Suzuki Swift 1.3 Exclusive (2009)

autoreview

Suzuki Swift 1.3 Exclusive (2009)

Signalement

UitvoeringSwift 1.3 Exclusive
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf50 km
KM-stand laatst2.750 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Lekker, alweer een Swift....!

  • 2.750 km

Deze Swift 1.3 bandit 3 deurs is alweer mijn tweede Swift.
Een review over de ervaringen met de eerste, een zwarte Suzuki 1.3 Shogun 5deurs, is ook hier te lezen. Die heb ik na 34.000 heel fijne kilometers, met toch een wat dubbel gevoel ingeruild.
Ik wist tenslote wat ik had, maar niet precies wat ik ging krijgen. Er doen nogal wat verhalen de ronde over het verschil van assamblage in Japan of die uit het Oostblok. Maar goed.
Toen ik na dik twee jaar ging kijken om eventueel een andere te kopen stond deze Bandit uitvoering in Galactic Grey in de showroom. Vond het gelijk een mooie combinatie. Echt een kleur die je in het echt moet zien.

Hoewel de Shogun natuurlijk al heel compleet is voor een model in deze klasse, de Bandit was net even anders en had nog net iets meer om het interessant te maken. Zoals sportsoelen, wat andere kleuren in het interieur (o.a de sierpanelen in de deur en zilverkleurig front van de standaard aanwezige radio/cd speler), volledig automatische climate control, sleutelloze instap en start, een wat anders gekleurde displayverlichting en een goed bruikbare tussenplank op drempelhoogte in de kofferbak die de kofferruimte op handige wijze in 2 verdiepingen verdeelt.
De gebruikelijke losse matialen die je "meesleept" liggen zo uit zicht.

Dat alles, in combinatie met de standaard aanwezige spoiler en het feit dat ik dit keer ging voor een toch sportiever ogende 3 deurs uitvoering maakten samen het verschil om uiteindelijk toch weer te gaan voor een nieuwe Swift.

Omdast ik er tenslotte al 1 had heb ik voor aankoop geen testrit gemaakt. Achteraf heeft dat wat (zeer kleine) negatieve, maar met name ook 1 grote verrassing opgeleverd.

Wat kleine verschillen in de praktijk;
A. De verlichting in de displays bestaat nu uit rode lcd's. Wennen. Wel fijn is, naast de instelbare dashboardverlichting, een extra dimknop speciaal voor die displays.
B. De gebruikmeter gaf eerst het daarwerklijk gemiddeld verbruik aan. Nu geeft hij verbruikte liters aan per 100 km en moet ik zelf desgewenst gaan omtellen. Kleinigheid, maar toch.
C. De extra tussenplank in de kofferruimte is plezierig. Alle zaken die eronder worden bewaard liggen iuit zicht, daarboven blijft het opgeruimd. Ook bij inladen van (kleine spullen of kratten veel minder ver vooroverbukken.
D. De sportstoelen geven merkbaar meer steun, zonder oncomfortabel te worden. En ik ben toch niet de slankste.
E. Portieren ontsluiten en starten en wegrijden zonder je zakken te moeten doorzoeken naar de sleutel blijkt zeer handig in de praktijk. zeker een aanrader als je kunt kiezen!
F. Ook de climate control werkt in de praktijk erg prettig. je hoeft er nauwelijks naar om te kijken en bij beslaan van de voorruit volstaat een druk op de knop om deze snel te ontdoen van het ongemak.
G, Ik had een originele set velgen van de Shogun extra, voorzien van winterbanden. die velgen vind ik mooier.
dus de winterbanden nu eronder laten zetten op de meegeleverde velgen. Straks komen de andere velgen er weer lekker onder.

Dan de grootste verrassing. Deze Swift rijdt echt heel anders dan de eerdere. En dat in positieve zin. Ik ben een rustige rijder, maar met de Shogun was daar ook weinig keus in. Onder de 4000 toeren gebeurde er heel weinig. Hoe anders in deze bandit. Er is echt al merkbaar trekkracht aanwezig vanaf ongeveer 1500 toeren.
De Swift trekt merkbaar beter en sneller door alle versnellingen heen. Kan zelfs in de tweede versnelling vanuit stilstand optrekken of bijvoorbeeld onder de 40 gew0on in de derde versnelling rijden, gas bij geven en ook nog reactie voelen.
Al met al is dit, ook gezien de sportievere uitstraling van deze vbandit, een prima verbetering.
Ik ben geen techneut, maar ik neem aan dat hier in ieder geval een andere tandwielverhouding gebruikt is in de versnellingsbak.
tenzij met per abuis een 1.6 motor in het vooronder gelepeld heeft, maar dfat lijkt me onwaarschijnlijk...

Omdat hij meer toeren maakt (bijv. 3000 toeren bij de schaklemomenten 40-60 etc) is hij wat verbruik betreft wat gevoeliger, maar niet echt schokkend.
Bij een hele tank echt flink doorrijden en 120 of hoger of de snelweg daalde het verbruik tot 1/14. Met het nieuwe rijden heb ik echter ook al ruim 1/17 gereden. En dat zal nog makkelijker te behelen zijn als het buiten weer warmer wordt en de motor verder ingereden is. Feit blijft dat boven de 110 het verbruik snel toeneemt, maar dat was bij de Shogun ook al zo.

Dan de negatieve puntjes tot op heden;
Na aflevering bleek het stuur niet recht te staan. Een behoorlijk stukje zelf (10 over 12). Dat zo snel mogelijk laten corrigeren omdat ik veel lange rechte stukken langs kanaal rij.

Verder schakelde de auto een stuk minder goed dan de Shogun. (jawel, hij is handgeschakeld, in tegenstelling tot de omschrijving. Verkeerde keuze van tranmissie) Dacht nog even dat dit aan de zeer lage temperaturen lag, in combinatie met het nog "inrijden". Na een week of drie echter toch afpsraak gemaakt. Zou verkeerde afstelling zijn van de stelringen? Hoe dan ook, nu schakelt hij weer zoals het hoort, lekker soepel dus.

Nu geen enkele klacht meer moet ik eerlijk bekennen. Ook geen rammeltjes of andere ongemakken. En de kofferbak sluit probleemloos. Hoewel dat bij mijn Shogun ook niet echt een probleem was.

Dan ter afsluiting, de richtingaanwijzer lijkt iets eerder terug te springen dan bij de Shogun. Daar moest ik het vaker zelf doen, op minirotondes bijvoorbeeld. Het snel afslaan bij achteruit rijden is gebleven helaas. Maar voor de rest hoop ik weer veel zeer aangename en probleemloze kilometers te gaan maken met mijn Bandiet...!

Update 21-9-2009
Na de goede tip van de lezers de verbruiksdisplay idd op gereden km per liter kunnen zetten. Minder zenuwachtig om naar te kijken.
Meter is net als de vorige wel wat optimisch. Gebruik ligt nu gemiddeld ergens rond 1/16,5 bij normaal gebruik.
Zuiniger is goed mogelijk met het nieuwe rijden en weinig autosnelweg, maar dat is voor velen niet echt reëel. Overigens, een hoger verbruik kan ook, maar om onder de 1/15 te komen moet je het toch al heel bont maken en de Swift gebruiken als sportwagen. En daar is deze 1.3 toch niet voor bedoeld.

Momenteel wat last van piepende remmen, ongeacht weerstype.
Helaas is ook mijn dealer slachtoffer geworden van recessie. Moet dus stukkie verderop naar een Suzuki dealer. Binnenkort maar eens kennis gaan maken en naar laten kijken. Voor de rest doet de Siwft nog altijd prima zijn werk.
Enig minpuntje is dat stuurbekrachtiging nogal wat stroom lijkt te gebruiken bij inparkeren etc. Beetje te weining gas en auto slaat uit, net als met achteruit rijden.
Als je het weet natuurlijk wel op te vangen, maar dat kan beter.

De climate controle werkt lekker. Airco gebruik ik alleen bij noodzaak, zoals echt hoge temperaturen of beslagen ruiten bij nat weer. VInd het dan, ondanks temperatuur instellen, al snel wat te koud worden. De Full Auto stand zorgt verder ook geheel zelfstandig voor aanzetten raamontwaseming of opschroeven/lager instellen ventilator en aanpassen ingestelde binnentemperatuur. Handig.

De sleutelloze entree en start is nog altijd een geweldige optie.
Indien niet standaard aanwezig op de gekozen uitvoering zeker als optie een overweging waard!

Voor de rest geen bijzonderheden. Hoewel, met dank aan de uiteraard onbekend gebleven lomperd inmiddels helaas wel een "portieropenzwaaideukje"in achterspatbord. Bedankt hoor!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Suzuki
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort
€ 364
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.