Suzuki Swift 1.3 Shogun (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Swift 1.3 Shogun |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 162.000 km |
KM-stand laatst | 227.000 km |
gewoon degelijk
- 162.000 km
Voor woon/werkverkeer hadden we een auto voor erbij nodig. Via een particulier hebben we deze aangeschaft.
De Suzuki Swift 1.3 met 93 pk heb ik aangeschaft in 2017. Inmiddels is de Golf 4 weg en is dit onze hoofdauto.
Wij hebben de auto gekocht met 162.000 km op de teller. Vrij snel na de aankoop ging het motormanagementlampje branden. Dikke pech (ik heb een donkerbruin vermoeden dat de verkoper hiervanaf wist, het is uit te lezen en het duurt dan even voordat de storing terugkomt), maargoed, niet al te duur aangeschaft en uiteindelijk bleek het probleem duidelijk te zijn, de katalysator... Deze is vervangen voor circa 600 euro en sindsdien hebben we er 0 problemen mee gehad. Inmiddels staat de teller boven de 200.000 km. Onderhoud doen we jaarlijks en daar komen tot nog toe geen gekke dingen uit. Olieverbruik is nagenoeg nihil.
De airco is lekker, dit zat niet in mijn vorige auto's, maar ik zou niet meer zonder willen.
Het verbruik valt een beetje tegen vind ik, met 1 op 15. Rijstijl is dan wel gewoon lekker doorrijden.
Niettemin is het een vlot karretje met prima wegligging en de zit is goed als je niet zo lang bent. Helaas kan ik goed merken dat deze auto zeker niet voor mij gebouwd is qua zit. Ik krijg bij lange ritten echt last van mijn benen.
Al met al een betrouwbare auto, lekker vlot, komt goed mee met het verkeer, niet voor de lange man of vrouw, met relatief weinig kosten.
Niet meer zo overtuigd van Suzuki
- 227.000 km
In eerste instantie als degelijk omschreven. Maar ik kom hierop terug. Binnen 2 jaar tijd komt het tweede euvel naar boven: een verroest subframe. Ik heb met mijn vorige auto, respectievelijk een Volkswagen golf 4 1.4 16v met de welbekende zuigerproblemen, nog NOOIT zoveel kosten gehad als met deze Suzuki binnen 2 jaar tijd. Dan mag elk autoblad volstaan met de betrouwbaarheid van Suzuki en dat ze zo weinig kosten, ik ben er persoonlijk helemaal klaar mee. 600 euro voor de katalysator bij aanschaf en nu circa 850 euro voor subframe en fuseekogel/hoes. Inclusief grote beurt is het 1300 klinkende euro's. Zoveel geld heb ik nog nooit van mijn leven besteed aan een onderhoudsbeurt of reparaties. Ik heb sterk het vermoeden dat de vorige verkoper hiervan op de hoogte was, net als van de katalysator en deze auto bij een louche bedrijf door de apk heeft gedrukt. Dan kan je denken: het zijn slijtage-onderdelen. Zal allemaal wel, maar binnen 2 jaar tijd heb ik meer aan reparaties en onderhoud uitgegeven dan aan de volkswagen golf 4 1.4 in 10 jaar tijd. Zwaar teleurgesteld in de zogenaamde Japanse degelijkheid. Dit is mijn laatste Suzuki.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki Swift
