Suzuki Swift 1.3 Exclusive (2005)

Suzuki Swift 1.3 Exclusive (2005)

UitvoeringSwift 1.3 Exclusive
Versnellingen5, Semi Automaat
Bouwjaar2005

Na 4 jaar in een Smart gereden te hebben waren we toe aan iets groters. Een auto met 4/5 zitplaatsen en een die wat stabieler is bij 140 km/h. Verder hadden we ook een aantal eisen, zoals airco, Automaat en toch zuinig.

Aangezien de Swift aan al onze wensen voldeed toch maar een proefrit gemaakt. We waren vooral nieuwsgierig naar de automaat omdat het een gerobotiseerde handbak is. Verder hadden we al eens in een Twingo quickshift (zelfde zoort automaat) gereden hadden wat ons iets tegen viel.

De automaat in de Suzuki heeft 2 standen: Normaal en Economic. Bij Economic schakelt hij zo snel mogelijk door naar een hogere versnelling om brandstof te besparen. Dit is verre van Sportief, maar het rijdt lekker relaxt. Hou je van wat ruiger rijden dan zet je hem op Normaal. Nu schakelt de Swift pas later op zodat je lekker in de toeren kan rijden. Bij Economic geeft ie wat tussengas om zo “smooth” mogelijk te schakkelen en bij Normaal schakelt hij juist zo snel mogelijk. In combinatie met de automaat is de 1.3 een prima rijders auto. Hij komt goed met het verkeer mee, en kan soms zelfs sportief uit de hoek komen.
We hebben gekozen voor de 1.3 met automaat aangezien het verbruik lager is als de 1.5 met automaat, en omdat de prestaties nauwelijks voor elkaar onderdoen.

Het sportieve weggedrag komt door de direct stuurinrichting en de wegligging. De wegligging is strak zonder oncomfortabel te worden.

Verder is de binnenruimte prima! De bestuurdersstoel kan de hoogte in, net als het stuur. Zo kan je een prima zit houding creëren. De stoelen bieden in de rug veel zijdelingse steun, maar bij de benen zou het iets meer mogen. Helaas mis ik wel een lende steun in de rug.
Ik zelf ben 1.85m en kan prima achter mezelf zitten.

Het lekkere van de Exclusive is de sleutelvrije startfunctie. Het duurde wel even voor dat het helemaal onder de knie is, maar verder is het wel handig! Ook de radio/CD speler met bediening op het stuur is erg fijn. In de bediening zitten wel een paar kleine onhandig heden.
Dan natuurlijk nog de Airco. Deze werkt prima en krijgt de auto zo vrij van condens. Hoe s

Gelukkig maar een heel klein probleempje...
- Bij het sproeien van de achterruit gaat de ruitenwisser helaas niet werken.

Update:
19-12-2005
De voorvering heeft een kleine kraak bij hoge drempels. Bij meer kleine kwaaltjes toch maar eens langs de garage.

27-12-2005
De kleine kraakjes bij uitveren als je over een drempel rijdt is groter geworden. Verder functioneert de gordelspanner links achter niet goed. Als hij strak trekt kan je niet meer uit de stoel komen. Met wat hulp lukt het wel, maar het niet normaal.
Ben benieuwd wat de dealer eraan doet. Ik houd u op de hoogte.

04-02-2006
Het kraken van de voorvering is er nog steeds en het is inmiddels aan de dealer doorgegeven. Zodra er nieuwe rubbers zijn worden deze gemonteerd.

1-05-2006
Langs de dealer geweest voor de krakende voorvering en kleurverschil in pastic bumper voor en achter. De kraakende rubbers van de vering zijn vervangen en het kleurverschil bij het plastic is helaas niks aan te doen.

29-05-2006
Lange rit gemaakt en verbruik precies gemeten. Snelweg stukken met een snelheid 100/120 km/h. Verbruik 1:14.7! Gaat de goede kant op!

25-03-2007
Even een korte update. Het autotje bevalt nog steeds super! Helaas hoor ik steeds vaker piepende remmen. Maar weer eens naar de dealer. Verder is het verbruik gemiddeld nu zo’n 1:13,5 (stad en snelweg).

PRIVATE LEASE Suzuki Swift

Suzuki Swift 1.2 Smart Hybrid Select (5D/5H)