaten. Anders had ik de auto echt weer ingeruild. De keuze voor de Select i.p.v. de Style was eerst lastig te maken, maar de bekleding van de Style occasions vond ik na 2 jaar al best smoezelig en kreukelig. Om daar nu 2500 euro meer voor neer te leggen vond ik zonde. Handless key en knipperlichten in spiegels verwerkt vind ik geen meerwaarde. Wel het vakje voor je zonnebril :-) Maar goed, daar hebben we inmiddels een oplossing voor. Navigatie inbouw niet meer van deze tijd. Maar door leveringsproblemen schermen toch een scherm met navi erin gekregen. Dus mooi meegenomen zolang geen update nodig is. Het enige wat ik echt mis is de parkeersensor achter. Met camera kom je een eind. Maar normaal kun je kijken en luisteren tegelijk en nu moet je kijken via de camera. De sensoren laat ik dan nog inbouwen t.z.t.
Na de koop, direct bij het wegrijden van de dealer, begaf het knipperlicht het! Wij moesten naar een feest en dealer kon het in 10 minuten gelijk oplossen. Maar wel knullig als je hem zo aflevert na je eigen check up. Kan gebeuren zeg ik dan maar... Wat ook bij onze Vita is, is dat de achterklep niet goed dichtgaat. Dealer gebeld en heeft het over "productie eigenschappen" en niet over een defect. Komt door de luchtdruk binnenin. Advies: raampje open als je de klep dicht doet :-) Grapjas... Zou na verloop van tijd minder moeten zijn en merk dat het soms al niet meer is... Verder blijft heel af en toe het knipperlicht hangen bij nemen bocht. Maar niet hinderlijk. Boordcomputer is overzichtelijk en compleet. Geen probleem om met ouderwets knopje door menu heen te gaan. Over de zithoogte ben ik erg content. Ik ben 1.95m en mede dat is de reden van aanschaf. Stoelen mochten wat langer bij de benen, maar vooralsnog geen probleem. Straks bij lange reis richting Scandinavië volgt de proef op de som. Verder is de auto niet te lang waardoor inparkeren bij ons in de straat altijd wel lukt. Twijfelde nog over een Kuga, Exporer of Outlander, maar die modellen zijn eigenlijk veel te groot in een oude stad. Bovendien kan ik niet altijd voor de deur parkeren waardoor thuisladen niet lukt.
Al met al zeer tevreden met de rijprestaties. Ook financieel een mooie deal gezien het lage verbruik en maandelijkse MRB. Wordt vervolgd!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.