Suzuki Swift 1.3 Exclusive (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Swift 1.3 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Semi Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds januari 2006 rijd ik in mijn Swift 1.3 AMT Exclusive. Ik heb de halfautomaat heel bewust gekozen, maar mijn ervaring tot nu toe is toch wel wat anders dan ik had verwacht. Het is beslist geen auto voor mensen die echt gemakkelijk willen rijden, omdat de koppeling bij manoevreren niet echt soepel werkt. Een fractie te veel gas en de wagen schiet voor of achteruit met alle eventuele gevolgen van dien.
Het schakelen is ook een aparte ervaring. Bij normaal wegrijden wordt pas laat naar de 2e versnelling geschakelt.(4000 omw/min.) Daarna bij 3000 omw/min naar 3, 4 en 5.
Gas terug nemen bij 55 km/u betekent direct 5e versnelling. Zelfs vanuit 2 direct naar 5! Volgas schakelt de bak precies bij 5800 omw/min. in elke versnelling. Gebruik van kick down bij b.v. 80 km in 5 : er wordt bliksemsnel, met exact gedoseerd tussengas, teruggeschakelt naar 2 en de auto gaat er als een speer vandoor. Anderzijds blijft de bak bij snelheid minderen tot 45 km/u in 5 en pas bij wat meer gas wordt er terug geschakelt. Dit alles geldt voor de ’economy’ stand. De stand ’normaal’ is niet erg interessant omdat er dan erg lang in lage versnellingen wordt gereden. Op het dashboard wordt aangegeven in welke versnelling er wordt gereden en eigenlijk moet je daar niet op letten. De auto rijdt dan heerlijk.
De bak heeft ook een stand ’manual’. De pook een stukje naar links en een duwtje naar voor is terug schakelen en naar achter is opschakelen. In de bergen kun je die stand niet missen. Wanneer je niet terug schakelt bij lage snelheden dan wordt dat voor je gedaan!
Ik had de auto direct besteld met cruise control, maar dat was nog even een probleem in verband met de electronische gasbediening. Fabrikant Gold Automotive had dit nog niet eerder op een zelfde soort auto gemonteerd en gaf nog geen garantie. Later was het kennelijk toch in orde en werd er gemonteerd, maar er was toch een situatie waar het apparaat geen raad mee weet. Op een hellende autobaan met 120 km/u gaat de cruise control steeds meer gas geven tot de kick down is bereikt en de bak als een bezetene begint terug te schakelen naar 4 en 3. Direct daarna schakelt het hele motor management uit en moet je als de weerlicht naar de vluchtstrook. Accu een paar minuten los en alles is weer in orde. De dealer heeft de cruise control weer gereset, maar het probleem is niet weg. In Nederland heb ik er geen last van, maar ik moet er nog wel een keer mee terug.
Erg tevreden ben ik over de airco. Zelfs met de zeer hoge temperaturen in juli in korte tijd een aangenaam binnenklimaat. Ook de verwarming werkt veel beter dan b.v. in de Carina.
Het ’sleutelloze’ vergrendelings en startsysteem is wel even wennen, maar erg gemakkelijk.
Het verbruik is een op 16 en dat voldoet ruimschoots aan mijn verwachtingen.
Kortom, een hele mooie en goed sturende auto met gebruiksaanwijzing, voor een niet zo heel erg lage prijs.
PROBLEMEN
Behalve de problemen met de cruise control en de koppeling geen enkel probleem.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki Swift
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Suzuki Swift - Occasion Aankoopadvies

Test: Volkswagen Polo - Ford Fiesta - Opel Corsa - Seat Ibiza - Hyundai i20 - Suzuki Swift

Suzuki Swift 1.5 Exclusive (2008)

Vergelijkende Test: Mazda 2 1.5 GT-M - Suzuki Swift 1.5 Exclusive

Test: Skoda Fabia - Suzuki Swift - Toyota Yaris - Peugeot 207 - Renault Clio - Seat Ibiza
