Suzuki Swift 1.3 GS (1998)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | Swift 1.3 GS |
|---|---|
| Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
| Bouwjaar | 1998 |
| Jaar van aanschaf | 2010 |
| KM-stand bij aanschaf | 220.000 km |
| KM-stand laatst | 303.000 km |
Onderhoud
- 222.900 km
Van mijn broer dus ik wist wat ik kreeg. Ik had al eerder een BMW en een Toyota Carina van hem overgenomen. Daarbij heeft hij beroepservaring als monteur Hij had net de distributieriem+remblokjes en fuseekogel vervangen. Het wagentje had alle jaren om en om de kleine en grote beurt gehad bij Suzuki. Zijn vriendin had er ruim 8 jaar probleemloos in gereden op 1 x een lege accu na. Veelal lange stukken mee gereden. Ik had er een goed gevoel bij. Na er zelf vanaf 31-12-2010 in te hebben gereden zijn 2 nieuwe banden de APK 31-10-'11 en wissers Ik heb 'm grondig op roest geïnspecteerd en inderdaad een plaatje 2x3 cm aan de frontbalk en een naadje roestschade langs de kokerbalk 3cm in de bodemplaat. 2 plaatjes gelast omdat ik er nog een paar jaar in wil rijden. Voor de APK was het geen punt geweest. Roest is een aandachtspunt gezien de leeftijd. Ik rijd vaak met een smile weg bij de pomp , er gaat +/- 27 liter in en ik kan weer 3 weken, olieverbruik is nihil niet waarneembaar. Ik doe vaak 0,2 bar meer druk op de banden omdat dit uitmaakt bij de pomp volgens de bandenboer, en pas een nieuw luchtfilter [en injectorreiniger voor wat het waard is. Tot nu toe tevreden zelfs airco, voor degene die geen al te grote eisen stelt een leuk karretje....
korte stukjes de kosten, de kou
- 230.878 km
Eind dezeze maand rijd ik een vol jaar in de Swift en tot nu toe geheel naar tevredenheid. De kosten tot nu toe zijn een apk in okt. waarbij de ruitenwissers vervangen zijn. een vulling van de airco 2 nieuwe bandjes voor 70Euro van een onbekend merk : Maloya crono,(= vredestein)incl. montage , 18 euro wegenbelastin p/m. Olie ververst. Een maand geleden schoot ik een vuurpijl af vanwege de verjaardag van mijn vriendin en raakte de auto in de flank. EEN PUTJE ! En hij was als nieuw, AUW. Normaal 440 km gem. op een tankje van 25/27 liter Nu met een paar weken kleine stukjes mag ik blij zijn met 400km. Deze zomer reed ik op de snelweg met airco van Zwolle naar Maastricht 21 km. op een ltr.met 120 km p/u. Koud weer en de korte eindjes zal het gebruik zeker hoger laten zijn. .....
Effe luchten.... Elektrische raampje
- 231.500 km
Met honden in de auto wil het wel eens vochtig worden in de auto. afgelopen week, met zeer sterke wind op de snelweg, deed ik beide raampjes, links en rechts naar beneden om "te luchten". Tot mijn schrik ging het raampje uit de ,,sponning'' en stak bovenaan wel een cm. naar buiten. Ik heb alle bewegende delen maar met olie bewerkt. Het raampje weer op plek met een tikje, hij doet het soepeler dan ooit ;)
koude start
Het is een hele verademing dat de Suzuki net als was het zomer gelijk loopt s'morgens, ik ga steeds meer van het karretje houden. De warmte van de kachel bij de voeten mocht wel wat warmer, maar dat kan ook komen doordat ik nog geen lange stukken reed deze winter. Ik heb de Suzuki nu 1 jaar en 1 maand en in mijn nopjes ;)
Airco
- 232.612 km
Het valt mij op dat de airco bij dit koude weer weinig doet, de waterdamp zou eerder uit de auto verdwijnen in combinatie met de kachel. Zomers merk ik dat de motor stationair iets sneller gaat draaienen met warm weer bij het inschakelen. Dat blijft nu uit. Een airco heeft warme lucht nodig om te functioneren las ik op een forum, het zou je airco kunnen beschadigen in deze kou las ik bij een ander. Dan lees ik weer dat de airco regelmatig even moet draaien om het in goede conditie te houden. Het is mij niet geheel duidelijk nog.
poetsen enzo
Er is mijn vriendin veel aan gelegen om het interieur proper te houden. onderwijl zij stofzuigt en poetst doe ik de buitenkant, eerst schoonspoelen met enkele emmers schoon water over het dak waarbij er een plens in de wagen kwam vandaag. Volgende keer kijken of de portieren aan beide zijden dicht zitten. Daarna in de autowas. Het is een moment waarbij dingen gaan opvallen. Steenslag , water in een achterlicht, een roestplekje in een wielkast. Deze dingen, het bezig zijn met het onderhouden, ik heb er plezier in. Het wagentje brengt ons waar we heen willen zonder morren. Dat schept een band ;)
Tom tom de en echte snelheid
Na enig wikken en wegen heb ik mij een Tom-Tom aangeschaft, meteen een update gedaan op de internetsite van Tom-tom..., de update was niet helemaal up to date omdat ik gisteren bij een verkeersverandering nabij Ens 2 k.m. door boerenakkers reed volgens het apperaat. Het viel mij op dat de k.m.teller van de auto afwijkt met Tom-tom k.m. teller. Het scheelt bij 120 ongeveer 7km/p.u. Zou dit aan de voorbanden kunnen liggen? Ze zijn nog niet op maar het zal niet heel lang meer duren dat ik ze ga vervangen.
onderhoud
- 234.340 km
Vandaag heb ik de motor van nieuwe bougies voorzien, niet te vast draaien is een belangrijke tip, olie gekocht alvast voor de volgende verversing. Een oliefilter heb ik nog, en een kettinkje om het oude filter los te draaien. de bougiekabels met kruipolie schoongemaakt en de rubbers bij de aandrijfassen gecheckt, dat was oke. en een vervelend piepgeluidje bij de kofferbak verholpen met een nieuw bevestigingsplugje.
de nieuwe bougies
De motor loopt stationair mooi regelmatig met de nieuwe bougies. Het is een klein maar merkbaar verschil. Ook zuiniger lijkt het nu al spiedend naar de brandstofmeter. ;)
airco leeg
De airco is na pakweg 11 maanden leeg, de airc was al lang niet meer bijgevuld tot vorig jaar mei. Het was ijdele hoop dat ie nog goed zou zijn.... Voor de rest rijd de wagen boven verwachting
airco
Er is geen waarneembaar lek bij STEK airco vulstation gecontateert. Wel weer gevuld. Maar ik voorzie toch een lekkie op het bekende plekkie...........condensor, het is wel zo prettig als hij werkt, dat is dan maar voor over 11 maand, ik voorzie dat de werking weer af gaat nemen. Een nieuwe condensor kost +/- 40,- E. Dat is de Swift zoals ik het nu bekijk zeker waard.
bodem nagekeken en tevree
De swift op de brug gezet en de bodem + wielophanging e.d. nagekeken. Ik heb de remleidingen + remmen gecontroleerd. Nergens doorroest plekken. De bodem is goed behandeld geweest in de fabriek in tegenstelling van de swift van voor 1996. Onder een dun laagje zwart is er een soort witte kitachtige laag op de boem gespoten. Hierdoor kan roest vanbinnenuit wel onzichtbaar blijvenen een enkel roestplekje behandeld. Shit komt meestal van binnenuit daarom kijk ik elk jaar ook even onder de mat.
airco
- 236.800 km
Gisteren kwam er door de ventilatiegaten een geurloos zichtbaar neveltje. Mijn ervaring met airco is nihil en ik was even licht verontrust. De laatste keer dat ik hem afvulde was omdat ik van de een op de andere dag geen koeling kreeg. Bij het opnieuw afvullen zat er nog koelgas in. Nu denk ik dat er geen lek was maar dat de termostaat niet goed werkt. Het is alles of niets. Volle koeling, geen koeling. Vandaar dat er geen lekage werd gezien vermoedelijk...
lekke uitlaat
Het is nog niet echt te horen maar de uitlaat is lek. Dat is 200,- euri
Frankrijk
ben in Luxemburg en Frankrijk en Belgische Ardennen geweest Ik moet zeggen dat het allemaal probleemloos ging. Het koppel is genoeg om de ook stijle heuvels van de Ardennen te nemen.
apk goedgekeurd
- 240.001 km
De suzuki is weer voor een jaar goedgekeurd. Geen enkel mankement. Zeer tevreden ;]
De airco is weer leeg............Jammer maar helaas, kijken of ik daar iemand voor kan vinden.
20000 14-01-'13
- 242.800 km
Ruim 2jaar en exact 20000 gereden met de Swift. Formidabel!
accu leeg
- 243.400 km
2 dagen sleutel in contact laten zitten. Ben bezig met het maken van airco omdat hij wel erg vlot leeg is. binnenkort meer..........
aircopomp vastgelopen
enige weken terug liet ik een lektest doen bij een garage om de hoek. heel globaal door het systeem onder druk te zetten. door de druk en het nog aanwezige koudemiddel leek alles perfect te werken. er werd weer geen lek geconstateerd.toch zit ik steeds na pakweg 7 maand met een "lege" airco, zo leeg dat hij dan niet aanslaat. lek dus. ik deed na de test af en toe de airco even aan voor een kilometer of tien totdat ik ineens met een klap bijna stilstond. de pomp was oververhit geraakt doordat hij niet genoeg smering meer kreeg. multiriem geknapt dus even geen stuurbekrachtiging. nu heb ik er tijdelijk een korte multisnaar omgelegd voor de stuurbekrachtiging nadat ik de pomp verwijderd had. de pomp was zeer makkelijk te verwijderen. de spanrol echter zat muurvast en had wat tikken nodig om de snaar aan te spannen met het stelboutje. ben nu op zoek naar een gereviseerde of goede pomp (op de sloop 60,-) een nieuwe condensor van winparts 50,- . dan moet het weer functioneren samen met schoonspoelen en een nieuw filtertje....de wagen is altijd goed onderhouden geweest maar het aircosysteem nauwelijks...dan kun je er op wachten dat het stukdraaid. verder heeft een aso een deuk in mijn achterspartbord gereden... waarschijnlijk met een verhuizing in de portiek naast mij. Verder loopt en rijd de swift nog altijd geweldig
J.
geen airco
16-7 2013
Omdat ik wel airco had en dat leuk vind had ik het voornemen om deze te repareren. dit voornemen heb ik vooralsnog laten varen. het is prettig, zo'n airco maar reparatie kan nog wel even wachten. heb de vastgelopen aircopomp er af gehaald en kijk rustig rond voor een goed exemplaar voor weinig. en de condensor ....het is allemaal vrij simpel te monteren...kinderlijk eenvoudig zo het lijkt. eerlijk gezegd mis ik de airco niet tot nu toe....de zomer is echter nog geen maand onderweg. verder alles goed op de ruitenwissers na die aan de uiteinden loslaten :)
bodeminspectie
de swift is na bijna 250 000km op de teller en na 15 jaar technisch/ motorisch nog lang niet op. tussen de olieverversingen om de 10 000 hoef ik niets bij te vullen aan motor olie. ik heb 2 nieuwe ruitenwissers (22 Euri} gemonteerd en heb de wagen gisteren op de brug gezet omdat ik 2 kleine gaatjes had opgemerkt. 1 gat zo groot als een euro linksvoor in de bodemplaat langs de balk en een weggeroest strookje 2cm bij 1/2 cm rechtsvoor waar de wielophanging aan gemonteerd is, bijna onzichtbaar maar van belang voor de keuring wanneer de roest zich zou uitbreiden. keurig 2 plaatjes laten lassen bij de doe het zelf garage in de wijk voor 40 Euri. ik ben er liever op tijd bij en ben misschien overdreven aan het speuren naar roest maar beter voorkomen dan blussen
apk
- 246.805 km
vandaag 11-9-'13 is de Suzuki weer goedgekeurd tot 1-11-'14.
de reparatie bestond uit een kapot remlichtje 8,-. de financiële schade voor het afgelopen jaar bestaat uit 2 ruitenwissers 22,- laswerk 40,- tectyl en antiroestverf (roestomzetter)motorolie en oliefilter 32,- Daarbij komt de spuitbus+ polyesterplamuur op kleur omdat een aso die zich niet heeft gemeld en een deuk in het achterspatbord reed wat altijd zichtbaar blijft met metallic lak met het plaatselijk spuiten. wat nog is blijven liggen is de reparatie van de airco waar ik geen prioriteit aan geef... de wagen rijd nog steeds heel goed en geen olie verbruik
4e jaar
- 250.000 km
het wagentje heeft ongemerkt de 250000 km grens gehaald en zonder merkbaar olieverbruik. De komende keuring wil ik er een grote beurt tegenaan gooien. Er is de laatste 3 jaar niet meer aan gedaan dan olie en filter vervangen en nog wat kleine onderhoudszaken en klein laswerk. Zelfs de klepspeling heb ik nog nooit gecontroleerd.
Het wagentje liep de laatste tank waarvan 300km snelweg en 200 km stad 1 op 18. Ik moet erbij vertellen dat 110 km. p/u mijn kruissnelheid is. Heb geen airco meer maar ik mis het nauwelijks.
sleutel verloren
- 253.000 km
Mijn contactsleutel verloren , wegenwacht gebeld omdat de verloren sleutel de chip bevatte en het puntje van de sleutel bij de vorige eigenaar [mijn broertje ;) ] was afgebroken. gelukkig had ik nog een complete sleutel in mijn dashboardkastje. Helaas kon hij niet meer doen dan een complete sleutel (zonder chip) door midden knippen
"Goede auto's" riep zei de monteur van de wegenwacht toen hij wegreed. Ik hoopte stiekum dat de man van de wegenwacht het stukje sleutel had kunnen verwijderen... Binnenkort zal ik dan toch de voorbanden moeten vervangen vanwege een klein lekje. Nu moet ik hem linksvoor te vaak oppompen[+/_ 2 weken]
onderhoud
Vorige week vond ik een klodder vet onder de auto. De stofhoes van de fusee rechtsvoor bleek lek, een scheur. Door de garage laten doen. Geen heel moeilijk karwei maar ik heb het juiste gereedschap niet. Toch zeer belangrijk omdat er beter geen vuil tussen mag komen en is apk afkeur Ook 2 voorbanden laten monteren en uit voorzorg ook een nieuwe radiateur omdat er minimaal koelvloeistof uitlekte en er erg veel koelribbetjes verdwenen waren. Deze operatie koste met elkaar toch 400.... :-!
.
bodem inspectie
- 255.000 km
Vandaag heb ik de swift op de brug gezet voor de jaarlijkse bodem inspectie. Op het eerste gezicht perfect. Alles gecontroleerd met een verfkrabber en op 2 plekjes was de beschermlaag los. De plekjes met een staalborstel op boor te lijf gegaan maar het metaal was niet aangetast of doorgeroest. De holle ruimtes naruurlijk meteen meebehandeld. Heel belangrijk om bij te houden. Ook om remleidingen losse delen beschermrubbers e.d. te conroleren.
Apk
apk goedgekeurd t/m 30-10-2015, zonder mankementen 50,-. ik sta van dit karretje te kijken. geen olieverbruik na pakweg 260 000 km
omdat de swift erg nat bleef met condens op de ramen ben ik gaan speuren naar lekkage. Een klein gaatje linksvoor pagagier en haast niet te vinden. echter door de plek kon er voldoede water naar binnen blazen om het matje vochtig te houden. Gerepareerd in de doe het zelf garage dmv plaatje lassen
voorrem aanlopen
Door vettigheid wat na het vervangen van het fusee kogel rubber vorig jaar was achtergebleven bleek dat de rem linksvoor licht was gaan aanlopen. Het was echter genoeg om het verbruik van van 1 op 16 a 17 te doen toenemen naar 1 op 14. Ik heb de remklauwen schoongemaakt en het is weer goed. De blokjes zijn nog op dikte en de schijf gaat nog qua dikte.
lekke band
2 weken geleden werd mijn swift plots erg vaag bij het sturen. Zachte band dacht ik en inderdaad toen ik de dag erop naar mijn auto liep zag ik een volledig platte achterband. 2 goodyears voor 90euro incl. Dat is minder dan de 160 per band die mijn broer kwijt is voor zijn Suzuki sX4 , (erg goede auto ook) . het stukje ijzer wat in de band zat kwam tot mijn schaamte erg bekent voor. Een nietje om automatten bij elkaar te houden.. Van mij kuch..
laswerk
Bodem geïnspecteerd bij doe het zelf garage en 3 plekjes gevonden in bodemplaat. Op het eerste gezicht was er weer niets ts zien. Langs de kokerbalken in de bodemplaat waren kleine bruine puntjes te zien in de tectyl wat een aanwijzing is dat er roestschade onder zit. Met een verfkrabber en een ronde staalborstel op een boormachine de aangetaste plekken schoongemaakt en plaatjes er op. Door tijdgebrek wegens sluitingstijd geen grondlaag gedaan maar meteen in de tectyl helaas. 50,- euro laswerk incl. 3uur huur brug + een spuitbus tectyl. Volgende maand voor de keuring 31-10-2015
apk weer in 1 x goedgekeurd
de swift is reeds weer voor een jaartje goedgekeurd . De keurmeester gaf aan dat de schijfjes wat dun werden. Ik dacht dat ik de onderzijde goed op roest had geïnspecteerd maar bij de eerste klap tegen de onderzijde regende het roestkruimels. Dat begint goed dacht ik. Al beukend tegen de onderzijde en zo meer was dat gelukkig het enigste. Weer geen dragende delen maar beter dicht lassen ter bescherming van de wel dragende delen. Intussen zijn er aardig wat plaatjes gelast. De motor blijft wel gaan..
trommelremmen
- 270.084 km
Al enige tijd hoorde ik een aanloopgeluid rechtsachter bij het remmen dus heb ik de remtrommel maar eens losgemaakt en voorzien van nieuwe remschoenen. De schoentjes heb ik online gekocht bij Winparts. Het remt nu beter en ik ben van het vervelende geluid af. Een bijgeluid kan zo irriteren dat een auto gammel gaat voelen. het voelt nu weer solide. Heerlijk dat je bij dit type auto veel zelf kan. Simpel en betrouwbaar.
Spruitstuk stuk
Vorig jaar september raakte ik bij het keren met de uitlaat een schuine helling onder een viaduct. De afgelopen maand begon dat lawaai op te leveren. Ik dacht dat ik wel omhoog zou rijden en daarom was ik onvoorzichtig. De uitlaat bleek van achter naar voren uit model en een scheur in het spruitstuk. Een goed reserve spruitstuk van de sloop bleek toch lastig dus heb ik hem laten repareren dmv lassen. Geen garantie dat het houd 75 euro en dat vind ik een mats prijsje. Nu nog een klopgeluid oplossen wat waarschijnlijk ook de uitlaat is.
hoog verbruik
De laatste 2 maanden gebruikte de Suzuki meer dan ik gewend was terwijl het wagentje wat loom en zompig aanvoelde. Het bleek dat de bandenspanning veel te laag was in alle 4 de banden. De bandenspanningsautomaat bij de pomp blijkt zeer onnauwkeurig... 1.4 bar waar het 2.0 bar moest zijn. Ik kwam hier achter toen ik het maar eens ging controleren met een voetpomp. Het verschil merkte ik ook bij het tanken. 1 op 14.7 is nu weer tussen 1 op 16.5 tot 1 op 17 en het wagentje rijd fijner
pech
Hij heb gewoon altijd zin om te gaan dacht ik pas nog. vorige week echter stopte de swift zo abrupt alsof de elektra was onderbroken. sloeg aan sloeg af sloeg aan sloeg af... . de wegenwacht erbij. loopt goed en alles functioneert, stethoscoop op alle onderdelen die verdachte kunnen zijn en geen gebreken waarneembaar het was niet te vinden. en naar huis gereden met de wegenwacht achter mij aan als back-up.aan uit aan uit, vooral bij schakelen uitval.alleen bij gelijk toerental bleef hij redelijk lopen. de motor gaf geen foutcode er valt dan ook weinig uit te lezen. Volgende dag naar garage gereden zonder afspraak voor advies. ik heb op advies de verdeler vervangen en daarna liep ie even fantastisch voor een kilometer of 15 maar weer viel die uit. motorkap open waarbij ik een tikje op de relaiskast gaf waarna ik verschillende relais tekeer hoorde gaan.op verschillende plekken. stroomdraadje los. weer dacht ik dat ik het gevonden had, een defect relais. volgende dag kwam ik weer te staan en heb ik de wegenwacht weer gebeld. kon niets vinden.intussen start de wagen nu helemaal niet meer en staat hij bij de garage. ik zit nu gespannen af te wachten wat ze kunnen vinden., het zou kunnen dat het klepperende relais extra problemen veroorzaakte. een maand geleden had ik een moment dat de motor ook voor een seconde 5 afsloeg maar toen weer pakte. word vervolgd
Gerepareerd
Zelfs met een Suzuki kun je dus pech krijgen... Mijn rotsvaste vertrouwen in de Suzuki heeft een klein deukje opgelopen wat even moet helen.De professionele garage waar ik altijd heenga voor apk enz. heeft hem perfect gerepareerd voor een mats prijsje (108,- euro). Is veel waard als een garage betrouwbaar is tegenwoordig. Via een onderdelensite heeft de garagehouder een nieuw gasklephuis (monopoint injectie) besteld en gemonteerd omdat hij geen benzine kreeg. Wel liep hij op rem reiniger dus dan lijkt dat logisch. Zelf twijfelde ik daar nog aan maar hij blijkt gelukkig toch gelijk te hebben gehad want met het nieuwe gasklephuis loopt hij weer als vanouds en zelfs beter. Ik had vlak voor de pech al de indruk dat hij wat vertraagd reageerde op het gas Misschien een voorbode? gelukkig kunnen we weer rijden :-)
Remmen
3 weekend geleden was ik met de Suzuki op vakantie. Onderweg ging de rem rechtsvoor piepen, de hele vakantie piepwiepiep. Ijzer op ijzer. Het bleek dat het blokje aan de binnenkant op was. De drie andere waren nog redelijk goed. De Remschijven waren aan het eind. Remschijven gekocht met blokjes bij winparts.24euro voor de blokjes en 68 voor de schijfjes incl. verzenden. Uiteindelijk heb ik er vanaf gezien om dit zelf te doen. Inclusief nieuwe remklauwen van de sloop rekende mijn garage iets van honderdtwintig euro voor het vervangen voor dit alles.. de auto voeld goed nu. Volgende wordt de APK.
apk goedgekeurd
- 276.770 km
we kunnen weer een jaartje! alles was goed zonder aanbevelingen
alles ok
Het swiftje vorige week even geinspecteert op de brug van de doe het zelf garage. Het zag er goed uit. geen zwakke plekken aan de bodem. in oktober zal hij weer voor de apk moeten en ik zie dat met vertrouwen tegemoet.
Apk goedgekeurd
De Swift is weer APK gekeurd en er werd een door corrosie aangetaste remcilinder rechtsachter geconstateerd ik vermoede al dat hier wat mee was de ankerplaats mist ook een randje waardoor makkelijker troep in de remtrommel komt. De remcilinder heeft de garage vervangen. Ook stond de verlichting links tov rechts niet meer goed. is ook gecorrigeerd. Mijn garage let altijd extra let op doorroesten. het is een oudje ondertussen maar dat was nog goed( uiteraard door het laswerk in de dhz garage en tectyl). Het wagentje wordt oud zei de garage houder. maar hij leeft nog 😅. Daarnaast rijd het wagentje nog prima
Apk oké
- 292.893 km
Omdat de distributie riem er 9 jaar en bijna 100000 was meegegaan heb ik de garage gevraagd deze te vervangen anders deed ik meer zelf én verder reparaties zonodig. De veiligheid gordel had wat rafels en die heb ik zelf vervangen op aanraden van de apk keurmeester. Naast de distributie riem zijn de 2 Multiriemen vervangen en een remcilinder die er bedenkelijk uitzag. Na de reparaties enz is de wagen afgemeld als gebruikelijk maar moest blijven staan voor een streekproef van de RWD. Kosten voor keuring en reparaties incl. BTW 312 euro . Zelf had ik dit jaar geen tijd gehad om de auto op de brug te zetten omdat de doe het zelf garage wegens verhuizing maar korte tijd beschikbaar was dit jaar en had wel enige zorg over roest. Aan de andere kant merk ik dat het geregeld schoon spuiten van de bodem en de wielkasten heel goed lijkt te helpen tegen corrosie, hier ben ik 2 jaar geleden mee begonnen Ik ben blij dat hij het weer gered heeft. Corrosie is het grootste aandachtspunt. Verder kun je het meeste onderhoud goedkoop houden.
Water in auto
Wat ik altijd al vreemd vond was dat de auto links nauwelijks roest schade heeft geleden maar aan de rechterkant heb ik wel
regelmatig moeten lassen. Niemand snapte het. Het maakte niet uit of ik reed. Ik ben de rubbers maar weer eens langsgegaan en eindelijk ontdekte ik de oorzaak. Iemand heeft voordat ik de auto 8 jaar geleden kocht geprobeerd in de auto te komen via het achterraam en als je door de rubbers prikt kun je bij de schroeven van de scharnieren. Het was een gootje geworden wat maakte dat het dakwater zo naar binnen liep. De schroeven waren wel een stuk los gedraaid maar nooit meer vast. Het is bij een poging gebleven. Het was nauwelijks te ontdekken. Heb de schroeven er maar ingedraaid en het rubber gekit. Gelukkig is het vochtprobleem opgelost. De vloer blijft droog nu?
Apk
- 301.453 km
De Swift is apk goedgekeurd. Er was wat roetschade precies voor het voorste krik punt. Dit heb ik een dag voor de keuring in de dhz garage deels zelf gerepareerd. Een plaatje gelast. Er zat een klein los stukje aan de ruitenwisser. Bij de katalysator twijfel over een plekje wat niet las baar is, te dun. Verder water in een achterlicht en 2 nieuwe banden. Ik rij vaak in een Seat Mii met 50000km en daarbij valt mij op hoe goed de Swift uit 1998 nog rijd in verhouding. Vooral omdat de Swift dik 300000km achter de rug heeft. 1 dag nadat ik de Swift nakeek op roest aan de boden kneusde ik mijn rib. Pijnlijk maar de dag erop kreeg ik de wagen goedgekeurd terug. Ondanks mijn pijnlijke rib wel blij. 230 all in
Natte mat
- 301.550 km
Door een val kon ik 3 weken niet rijden na APK goedgekeurd. De Swift stond op de parking in de regen. Het weekend was het zover. Rijd lekker dacht ik totdat ik ontdekte dat rechtsachter een natte plek onder de mat zat. Daar kan ik niet tegen. Dus ik zoeken met water sproeien bij de raampjes en de portieren enz. Bleef droog. Raadsel. Na zoeken op internet kwam ik velen tegen met dezelfde irritatie. 1 tip kwam ik veel tegen. Een verstopte paravan. Als het water niet weg kan loopt het langs de bekabeling de auto in. De roostertjes bij de ruitenwissers verwijderd en een emmer water in de paravan geleegd. Het liep aan de ene kant een beetje weg en de andere kant zat vol troep. Het leek wel een afvoer put. Ik heb het gereinigd het water loop weer weg bij de wielen ipv. in de auto. Meteen de hele auto schoongemaakt. Ik was plots blij en positief. Ik heb respect voor Suzuki techniek maar de roest gevoeligheid van de Roemeense modellen blijft zorgelijk
Afscheid
- 303.000 km
De Suzuki heb ik weggegeven aan iemand die er heel veel belangstelling voor had. Na een proefrit over de snelweg en door de stad had de nieuwe eigenaar er alle vertrouwen in. Door de ziekte van mijn vader kon mijn vader zijn auto niet meer gebruiken en ik mocht zijn Seat mii hebben. Uiteindelijk na zijn overlijden moest ik de Seat op naam zetten. Het koste me moeite om de Suzuki weg te doen en tussen het krijgen en het op naam zetten heeft zeker een jaar gezeten. Ik kwam er achter dat de garage bij de Suzuki geen distributie riem had gemonteerd maar de multiriem had vervangen bij de laatste keuring terwijl ik uitdrukkelijk om een distributieriem had gevraagd en op de bon staat ook distributieriem. Dat geeft een bittere nasmaak en heb de nieuwe eigenaar hiervan op de hoogte gesteld. Bijna 10 jaar in gereden en veel plezier aan beleeft. De Suzuki was fun en beleving en de Seat is vervoer.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.





