Suzuki S-Cross 1.6 Exclusive (2014) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | S-Cross 1.6 Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 47.366 km |
KM-stand laatst | 174.685 km |
Waarom de S-cross?
- 47.335 km
Waarom hebben we nu de SX4 s-cross gekozen? Dat is een goede vraag met een lang antwoord.
We zochten een auto:
- groter dan een kia rio uit 2012. Dat was prio nummer 1, gezien er een tweede kind op komst is.
- eind 2013 of nieuwer
- kilometer stand lager dan 100.000km
- betrouwbaar
- goede comfort, dus goede stoelen, airco en rustig op de weg.
- hoge instap, soort van SUV, dat is gewoon prettig.
- zo goedkoop mogelijk in wegenbelasting
- zuinig +/- 1 op 15
- geschikt voor E10
- budget €15.000, waarvan €3500 inruil van de Kia Rio.
We wilden zeker geen station wagen!
We hebben verschillende autos bekeken en afgestreept. hieronder het lijstje:
Suzuki Vitara: kleiner en duurder. gezien eerste model 2015.
- ASX: Te lomp, en geen goede zitpositie te vinden voor mijn vrouw.
- Mokka: kofferbak te klein, en duurder, zit wel lekker.
- Renault Captur: te klein vooral, en is franse degelijkheid, wat toch zorgen maakt, en miischien om niks
- Citroën C4 Cactus: onhandig, niet in 2 delen te klappen achterbank, "kleine" kofferbak. stoelen zitten niet lekker door de bochten. en is frans.
- Skoda Yeti: vanwege de TSI.
- Quasqai: close, maar ouder model, qua uiterlijk. minder mooi. Rijd vergelijkbaar met de suzuki s-cross
Dus zijn we uitgekomen op een suzuki SX4 S-cross. Waarom dat wel deze auto.
- Rijdt prima, rustig op de weg, minder zijwind gevoelig dan de Kia Rio. Weinig ruis tijdens het rijden. beetje wind, beetje motor en een beetje banden. Maar niks storends.
- Stoelen zitten prima. Hoge instap en in hoogte verstelbare bijrijdersstoel! wat een echte plus is voor mijn vrouw (die is 1m58)
- veel inhoud, kofferbak, voelt echt ruim van binnen.
- Relatief licht voor wegenbelasting, verbruiksmonitor geeft een verbruik van 1 op 16, de juiste prijs voor het bouwjaar met kilometer stand.
- Suzuki is betrouwbaar, wij hebben ook een suzuki alto, waar nooit iets mee is, al 4 jaar lang. We hopen dat deze dezelfde route pakt.
We hebben we gekeken naar een exemplaar met een panorama dak. Alleen deze eet zoveel hoofdruimte weg dat ik (1m 85) achterin met mijn hoofd tegen het plafond zit. Dus dat werd hem niet.
Waarom nu dit exemplaar?
- lage kilometer stand.
- ziet er mooier uit dan nederlandse exemplaren. Import uit duitsland. Zie fotos.
- accesoires: dual zone climate controle, PDC, bluetooth telefoon.
- gewoon perfect, alles bij elkaar.
eerste 500Km
- 47.835 km
De eerste 500km zitten erop.
Wat een heerlijke auto. Alles wat we misten op de kia rio heeft deze wel.
Eerst tankbeurt kwam er een verbruik uit van 1 op 16,3. Dus niks te klagen.
Rij eigenschappen zijn prima, ligt rustig op de weg, je hoeft weinig te corrigeren. Stoelen zitten veel beter. Airco werkt lekker snel. prestaties zijn goed. Je kan als je wil vlot optrekken. geen strepen trekker, maar voldoende.
De kia had 230.000 kilometer gelopen, dus het is te verwachten dat de suzuki veel beter is.
Puntjes die opgevallen zijn. Het koppelen van je telefoon is niet heel handig. Gelukkig hoeft dat maar 1 keer.
Spiegels zijn niet meer electronisch in te klappen als je de auto uitschakeld.
Lampje in het dashboard dat laat zien dat je lampen aan staat, zit net iets te hoog waardoor hij half achter het stuur valt. Misschien nog een beetje aan te passen met zithouding. Stuur staat wel maximaal omhoog.
Korte update
- 49.375 km
Nog even een update, ik heb nu aardig wat kilometers gereden.
Het rijden met de s-cross is echt prima. Zit goed, stoelen zijn wat hard, maar dat vind ik prima. De ruimte is prima, achterbak met een dubbele vloer. heerlijk, alle zooi eronder (startkabels, sleeptouw, ramenkrabber, ijsdeken, 2 paraplu`s). 12 volt socket in de achterbak, handig voor de koelbox. Airco, climate control, werk prima, lekker snelle verkoeling. Kijken in de winter of hij ook zo snel verwarmd.
Waar ik niet op gelet heb is of er een reserve wiel is. En dit is niet zo, helaas. Er zit een bandenreparatie set in. Hopelijk heb ik die niet nodig.
De suzuki rijd vlot, niet sportief, maar je hoeft minder anticiperend te rijden met inhalen dan de Kia Rio (85pk). verbruik is 1 op 16,8 (5,9 op 100km) boordcomputer geeft 5.6 op 100km aan. dus 0.3 liter verschil.
wel één kanttekening, mijn vrouw heeft een andere rijstijl. Weinig uitrollen, veel remmen en sportief optrekken. Dan haalt de Suzuki toch nog 1 op 15,1.
Mensen klagen over dat de Suzuki zijwind gevoelig is. Dat ondervind ik niet, de Kia had er meer last van. Hij ligt stevig op de weg en je hoeft op de snelweg nauwelijks te corrigeren. Wat wel is, er lijkt best wat windruis te komen van de conventionele ruitenwissers (bosch) die de garage heeft geplaatst i.p.v. de flatblades (Denso) die erop zaten bij de proefrit. Dit wordt weer aangepast naar een paar Denso ruitenwissers. kijken of de windruis dan minder is. Of dat de windruis toch ergens anders vandaan komt.
Over geluid gesproken. De hoedenplank rammelt, één rubber is verbogen. waardoor de hoedenplank niet op het rubber steunt maar direct op het plastic. Misschien makkelijk op te lossen, maar moet ik even naar kijken. De auto tikt nog wat na, na het uitschakelen. Niks bijzonders gewoon door het afkoelen.
Banden (Dunlop sport bluresponse) geluid alleen te horen op de snelweg bij een snelheid hoger dan 110km/h. Beneden de 110km/h hoor je de banden nauwelijk, nagenoeg niet. Radio is goed, niks bijzonders. Wel fijn, hij onthoud de instellingen, shuffle (random) aan. Ik luister altijd muziek vanaf een USB en dan is de shuffle wel fijn, en helemaal fijn dat je dit niet elke keer aan moet zetten hij het starten. (kan Kia niet wat van leren).
Moet nog wel en telefoonboek maken in de Suzuki, want nu zie je als iemand belt alleen een nummer. Dat is niet handig, wil wel graag weten of er een bekende belt. Staat ook nog op de the-do lijst.
Laatste punt, de achterruit verwarming is traag.
Volgende update is na zijn eerste beurt. Dan zijn we er ook mee op vakantie geweest, en zal er ook een dak koffer geplaatst worden. Eens kijken hoe dat rijdt.
update na eerste onderhoudsbeurt
- 65.101 km
De kilometers vlieger erop. De eerste onderhoudsbeurt in mijn bezit heeft plaatsgevonden. Zoals verwacht, weinig bijzonders. Onderhoud uitgevoerd volgens schema. €294.85
De bijzonderheden: Piepend deurscharnier gesmeerd, accu wat slechter.
Start stop werkt nog steeds, dan is de accu nog voldoende om mee door te rijden.
Rijdt super, ook in de storm. Wind vlagen makkelijk op te vangen. Met winterbanden is het geluid binnen wel wat meer. Radio moet 2 standjes harder. Verbruik is wat gestegen naar 1:16.2. Nog steeds prima voor een wat groter en hogere auto.
Eigenlijk geen klachten. Helemaal top. Op naar de volgende 15.000 km.
tweede onderhoudsbeurt
- 84.595 km
Saai, goede beschrijving van de auto en van de review.
Bij de onderhoudsbeurt niks bijzonders , enige extra waren de bougies. Die zijn vervangen, verder een reguliere onderhoudsbeurt, olie, filters ect.
De auto zelf, alles is gewoon saai, maar wel betrouwbaar. Hij rijd zuinig (5.9L/100km). de zit is goed, lekker met hoge instap. Wil niet meer terug. Radio is oké, kan beter. Auto ligt strak op de weg. Nu begint het weer wat meer te waaien, dus dat voel je wel een beetje maar is niet hinderlijk bij 80km/u.
Het interieur (achterin het dashboard) begint hier en daar wat te kraken op hobbelwegen. Wel wat snel voor een 6 jaar oude auto, met 80k KM op de teller. Maar op strak asfalt hoor je het niet.
Over de 100,000km
- 102.884 km
We hebben al weer de 100k KM bereikt. Klein beurtje voor de olie en een nieuwe accu.
Er waren ook 2 nieuwe zomerbanden nodig. Auto destijds gekocht met dunlop banden. Nu Dunlop vervangen voor goodyear. Dunlop banden van achter naar voor verplaatst en de 2 nieuwe goodyears achter gemonteerd. Gezien voorbanden sneller slijten. daardoor kunnen we de 5mm van overgebleven 2 dunlops (DOT 482014) nog even oprijden naar 2mm en dan ook vervangen voor goodyears. Waarom goodyear? tot nu toe altijd goed geweest dus zag geen reden om te veranderen. En gaan naar mijn gevoel langer mee.
Kentekenhouder achter zat los. Beetje een gekke schroef zat daar in. een ringetje ertussen en hij zit weer vast. Hierdoor geen gerammel meer van achter.
Er zit wel een klein rammeltje aan de rechterkant. nog niet kunnen bepalen of het de deur of het dashboard is.
Verbruik nog altijd netjes 5,91 l/100km (1 op 16,92). gemiddeld over een heel jaar. Zie verbruiksmonitor.
Al weer 50.000km tevreden over deze auto. Voorlopig blijft hij nog even.
nu op 120,000KM
- 121.656 km
Weer niet echt wat bijzonders te melden. Het enige wat opviel is dat er 0.25l koelvloeistof is bijgevuld. Ja verder gewoon een normale beurt, olie verversen en een paar filters.
Wel de opmerking gekregen dat de remblokken (voor) over 15.000km vervangen moeten worden. wat zou betekenen dat ik bijna 90.000 km met een setje remblokken doe. Niks te klagen, voordeel van veel snelweg rijden en weinig remmen.
We waren dus weer voor €250 klaar.
Gemiddeld verbruik: 5,8 l/100km (1 op 17,1)
73.412 km en 4.289
Op naar de volgende beurt over 6 maanden. Dan staan er weer genoeg km erbij geschreven.
weer 25k verder
- 145.000 km
Niet veel bijzonders te melden.
Weer een onderhoudsbeurt met weinig kosten. €313
Normaal onderhoud + remvloeistof. Remblokken waren nog steeds goed. Dus deze zijn niet vervangen.
Enig probleem wat zich bij regenachtig weer voordoet is een storing in parkeersensor 4. Vergeten te melden bij de garage dus er is nog niet naar gekeken.
nog steeds een mooi gemiddeld verbruik van 1/17.1
Alleen de benzine prijs is over te klagen. Alleen nog niet veel aan te doen.
Elektrisch rijden is goedkoper. Voordeel is dat we in België kunnen tanken. Maar dan nog zit je op €1500-€2000 besparing op de verbruikskosten. De aanschaf prijs is nog aan de hoge kant.
We zitten wel te kijken of we kunnen overstappen, maar het blijft nog een dingetje. Voor nu rijden we nog even door.
175000
- 174.685 km
We schrijven maar weer eens een saaie update.
Geen bijzonderheden. Gewoon normaal onderhoud allen bij de laatste onderhoudsbeurt zijn er nieuwe bougies geplaatst.
Qua verbruik zit ik nu op gemiddeld 1l op 17.3km. Zuinig rijden is prima te doen met deze auto. De auto rijdt vooral op de snelweg.
In de winter met de sneeuw deed de auto het ook prima met zijn hankook winterbanden. Hopelijk wordt het snel wat warmer, dan kunnen de zomerbanden er weer onder. Dat rijdt iets stiller.
Parkeersensor 4 geeft nog steeds regelmatig een storing. Garage heeft er naar gekeken. Niks bijzonders te zien. Waarschijnlijk vocht in de sensor.
Gezien er veel mensen klagen/klaagden over de windgevoeligheid van de s-cross. Ik heb nu zoveel met de s-cross gereden, en ook lange afstanden op de snelweg. Ik kan wel concluderen dat mijn s-cross er geen last van heeft.
Hankook winterbanden en goodyear zomerbanden (205-60-16).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Suzuki S-Cross

Had je deze auto's al gezien?

Suzuki S-Cross SX4 1.6 Exclusive AUTOMAAT
- 2014
- 143.091 km

Suzuki S-Cross SX4 1.6 Exclusive - ORIGINEEL NEDERLANDSE AUTO - CLIMATE CONTROL - PANORAMADAK - CRUISE CONTROL - VOORSTOELEN VERWARMD - EXTRA GETINT GLAS - BLUETOOTH TELEFOONVOORBEREIDING - LICHTMETALEN VELGEN 17"INCH
- 2015
- 80.947 km

Suzuki S-Cross SX4 1.6 Exclusive
- 2014
- 140.401 km