Suzuki Swift 1.3 Exclusive (2006)

Suzuki Swift
Suzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki Swift LimitedSuzuki Swift CoolSuzuki SwiftSuzuki Swift - interieurSuzuki Swift - interieurSuzuki Swift - interieurSuzuki Swift Sport

UitvoeringSwift 1.3 Exclusive
Bouwjaar2006

Na 4 jaartjes in een opel corsa b (mijn eerste auto zonder: airco, airbags, centrale deur vergrendeling weinig comfort dus) rondgereden te hebben werd het tijd voor iets anders met wat meer luxe en comfort. Gezien mijn budget kwam ik al snel bij de wat kleinere auto’s uit.

De suzuki swift viel eigenlijk al meteen op met zijn vrolijke, maar sportieve uiterlijk. Wat betreft het uiterlijk vind ik hem in zijn klasse nog steeds de mooiste, ook de nieuwe toyota yaris vind ik niet zo geslaagd als de swift.

Toen snel besloten om eens een proefrit te maken. Aangezien ik nog niet zo heel verwend was (mijn corsa), beviel het rijden in de swift mij meteen. In reviews op internet en in autoblaadjes las ik vaak dingen als: Het stuur reageerd vaag en Het is gevoelloos schakelen met de swift. Nu vind ik dit zowiezo vage argumenten, maar ik merkte er in ieder geval niets van.......

Na nog wat andere auto’s bekeken en gereden te hebben (nieuwe colt, yaris en de huidige opel corsa), toch gekozen voor de in mijn ogen leukste en meest complete auto de swift. Wat me meteen opviel was de scherpe prijs, een exclusive met alles erop en eraan vanaf 14.499.

De keuze tussen de 1.3 en 1.5 heb ik snel gemaakt, persoonlijk vind ik zuiniger rijden belangrijker dan weg scheuren voor het stoplicht: 1.3 dus. Na een flinke onderhandeling (waarin ik voor mijn gevoel een goede prijs voor mijn corsa en nog wat leuke extra’s heb gekregen) de suzuki swift 1.3 / 5 deurs exclusive in galactic grey besteld. Ik heb er geen extra’s op de buitenkant laten zetten, omdat dit niets toevoegd aan de auto (vind ik persoonlijk).

Na lang wachten heb ik hem 25 februari kunnen ophalen. In de eerste week 1000 km gereden en inmiddels (na bijna 3 weken) 1600 km.

De auto is in gebruik echt super fijn, zeker als ik het vergelijk met mijn vorige auto (maar dat is eigenlijk appels met peren vergelijken). Hij rijdt lekker en als je niet te ruig met hem doet is 1 op 15 makkelijk haalbaar. De radio bediening op het stuur is super (het feit dat je niet door de voorkeurszenders kunt lopen met de bediening op het stuur vind ik niet storend), net als de rest van de bediening in de auto. Ook het sleutelloze systeem is geweldig, zou nu al niet meer zonder willen! Kortom mijn ervaring in de eerste weken is heel positief. Ik kan de swift echt aan iedereen aanbevelen die in dit segment een auto aan het zoeken is.

Ik heb nog geen foto’s erbij gezet, deze volgen nog!

Echte grote problemen hebben zich nog niet voorgedaan, wel een paar kleine dingetjes:

In de eerste week viel me een rammel in de achterklep op. Na wat zoekwerk zag ik dat er speling zat in de kunststof afwerking aan de binnenkant van de achterklep.
Daardoor klapperde het kunststof tegen het plaatmateriaal van de achterklep..... dit klepperen gaat op een gegeven moment erg irriteren!

Daarnaast zat er een kraakje in het koppelingspedaal, ook vervelend als je er op gaat letten. Meteen even naar de garage geweest, het waren bekende probleempjes en het was binnen 20 minuten opgelost.

De voorveren van mijn swift kraken ook als ik een drempel, oprit of iets dergelijks op of af rijd. De monteur gaf aan dat ze dit in een half uurtje kunnen verhelpen (door zoals al heel wat keren hier op het myreview forum aangegeven de rubbers in te smeren), maar ik heb ervoor gekozen om nog een tijdje hiermee door te rijden, kijken of het minder wordt naarmate ik meer kilometers heb gereden en het weer warmer wordt. Het irriteert me tot nu toe nog niet, maar als het blijft, dan moet de dealer mijn rubbers ook maar insmeren!

Problemen met de achterklap heb ik nog niet gehad, hij sluit prima.

Dus het valt heel erg mee allemaal!

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Leaseplan
Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Comfort (5D/5H)

Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Select (5D/5H)