Suzuki Cappuccino (1995) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cappuccino |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 41.500 km |
KM-stand laatst | 41.800 km |
Vlieggewicht
- 41.800 km
Voorgeschiedenis: in februari 2016 heb ik een 2007 MX5 NC gekocht als wagen voor erbij. In principe was ik op zoek naar een goede (standaard) Honda S2000, maar op dat moment waren de prijzen van dit model al flink aan het stijgen en de weinige goede auto's die op de markt kwamen werden snel opgepikt door andere liefhebbers.
Mijn MX5 was de krachtigste versie van dit model (2.0l Sport met alle mogelijke opties); ik maak bij gelegenheid een review van deze auto, hij is intussen verkocht.
De MX5 deed het voor mij op één of andere manier niet en dus was ik al een tijdje op zoek naar een apart Japans roadstertje. Mijn oog was gevallen op een Honda Beat die te koop stond bij een garage in het Antwerpse; door omstandigheden ging de deal uiteindelijk niet door. Achteraf bekeken was dat geen slechte zaak, omdat ik op een doordeweekse donderdag een pracht van een Suzuki Cappuccino zag te koop staan bij een door mij gekende handelaar. Autoliefde op het eerste gezicht, absoluut.
Het bleek één van de persoonlijke auto's te zijn van de handelaar die stof stond te vergaren in zijn Spaanse garage; hij besloot de Cappuccino daarom naar België te halen en hem hier te verkopen. Bijna direct kreeg hij interesse van Engelse liefhebbers en ook de Spaanse Suzuki-importeur had serieuze interesse voor gebruik in een pop-up store. Door een redelijk snedige actie trok ik uiteindelijk aan het langste eind. Zo kon het gebeuren dat ik op een doordeweekse donderdag om 14.30u het eerste telefoontje pleegde en om 18u in mijn Cappuccino zat. In de uren daartussen had ik mijn MX5 verkocht (en afgeleverd) en de bank- en verzekeringszaken geregeld. Zelden zo dynamisch geweest in mijn leven ...
Voor meer details rond de ontstaansgeschiedenis van de Cappuccino verwijs ik graag naar het wereldwijde web; hier wil ik vooral wat schrijven over mijn persoonlijke ervaringen met een Kei-car. Om met de deur in huis te vallen: een Cappuccino is piepklein maar toch mooi geproportioneerd. Hij meet 3m29 bij 1m41 en hij is - letterlijk - zo hoog als het stuur van een damesfiets. Er ligt een 3-cilinder 656cc motortje in, voorzien van een turbo met intercooler. Hij beschikt op papier over 64pk, maar de geruchten die ik las op internet kunnen alleen maar waar zijn: het werkelijk aantal pk's moet een stuk hoger liggen. Vreemd genoeg kan je hem desgewenst schakellui rijden, hij gaat ondanks zijn kleine longinhoud bv. niet schokken in 4de aan 50km/u.
Hij weegt ca. 725kg: was Colin Chapman nog onder ons geweest, hij had goedkeurend ingestemd. Ik meet 1m89 en weeg ca. 95kg, niet het soort chauffeur dat Suzuki voor ogen had wanneer de Cappuccino indertijd als Japan Only-model in de markt werd gezet. Het past uiteraard allemaal maar net, in- en uitstappen is een evenement op zichzelf. Voor een autootje van 1995 is hij goed voorzien van modern comfort (AC !), naar veiligheid toe ben ik blij dat men bij Suzuki ook moet gedacht hebben dat airbags in een auto van het formaat "kart" alleen maar het lijden nodeloos zou verlengen in geval van onheil op de weg.
Dé party trick bij uitstek is het dak. Je rijdt eigenlijk in een soort van 4-in-1 auto: (1) alu-dak gemonteerd (coupé), (2) linker- en rechter-dakpaneel verwijderd (T-Bar), (3) linker- en rechter-dakpaneel verwijderd + centrale T-Bar (Targa) en tot slot (4) alle panelen verwijderd en het Targa-deel naar beneden weg geklapt (roadster).
Alle Cappuccino's zijn RHD, ook de ca. 70 stuks die indertijd nieuw verkocht zijn in Nederland, Duitsland, Frankrijk & Zweden. De zit als chauffeur aan de "verkeerde" kant ben je zeer vlug gewoon; parkeergarages best vermijden als je geen welwillende passagier hebt om de knop in te drukken en het ticket uit de slagboom te halen. Langzamer verkeer inhalen zonder passagier (die wel zicht heeft op tegemoetkomende weggebruikers) is ook een interessante ervaring.
Tot slot: alles wat ik miste in mijn MX5 heb ik in de Cappuccino gevonden. Het is rijden met een auto die eigenlijk nooit bedoeld is om het tot in Europa te schoppen en als leuke bijkomstigheid: je trekt op een "Cars & Coffee" meer aandacht dan menig exotische sportwagen en dat is ... priceless ! :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.