Suzuki Swift 1.5 Exclusive (2006)

autoreview

Suzuki Swift 1.5 Exclusive (2006)

Signalement

UitvoeringSwift 1.5 Exclusive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf22.226 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Op vrijdag 11 juli 2007 heb ik een zilverkleurige Suzuki Swift 1.5 5drs aangeschaft bij de Suzuki dealer Luyckx in Amsterdam Westpoort. De auto stond in de prijsklasse van EUR.16.148,= te koop en was van mei 2006. De auto zag er schitterend uit. Ik vond de kilometerstand wat te hoog en besloot een proefrit te maken. Alles ging probleemloos (de auto stuurt super, erg stabiel en stil voor een 1.5) en ik ging over tot aankoop. De auto zou 4 dagen rijklaar gemaakt worden. Omdat de Suzuki- dealer in de periode juli 2007 gratis airco op een nieuwe Suzuki geeft besloot ik om de dealer op te bellen om toch maar een nieuwe Suzuki Swift te kopen. De verkoper vertelde mij dat ik annuleringskosten moest betalen van 15% van de aankoop-waarde als ik van de koop af wilde zien. Dat vond ik dus erg jammer. Bij nadere bestudering van mijn auto zag ik dat er heel wat steenslag op de motorkap en een kleine barst in de vooruit zat. De steenslag hebben ze grotendeels (dus niet overal) weggestipt en de barst is geharst. Verder ontbrak er een asbak in de auto maar deze mocht ik in de 2e week van augustus op komen halen. Twee van de velgen waren een beetje beschadigd (stoeprandschade) maar volgens de dealer is dit niet te repareren.

Ervaringen/Problemen

Geen problemen met de auto, wel met de dealer omdat ik geen nieuwe Swift mocht kopen zonder annuleringskosten (15%!!) te betalen. Een nieuwe Suzuki Swift 1.5 GLS met metalic lak en gratis airco zou mij EUR.14.400,= (incl.6% korting op de netto Cat.prijs omdat ik geen inruil heb). En omdat ik maar 6000 KM. per jaar rij zou dit gunstiger voor mij zijn.(denk aan hogere inruilwaarde na 3 a 4 jaar) Verder ben in via de RDW site erachter gekomen dat mijn Swift niet van mei 2006 is maar van 06 januari 2006. Er is ook een lelijke vertikale kras op de binnenste rechterdeur vanaf de rechterspeaker alsof iemand de speaker had verwijderd en weer teruggezet had. Hier was niets aan te doen volgens de dealer.
Ik vind mijn nieuwe Swift mooi maar een nieuwere van 2007 met 10 KM op de teller (en zonder steenslag, lakschade, etc.) zou veel beter zijn geweest dan de 22226 KM. die ik erop had staan.

Update. 22-06-2009 KM-stand:26029 km.

Door omstandigheden heb ik niet zo veel gereden. De laatste paar maanden heb ik wel geregeld gereden.
Ik merk dat de voorstoelen erg piepen en kraken. Ik weet niet of dit met de gekozen materialen te maken heeft die Suzuki hiervoor gekozen heeft. De autolak is zeer gevoelig voor krasjes en zo. Ik gebruik nu speciale beschermingwax middelen om de lak in goede conditie te houden. Verder vind ik de breuklijnen van de passagiersairbag te zichtbaar.
Ik heb ook veel problemen gehad met het sluiten van de kofferbak. Dit kun je verhelpen door het kofferbak electronica na een aantal maanden te 'resetten'. Dit kun je doen door de kofferbak te openen en daarna een aantal seconden de kofferbakknop ingedrukt te houden.

Wat ik trouwens goed vind is dat de tank beveiligd is om een verkeerde brandstof bij de pomp te tanken. Euro 98 geprobeerd, maar de tankklep gaat niet open. Volgens een andere Suzukidealer kan ik wel V-power (=euro 97) tanken. Dit schijnt goed te zijn om motoraanslag te verminderen en om zuiniger en sneller te rijden.
Op de Suzuki tuningsite heb ik gelezen dat je een beetje aceton in je tank wonderen doet aan je vermogen. (http://www.suzukituningclub.nl/forum/showthread.php?tid=16845)23ml per 10 liter benzine. Ik heb dit nog niet geprobeerd. Ik wil een roestvrijstalen sportuitlaat en een K&N luchtfilter laten inbouwen voor meer vermogen volgend jaar tijdens de eerste APK. Volgens de dealer kost dit ongeveer €1300,=. Chiptunen heeft geen zin omdat het motormanagement van de auto (boordcomputer) de auto automatisch terug stelt naar de standaard waarden. Dit heb ik vernomen van betrouwbare bronnen in de autowereld. Ik vind de Suzuki nog steeds erg leuk om in te rijden. Volgend jaar de eerste APK, ben benieuwd hoe hoog de kosten zijn en wat er vervangen moet worden. Ik ben wel alvast aan het sparen voor mijn volgende auto voor het jaar 2013. dit wordt hoogstwaarschijnlijk een Audi A3 (1.8 of 2.0 motor) omdat de gebruikte materialen in de A3 mooi en heel degelijk uitzien.
Maar goed, ben benieuwd hoe mijn Swift gaat rijden volgend jaar in januari 2010 met de nieuwe uitlaat en luchtfilter.

Iedereen bedankt voor jullie reactie.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 349
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.