Suzuki Swift 1.3 Diesel Exclusive (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Swift 1.3 Diesel Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 162.000 km |
eerste ervaringen
- 10.200 km
Net 10.000 km gelopen in mijn geleaste Suzuki Swift.
Ik heb er veel extra (comfort) opties op gezet, zoals cruisecontrol, middenarmsteun, radio/cd/mp3/navigatie + cd-wisselaar, parrot carkit.
Daarnaast een Arrow pakket erbij genomen (bodykit in carrosseriekleur, incl 16" velgen).
Auto bevalt prima, eigenlijk nog een problemen mee gehad.
Opvallende zaken:
- de dieselmotor ratelt een beetje, misschien eens naar de olie kijken.
- geluidsniveau in de auto is aangenaam. Stemverheffingen zijn niet nodig op hoge of lage snelheid.
- Motor trekt heerlijk, topsnelheid is relatief laag (160), maar voor mij onbelangrijk.
- Brandstofverbruik valt VIES tegen. gemiddeld over 10k km gebruik hij 15.5 l/km. Dit is bijna 1/3e minder dan de fabrieksopgave van 1:22! Oorzaak is waarschijnlijk te zoeken in: bodykit (aerodynamica), grotere velgen, winterbanden, loden rechtervoet (gem. 130km/h op de snelweg).
- Bochtenwerk is uitstekend, de auto ligt goed op de weg, en nodigd uit tot stevig insturen in de bochten. Ik heb nog geen moment de auto voelen schuiven (ik heb geen ESP).
- ruimtegevoel is uitstekend. Ik heb al ritjes gedaan met 5 volwassenen, zonder klachten over beenruimte of hoofdruimte.
- Bagageruimte is niet veel, maar met neergeklapte achterbank goed te noemen voor de klasse.
- Bodykit maakt hem een relatief unieke verschijning, is wel "krasgevoelig" bij hoge drempels.
Voorlopige rare kosten (wel vergoed door leasemaatschappij, dus ik kon niet shoppen voor laagste kosten):
- Winterbanden á 1000 EU.
- lakschade bodykit á 50 EU (2x lakstift).
Update juli '09
- 32.000 km
Ik heb de Swift nu ca. 9 maanden. Net z'n tweede beurt gehad. Eigenlijk nergens last mee.
Ik heb elders gelezen dat de remmen na verloop van tijd zouden gaan opspelen. Dit is gelukkig nog niet gebeurd.
Grootste tegenvallen (wat mij betreft) blijft het brandstofverbruik. Het ligt nu op ca. 16.5 l/km, maar toch nog substantieel onder de "beloofde" 22:1.
Ik ben nog steeds erg tevreden over de uitrusting en looks van de auto. Al blijkt de bodykit wel heel krasgevoelig. Ik rij nu rond met 2 zichtbare witte krassen op de onderbumper, ondanks dat ik de bumper al een keer of 4-5 heb bijgewerkt.
Over een paar weken op vakantie, dan ga ik erachter komen hoe de auto zich houdt in de zwitserse bergen.
Update Jan 2010
- 55.000 km
Na ca. 16 maanden gebruik ben ik nog steeds zeer tevreden met mijn auto. Ik merk wel dat het een auto is die leunt op dealer-accesoires. De Suzuki navigatie blijk met de extreme kou anders te krimpe dan de rest van de dash. Gevolg is een lelijke gleuf tussen ventilator en audio-unit. Ook kraakt het geheel behoorlijk zodra de temperatuur onder de 0 komt.
Qua verbruik is het niet verbeterd. De 16.5:1 blijkt het maximaal haalbare (met 60-70% snelwegkilometers). De motor is overigens wel onverwoestbaar. Geniaal in de bergen (verbruik opeens 1:18), trekt lekker onderin en voldoende ruimte bovenin om in NL mee te gaan met de snelle linkerbaan.
Problemen in de afgelopen periode:
- ruitenwissers voor 2x vervangen.
- Schade achterportier n.a.v. een ongeval (schuld lag bij tegenpartij, is door verzekering gerepareerd).
- Radio/Nav/CDwisselaar hapert bij sommige originele CD's, gebrande CD's zijn geen probleem.
- Remblokken bij 45k helemaal versleten en vervangen.
update 110.000km
- 110.000 km
Heb de Swift nu bijna 3 jaar. Ben nog steeds verzot op het heerlijke weggedrag.
Ik heb in het afgelopen jaar wel enkele schades opgelopen (1x botsing voorkant, 1x paaltje geraakt achterkant). Dat zijn wel prijzige zaken bij ca. € 3.000 per keer.
Bevindingen:
- Oliegebruik is prima, bijna geen verbruik.
- Banden (16"-ers) slijten snel, heb nu al 4 banden (2x zomer, 2x winter) versleten.
- snelwegtoerental bij 120kmh is eigenlijk te hoog (ca. 3.000 rpm), maar niet onprettig in geluid.
Eigenlijk ben ik al stiekem op zoek naar een volgende. Al zal dat tot 2013 moeten wachten, het blijft een leaseauto he :)
laatste jaar
- 145.000 km
Ik heb nu 3,5 jaar met deze swift gereden, en het blijft een prettige reisgenoot. De motor blijft lekker oppakken en nodigt uit tot sportief rijden. Het verbruik blijft een grote afwijking van de fabrieksopgave (6,1l/100km ipv 4,4l/100km).
Afgelopen maand met 4 volwassenen + bagage voor 4 dagen naar Parijs gereden. Alle passagiers zijn er zonder spierpijn of ongemak aangekomen. Helemaal als ik dit vergelijk met andere auto's die groter en duurder moeten zijn (ford focus, bmw 3 serie), vind ik de binnenruimte van mijn swift fenomenaal. Alleen de kofferbak is echt (te) klein.
Bij 180k km mag ik hem inruilen, dus ik ben al stiekem aan het kijken. De swift heeft in ieder geval een maatstaf gelegd voor wegligging, stuurprecisie en plezier bij het rijden. comfort en luxe mag wat hoger (afwerking eigenlijk ook wel), en de motor mag iets krachtiger in de volgende. Maarja..
Top auto!
En Weg
- 162.000 km
En nu is het tijd voor vaarwel.
Een brute stop, midden op een voorrangsweg. Een hyundai SUV die opeens voor me opdook de oorzaak. Het resultaat: economisch total loss.
De auto beviel goed, heeft zich kranig geweerd. Maar toch moet ik constateren - tegen al het geweld van extra luxe en uitrustingen in de compacte klasse kon hij niet meer op.
Ik denk niet dat ik ooit nog een auto zal rijden die zo lekker hoekt bij lage snelheden, maar aan de andere kant ben ik blij dat ik vanaf morgen in een mooie Citroen C4 stap.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki Swift
