Suzuki Swift 1.3 GLS (2006)

autoreview

Suzuki Swift 1.3 GLS (2006)

Signalement

UitvoeringSwift 1.3 GLS
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf24 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

In 2006 mocht ik van mijn baas een leaseauto uitzoeken. Met mijn 19 jaar erg jong en zodoende was niet elke dealer even serieus. Op internet een hoop voorwerk gedaan en zodoende bij de Peugeot 207 en de Suzuki Swift uitgekomen. Uiteindelijk voor de Swift gegaan vanwege de prijs en het feit dat ik de Swift lekkerder vind rijden.

De Suzukidealer nam we wel serieus (verkopen is verkopen!). Helaas moest ik zelf wel met de Shogun uitvoering aankomen, een stuk voordeliger dan wanneer je de opties los neemt bij een gangbare uitvoering.

Na 28.000 kilometer gereden te hebben ben ik nog steeds uitermate tevreden. Met z’n 1.3 motor komt hij goed mee in het verkeer. Wel dien je hoog (>4000) in de toeren te zitten voordat de echte power tevoorschijn komt. In het stadsverkeer geen enkel probleem, voor vlot inhalen op de snelweg schakel ik altijd even terug naar z’n 4, dan gaat het prima en pak je bijna elk gaatje.

BUITENKANT
In het begin was de auto een blikvanger, nu de auto wat bekender is, neemt de aandacht af. Toch vindt iedereen ’m mooi en leuk. Na een wasbeurt vraagt zelfs een enkeling of ik ’weer’ een nieuwe auto heb. Wat betreft de lak: vooral op de motorkap heb ik veel witte pitten zitten door steenslag. Ook heb ik het idee dat de lak erg gevoelig is voor krasjes. Achterklep bij de Swift sluit moeilijk. Hier had ik tot de eerste servicebeurt geen last van, hierna gaat het echter moeizaam.

BINNENKANT
Van binnenuit is het keurig afgewerkt. Alles zit netjes op z’n plek en na 28.000 km nog geen beschadigingen aan het dashboard of bekleding. Radiobediening op het stuur is logisch en werkt prettig. Geluid is met standaardboxen zeer netjes met een goede bass (menig meerijder verbaasd zich als ik zeg dat dit het meegeleverde systeem is vanuit de fabriek). Stuur houdt lekker vast en stuurbekrachting is precies goed. De pedalen zijn licht te bedienen in vergelijking met andere auto’s, maar dit went vanzelf. Schakelen is duidelijk, kort en krachtig. Soms wel problemen met vanuit stilstand in achteruit zetten, dat lukt soms niet.

RIJGEMAK
Zoals al eerder gezegd kom je goed mee in het stadsverkeer en op de snelweg dien je soms terug te schakelen. Ik houd van een snelle, soepele rijstijl en dat is met deze auto prima mogelijk. De wegligging is voor deze kleine auto best strak. De remmen reageren zeer ’snel’, in het begin klap je daarom bij wijze van spreken bijna met je neus op het stuur. De auto heeft een periode gehad dat hij op de snelweg afweek van rechtdoor, het leek net alsof deze in een wielspoor kwam wat niet het geval was. De auto heeft een verbruik van 1:13,8 volgens boordcomputer. Tank is klein (officieel 40 liter, maar na echt leegrijden gaat er maar 32 liter in) waardoor je wel vaak bij de pomp staat. Drempels nemen is de Swift niet blij mee. De neusbumper schuurt als je niet oppast over straat en de achtervering zit, zeker met passagiers achterin, snel op het einde van z’n veerkracht waardoor je bonkend neerkomt. Na een koude nacht kraakt de vering zowel voor als achter. Bij de eerste servicebeurt was dit verholpen, maar dit is later teruggekomen.

BETROUWBAAR?
Ja, erg betrouwbaar. Nog geen falen van de auto gehad en dat is prettig te noemen.

PROBLEMEN

Problemen tot nu toe:

- krakende vering (verholpen en weer terug)
- moeilijk sluitende achterklep
- soms krakende bestuurdersstoel
- ’korte vering’

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 349
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.