Suzuki S-Cross (2022)
autoreview

Signalement
Bouwjaar | 2022 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand laatst | 15.000 km |
Prima auto
- 3.200 km
Review Suzuki S-Cross 1.4 Boosterjet Select 2022
0
3.200 km
Waarom deze review
Om anderen te helpen, te informeren en omdat er maar heel weinig gebruikersreviews van de nieuwe Suzuki S-Cross op internet staan. Zoals de ANWB al schrijft in een van de testen: het is een heel goede maar ondergewaardeerde auto. Misschien dat deze review een beetje helpt.
Vorige auto en programma van eisen
Mijn vorige auto was een Kia Ceed SW van 2017 met een 1.6 GDI motor. Een heel prima auto: geen problemen gehad. Jammer genoeg heeft de lokale dealer naar mijn ervaring de groei van Kia niet kunnen bij houden. De service en kwaliteit van onderhoud gingen achteruit, mijns inziens ook door de overname door een van de grote auto-ondernemingen. Je moet mij ook niet in een call center uit laten komen waar ze niets weten en uiteindelijk toch doorverbinden naar de lokale dealer …
Het moest een auto uit Korea of Japan worden: betrouwbaar. Een lokale, liefst wat kleinere, dealer. Nota bene: bij een van de grote Duitse merken moet je naar een dealer 20 kilometer verderop. En dat vanuit een stad van bijna 80.000 inwoners.
Een auto die altijd genoeg vermogen heeft voor de caravan (en deze mag trekken): geen opgeteld vermogen van elektromotor en benzinemotor. De benzinemotor moet het alleen kunnen. Zie de hybridverhalen op Caravantrekker. Een viercilinder motor en geen driecilinder pruttelpot c.q. overspannen 1-litertje (sorry, mijn mening voor een auto van dit formaat). Bovendien bleek de 4-cilinder van Suzuki uit een vergelijkende test zuiniger en mooier rond te lopen dan de twee 3-cilinders.
De kosten mochten ook wel binnen de perken blijven. Als je ziet hoe de prijzen zijn gestegen en nog stijgen. Het is niet leuk meer. De Suzuki S Cross is dan nog RELATIEF voordelig. Ik heb daadwerkelijk dit showroommodel gekozen. Daarmee zat ik nog voor de verhoging BPM en het scheelde een half jaar wachten.
De eerste ervaringen
De auto bevalt prima. In enkele testen wordt het vele hard plastic genoemd. Ik vind het meevallen, maar het is inderdaad wel wat meer dan bij andere merken. Het is wat grondstoffelijk, maar degelijk (zoals in de test van de ANWB als caravantrekker ook genoemd is). Alles voelt wat lichter, klinkt ook zo, maar lijkt onverwoestbaar. Dat is ook de ervaring die we hebben met onze Suzuki Swift van 10 jaar oud.
De auto rijdt goed en wat een heerlijke motor. Loopt mooi rond, is pittig en nu al zuinig. Ik ga daarmee zeker 1 op 18 of misschien wel 1 op 19 halen! De auto is mooi stil. Het sturen had wat zwaarder gemogen en ook de koppeling is licht, maar het went snel. De A-stijl is relatief fors en met een wat andere zitpositie moet ik even wennen: dubbel kijken bij rotondes dus. Wel wat windgeruis, zeker bij harde wind.
Een sprong van ruim 5 jaar in autoland is best een grote. Je krijgt een boekwerk bij de auto (dat toch nog instructieboekje wordt genoemd). Wat een mogelijkheden op de displays en wat een hulpmiddelen. Langzaam maak ik kennis met die systemen. De adaptieve cruise control: ik was er wat huiverig voor, maar het werkt heerlijk. Het systeem past de snelheid netjes aan aan die van de voorligger. Een invoegende auto ‘vangt het systeem’ rustig op. Lane departure warning, enz., enz. Tot nu toe vind ik de waarschuwingen en informatie niet overheersend of vervelend. Google carplay werkt top. Start stop: prima. Je hoort/merkt bijna niet dat de motor weer start.
Ik heb ook al een ingreep van het (in mijn eigen woorden) automatisch remsysteem meegemaakt. Het systeem dacht bij lage snelheid wat te zien direct voor de auto (waarschijnlijk de slagboom die nog niet helemaal omhoog was) en toen stond ik stil. Mijn eerste gedachte was dat ik ergens tegenaan was gereden, tot ik een fractie van een seconde later zag dat het systeem had ingegrepen. Pffff.
Op de mistlampen na is alles led. Wat een lichtopbrengst. Bij de auto zat nog wel het verplichte doosje reservelampjes … Echo’s uit een verleden. Handig voor de caravan.
Wat mis ik (ten opzichte van mijn vorige auto): de Kia heeft een betere (heel goede) voorruit ontwaseming en een betere geluidinstallatie, waarmee ik nog eens lekker jong door de straat kon sturen ... boem, boem.
De Lelystadse dealer is een verademing. Je bent hier nog klant. Er wordt geluisterd, gehandeld en geïnformeerd.
Als toevoeging: mijn auto is een kind van deze tijd van schaarste van chips. Een functie (en een chip?) ontbreekt. Dat is voor de waarschuwing dode hoek. Jammer. Ik kreeg een beetje korting. Functie zat niet op mijn vorige auto en mijn nek draait nog prima, dus ik zal er niet veel last van hebben.
Een paar maanden en kms verder
- 6.000 km
Even een update na een aantal maanden en kilometers.
Nog steeds zeer tevreden. Heerlijke motor, prima rijhulpsystemen, enzovoorts. Hopelijk gaat het verbruik nog wat omlaag nu de temperaturen stijgen.
De kritische kanttekeningen blijven. Het meest tegenvallend is het geluid, tenminste ten opzichte van mijn vorige auto. Het kriebelt om daar wat aan te laten doen. Wat meer volume en bas zonder dat het vervormt is wat ik wil.
Sinds gisteren de Suzuki Connect app geactiveerd. Grappig en handig. Van elke rit zie je de gegevens zoals afstand en verbruik, je ziet waar je auto is, je kan zien of de lichten branden (raar, want die gaan automatisch uit), je ziet of de auto op slot is en kan dat via de app alsnog doen.
De volgende keer meld ik me als we op pad zijn geweest met de caravan.
Met de caravan
- 8.500 km
Afgelopen week voor het eerst met de caravan (Kip Kompakt: 950 kg) achter de S-Cross op pad geweest. Met de maximale 1.500 kg die getrokken mag worden, is de marge lekker ruim. Het rijdt prima, zeker met het voldoende koppel 'onderin'. Het verbruik stijgt wel flink (1 : 10). Een flink stuk op de ACC achter een vrachtwagen gehangen (kortst mogelijke afstand) scheelt ( 1 : 12) en blijft relaxed. Het loont de moeite om te zien in welke versnelling het verbruik zo laag mogelijk is. In principe wil ik met de caravan niet in de 6e rijden, maar misschien is dat achterhaald. Eind van de zomer nogmaals op pad en dan pakken we in Frankrijk ook wel heuveltjes.
Met de caravan de heuvels in
- 15.000 km
Afgelopen weken met de S-Cross met caravan naar Frankrijk. Daar heuvelt het af en toe aardig. Kort geschreven: geen centje pijn, maar met een auto die 1.500 kg mag trekken en een caravan (Kip Kompakt) die maximaal 950 kg weegt, heb je ook ruim voldoende reserve! Ook op de Franse autoroute, waar je met caravan 130 km/u mag, blijkt dat de combinatie heel stabiel is. De 130 hebben we niet gedaan, maar 120 ging heel makkelijk.
We hebben wat geprobeerd met snelheid en verbruik. Natuurlijk lust ook de S-Cross een slok bij hogere snelheid, maar als je 90 km/u aanhoudt, kwam bij ons het verbruik (met caravan dus) uit op 12,5 tot zelfs 13,5 km/l! Dat vinden wij heel netjes.
Algemene ervaring tot nu toe: tevreden. Los van het eerder genoemde niveau van de geluidinstallatie (valt mij wat tegen) vind ik het 'aangrijpen' van de airco te bruusk. Je merkt steeds een schokje. De airco moduleert (gaat aan en uit) en dat voel je dus en doet voor mij wat afbreuk aan het comfort.
Een andere schrijver over de S-Cross schreef dat hij een kussentje gebruikt omdat hij de opstaande randen van de stoel te hoog vindt. Dat doe ik dus ook! Mijn zoon weer niet en mijn vrouw zit ook prima ...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki S-Cross
