Suzuki Swift 1.2 Exclusive (2011)

Suzuki Swift
Suzuki Swift 2010Suzuki Swift 2010Suzuki Swift 2010Suzuki Swift 2010Suzuki Swift 2010Suzuki Swift 2010Suzuki Swift 2010Suzuki Swift 2010Suzuki Swift 2010Suzuki Swift 2010Suzuki Swift 2010Suzuki Swift 2010Suzuki SwiftSuzuki SwiftSuzuki Swift 2010Suzuki Swift

UitvoeringSwift 1.2 Exclusive
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011

Zeer prettige ervaringen op de eerste kilometers

Een enorme overgang natuurlijk: van de Grand Vitara naar de New Swift. De autos vallen ook zeker niet te vergelijken, daarvoor is het verschil te groot. De Vitara, een automaat 2.0 liter, heb ik anderhalf jaar gehad. Naar tevredenheid. De auto bracht me precies wat ik er van had verwacht.

Toch heb ik me laten verleiden om de New Swift (exclusieve uitvoering, automaat, kleur wit) te kopen. Waarom? De Vitara viel op de snelweg een beetje tegen: veel lawaai, veel windvang en een hoog verbruik. Logisch, immers hij is niet voor de weg gemaakt. Toen ik in de Swift een proefrit maakte, was ik meteen verkocht.

De Swift rijdt tot nu toe fantastisch, al is het nog te vroeg om een definitief oordeel te geven. Het wachten (ongeveer 14 weken) was het in ieder geval meer dan waard. De eerste duizend kilometers zijn zonder problemen verlopen.

Pluspunten
* Gedrag op de weg. De auto heeft een goede vering en zijn wegligging is uitmuntend. Vooral in de bochten houdt hij zich erg goed. Voorts is hij stil. Het sturen gaat vrij licht. In ieder geval was het sturen in de Vitara stukken zwaarder.

* Het interieur is onopvallend, maar niet sober. Veel zwart, redelijk goede materialen, en mooie metertjes. De airco werkt perfect en dat is een groot verschil met de Vitara, waar de airco nogal wat lawaai maakte. In de Swift is hij bijna geruisloos en is het snel koel. Her en der zijn er nog wel wat kraakjes, maar dat zal de nieuwigheid zijn.

* Het verbruik is prima na 1000 kilometers. Op dit moment staat de meter (wel of niet betrouwbaar) op 1:18.6 en dat is boven verwachting. Ik ben geen strepentrekker en dat zal er ook wel mee te maken hebben. Ik ga er vanuit dat ik de 1:19 kan halen. Ik heb vooral op 80km-wegen gereden en nog maar weinig op de snelweg.

* De ruimte voorin is prima. Ik kan met mijn 1.95m prima in de auto zitten. De stoelen zitten goed. Ook de bijgekochte armsteun doet zijn werk.

Minpunten
*De ruimte achterin in de auto is beperkt. Weinig kofferruimte en achter mij hebben de passagiers weinig beenruimte.

* Ik mis wat vermogen onderin, maar wellicht dat de motor nog moet loskomen. Vanaf de start is het prima fel wegrijden, maar vanuit de 50 kilometer optrekken naar de 80 heeft de Swift nog veel moeite. Inhalen is daarom nog wel eens lastig. Het gaspedaal moet goed worden ingetrapt.

PRIVATE LEASE Suzuki Swift