Suzuki Swift 1.6 Sport (2007) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Swift 1.6 Sport |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 134.000 km |
KM-stand laatst | 140.000 km |
Een fijne stadskart
- 140.000 km
Suzuki Swift sport: nog geen 1000kg, betrouwbaar, pittige natuurlijk ademende 1.6, gaaf uiterlijk met de twee uitlaatpijpjes en de vlijmscherpe besturing.
Mijn vorige auto was een Honda Civic hybride, comfortabel maar saaier was bijna onmogelijk. Als autoliefhebber wissel ik regmatig van auto en ik wilde ook weleens die kleine stadskart!
Na een uitgebreide zoektocht had ik geluk, er stond er eentje te koop bij Janssen/Kerres in mijn woonplaats Weert. Normaliter zou ik niet kiezen voor een import auto echter was deze al in 2010 geïmporteerd. Alle historie was compleet en bovendien had de auto veel dagen/nachten binnen gestaan. Het hitteschild trilde, er moesten twee nieuwe banden op, de aanzuigslang ontbrak en de remmen piepten. Middels het garantiepakket a 595 euro heb ik dit 'afgekocht'. Helaas ben ik totaal niet te spreken over de service want ik ben 4! Keer terug gemoeten. Die 595 euro zagen ze blijkbaar als extra winst? Want als ik geen autoliefhebber was geweest hadden ze nauwelijks wat uitgevoerd.
Oh ja, de bekleding op de bestuurdersstoel heeft een gaatje. Welke Swift niet met zwart/rode kuipstoelen?
Afijn, de Swift Sport:
Puurder rijden kan bijna niet! De viercilinder levert 125pk af fabriek en onder de 3500 toeren is de auto vrij rustig, maar daarboven ontwaakt het beestje en klimt hij vlug richting de toerenbegrenzer. De koppeling is vrij licht maar schakelt heel soepel en de besturing vind ik fantastisch. De vering/demping is echt sportief te noemen en in combinatie met de directe besturing voel je perfect wat de auto doet en hoever je kunt gaan. De kuipstoelen sluiten fijn aan op dat racegevoel en dat maakt het een verdomd leuk wagentje. Toch had ik het gevoel dat er meer uit te halen viel en dus een afspraak gemaakt bij V-Tune. Ook daar waren ze te spreken over de staat ondanks de geboorte 2007. De chiptuning geeft het karretje ongeveer 140 pk en 15nm extra. Dit merk je met name als je in hogere versnellingen het gaspedaal vloert. Een investering van 250 euro waar ik blij mij ben en als ik een keertje zin heb om door te trekken nog altijd een dikke glimlach geeft. Voor mijn werk rijd ik met name stadsverkeer en is mijn rijstijl trouwens gewoon normaal. Gelukkig kom ik trouwens niet veel op buitenwegen want de 5 bak maakt 3800 toeren met 120km/h. Iriritant en luidruchtig. De auto presteert evengoed 1 op 15 en dat maakt tanken toch minder pijnlijk. Euro 98 is merkbaar soepeler rijden dus ik wissel af met 95. Een beetje verwennerij zullen we het maar noemen
Het interieur:
Hier komt het voor mij mindere aspect van de Suzuki. Licht en goedkoop betekent dus ook veel harde plastics en slechte geluidsisolatie waardoor je alles hoort. Het ziet er vrij aardig uit maar ik vind de auto slecht afgewerkt. Ik mistte echt een armsteun dus die heb ik ingebouwd evenals bluetooth connectie middels een aftermarket touchscreen. Qua luxe echt niets te klagen want de stoelverwarming is perfect, evenals de prima airco.
Waarom stoor ik me eraan? Ik mis gewoon het raffinement van degelijke afwerking, comfortabele geluidsnormen in het interieur en een soepele ophanging. Altijd uit je stoel moeten om het stoplicht te kunnen zien, altijd die plastic onderdelen om me heen? En dat maakt dat ik begin te twijfelen of het wel een auto voor mij is?
Feit is dat dit een auto is die goedkoop en mega betrouwbaar is. Zelfs qua ruimte kun je er veel in kwijt.
Wat wil ik dan?
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki Swift
