Suzuki Swift 1.3 Exclusive (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Swift 1.3 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 13 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
17 februari hadden we ’onze’ Swift besteld, 16 juni (!) werd hij eindelijk geleverd. Vertraging werd mede veroorzaakt doordat achteraf Leder + Alcantara bekleding aangebracht moest worden. Hiervoor moet de auto door de dealer naar de bekleder DK-Schweizer gebracht worden; hier gaat al enkele weken overheen.
’Onze’ Swift (’onze’, want we hebben de Swift helemaal naar onze eigen wensen aangekleed) is een geweldige fijne auto; hij geeft je soms het gevoel in een ’premium-’ auto te rijden:
- door de vier wielen op de hoeken van de auto, ligt hij goed op de weg en rijdt als een ’kart’;
- de deuren en achterklep sluiten met een mooie ’klonk’;
- het lederen stuur met radiobediening, geeft je een goed gevoel in je handen;
- alle bedieningsgsknopjes zijn met een stevige ’klik’ zonder speling te bedienen, met name de richtingaanwijzer voelt en klinkt zeer ’premium’-achtig alsof het zo uit een Audi komt o.i.d.
- en de ’looks’ van de auto zijn niet verkeerd.
En dat voor niet-premium prijzen, wat dat betreft een aanrader !
Wat niet overeenkomt met dit ’premium’-gevoel is het dakhemel (een groot kunstof ’deksel’ met een dun laagje vilt er overheen) en het gebruikte plastic of print van het dashboard. Dat is toch wel een beetje te plastic-erig. Voor het dashboard hadden ze beter ander materiaal kunnen gebruiken zoals VW of Opel dat wel doet.
We rijden de Swift als 2e auto; het idee om een Audi A3 als 2e auto te rijden zijn we snel vergeten nu we ook in de Swift rijden.
We hebben gekozen voor de 1.3 motor; voor ons type gebruik (veelal stadsgebruik en als 2e auto) meer dan genoeg, hij is zelfs pittig. We hebben ook in de 1.5 een proefrit gemaakt. Die is uiteraard iets pittiger, maar maakt meer lawaai en verbuikt meer. Voor stadsgebruik is de 1.3 meer dan genoeg. Ik denk dat je de 1.5 moet nemen als je wat vaker op de snelweg zit (makkelijker inhalen en invoegen) of als je de auto regelmatig zwaarder belaadt met passagiers en/of bagage. Dan is iets meer vermogen wel prettig (niet noodzakelijk overigens).
Alhoewel het model volgens mij uit (eind?) 2005 stamt, heeft de auto nog veel bekijks; regelmatig worden hoofden omgedraaid of worden duimen omhoog gestoken. Een aparte ervaring is dit als je ’maar’ in een Swift rijdt. Het is kennelijk een model dat het publiek aanspreekt. (Waarbij het bevestigend knikkende publiek vnl. uit vrouwen en kinderen (!) bestaat, overigens).
Het kan ook zijn, dat dit komt doordat we van de Swift een aparte en, in onze ogen, een mooie verschijning hebben gemaakt (zie foto’s en accessoirelijst).
Ik kan helaas slechts 4 foto’s plaatsen; dat betekent dat ik gekozen heb om geen interieur foto’s te plaatsen. Wel jammer want de leder+alcantara + aluminium pookje geeft het interieur wel een fantastische look (en zit ook heerlijk!).
Let ook even op de koplampen: Angel Eyes.
Ook dit geeft de Swift een apart uiterlijk; niet te schreeuwerig, iets meer dan subtiel, maar toch onderscheidend. De gemiddelde voorbijganger zal het niet opvallen, de kenner wordt enthousiast. Ook dit is een aanrader; let wel even op waar je ze aanschaft, vanwege de verschillende prijzen.
Ik ben benieuwd wat anderen vinden van ’onze’ Swift ?!
Uitvoering Auto:
- Suzuki Swift Shogun 1.3., 5-deurs zwart
- GT pakket
- 17’LM MultiSpoke velgen (update)
- Chroom ovalen uitlaatsierstuk
- Chroom sierlijst achterklep
- Stootlijsten zijkant + Swiftlogo
- Lederen pookhoes + metalen versnellingspook
- Aluminium instaplijsten + Swiftlogo
- Angel Eyes koplampen
- DK-Schweizer Leder+Alcantara bekleding
- Ronde Simota Sport luchtfilter
- 2-tonige WRC Claxon
- Spiegels+knipperlichten
- MacAudio (voor) en Hertz (achter) luidsprekers + Dynamat-demping
- Chroom luidsprekerringen + versnellingspook
- Wielsloten
- Carbon Plugcover
+
- Xenon 6000K
- LED-Mistlampen
- LED Kentekenplaatverlichting (update)
- Cusco Strutbar
- Suzuki Sport Bougiekabels
- Chroom+Carbon Gasveer (!)
- Chroomstrip gril (update)
- Flatblade Ruitenwissers
- Luxe zwarte matten-online.nl (update)
***Update 1 juli 2007, 495 km
Heb een ’kleine’ modificatie aangebracht op ’onze’ Swift:
- Een Sport luchtfilter van Simota (zie foto).
Het geeft, m.i., een mooie(re) blik onder de motorkap i.p.v. van al dat plastic.
Het lijkt er op dat de motor, met name onderin, wat beter oppakt. Het zal ook wel iets meer vermogenswinst geven; meetbaar zeker, merkbaar enigszins. Belangrijkste ervaringswinst is het beter oppakken van de motor (soepeler, minder kans op ’stotterend’ wegrijden). Het ’sportief geluid’ dat de Sportfilter zou moeten geven, valt reuze mee. Voor ons is het prima, degene die echt een ’racy’-achtig geluid willen hebben, zal het tegenvallen.
Noodzakelijk is deze modificatie natuurlijk niet; het is vooral leuk en bedoeld voor de ’Swift-liefhebber’.
***Update 20 augustus 2007, 800 km
Als 2e auto maken we niet zoveel km’s, maar wat rijdt deze auto fijn !
En nog steeds (hoe kan het ook...) zonder enig probleem. Ook komen nog steeds wel eens mensen naar de auto toe om hem van dichtbij te bewonderen en/of vragen te stellen. Een bijzondere ervaring voor een toch wel ’gewone’ auto die al sinds 2005 op de markt is.
We hebben wel (eigenhandig) enkele aanpassingen gedaan aan de Swift:
- Flon4000.nl, ’teflon’-lakbescherming
- een 2-tonige WRC claxon; nu heeft de kleine Swift ook een echte volwassen Claxon !
- Spiegels met knipperlichten; nu kan de kleine Swift ook weer helemaal mee met de laatste trend...
***Update 18 november 2007, 2700 km
Nog steeds niet heel veel km’s gereden, maar dan blijft’ie wel heel lang mooi en doen we er zuinig mee.
Ook na 2700km een geweldige fijne auto zonder problemen.
Met de 1.3 motor, merken we nu dat het wel een typisch stadsautootje is. In de stad komt hij makkelijk mee in het verkeer en met de stuurbekrachting is’tie makkelijk te parkeren. Op de snelweg kom je vermogen te kort en is de stuurbekrachtiging iets te krachtig en/of neemt niet voldoende af. Vlot inhalen of snel/vlot invoegen op de snelweg, gaat gepaard met het nodige geduld en het stuur moet je niet teveel beroeren op de snelweg.
Het gemiddelde verbruik (houden we bij) zit nu op 1op11. Wanneer de Swift de snelweg op is geweest, wordt het 1op12.
Dat mag wat ons betreft wel beter!
***Update 15 april 2008, 5802 km
De km’s gaan niet hard, maar dan kunnen we er ook zuinig mee doen...
Het is nog steeds een fantastisch fijne ’stuur’-auto !
De 1.3 is in de stad met korte ritten niet echt zuinig. Het verbruik schommelt tussen de 1:11 en 1:12. We hebben’m 1 keer op 1:13 kunnen rijden en daar zaten 2 lange afstandritten bij. Het relatief hoge verbruik wijt ik vnl aan de korte ritten in de stad (er wordt extra brandstof ingespoten bij koude motor en veel stoppen en wegrijden bij stoplicht) dan door de Simota Sportluchtfilter.
De Swift begint nu lekker te rijden (komt’ie nu bij bijna 6000km een beetje los?) en het blijft genieten in deze wagen.
Het Swift-virus begint wel een beetje uit de hand te lopen (zie updates op accessoires en foto’s), maar dat maakt de Swift nog plezieriger !
(let op de uit Japan geïmporteerde speciaal voor de Swift gemaakte Gasveer voor onder de motorkap...)
***Update 01 juli 2008, 7408 km
- Er liggen nu 17” velgen onder. Het lijkt er op dat de Swift nog strakker rijdt en stuurt zonder hinderlijk hard te zijn. 17”-velgen zijn een aan te bevelen optie !
- Het lijkt er op dat de Swift wat los begint te komen: hij rijdt soepeler en ook iets zuiniger, tussen 1op12 en 1op12,5
PROBLEMEN
We hebben dan nog niet zoveel gereden (nog geen 100km), maar tot nu toe geen enkel probleem, of tegenvaller.
De problemen die ik wel eens lees in verschillende reviews over de remmen, kraakjes, slecht sluitende achterklep e.d. herkennen we in het geheel niet.
Misschien dat het nog komt, maar ik zie daar nog geen aanleiding toe.
Wellicht dat wij nu in de fase zitten van de productie, dat de kinderziektes er nu uit zijn en dat ons exemplaar uit Japan komt en niet uit Oost/Midden Europa...
***Update 15 april 2008
Nog steeds geen problemen.
Als er toch iets gemeld moet worden, dan zijn het de volgende zaken:
- Auto slaat wel heel snel/makkelijk af vanuit stilstand als er iets teveel weerstand is (wielen staan scheef of er ligt een hobbeltje voor de wielen...). In zo’n situatie is wegrijden alleen op de koppeling niet mogelijk.
- Valt me op dat er kleine plekjes zijn waar de lak er af is gesprongen. Geen kras, maar duidelijk een stuk lak er af waarbij de onderlaag direct zichtbaar is. Effect van lak op waterbasis ??
- De luxe velours matten van Suzuki zijn niet van al te beste kwaliteit (niet slijtvast) -->update 1JUL08: matten vervangen door zwarte luxe matten van www.matten-online.nl, zien er mooier en slijtvaster uit; zeer aan te bevelen !
***Update 1 juli 2008
Nog immer geen problemen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki Swift
