Suzuki Baleno Wagon 1.8 GTX (1997)

autoreview

Suzuki Baleno Wagon 1.8 GTX (1997)

Signalement

UitvoeringBaleno Wagon 1.8 GTX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf204.000 km
KM-stand laatst212.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 212.000 km

Voorheen reed ik een geweldige oldtimer, namelijk een BMW 323i. Deze liet me echter vaak in de steek en onderhoudskosten zijn voor een student veel te hoog. Ik besloot dus om op zoek te gaan naar de o-zo-bekende onderhoudsarme Japanners, en dacht daarbij eerder aan het kaliber Honda Civic. Leek me wel lekker sportief voor een student, dacht ik zo.

Toen kwam ik deze Baleno tegen, een Wagon nota bene! Helemaal niks voor mij, dacht ik in eerste instantie. Toen ik echter wat verder keek, zag ik de uitgebreide uitrusting van o.a. vier elektrische ramen en AIRCO! Een standaard optie voor alle GTX modellen. De 1.8 motor en een gewicht van slechts 1035kg spraken mij ook wel aan, eigenlijk dezelfde specificaties als een Japanse hatchbak uit dat tijdperk. Eigenlijk is de airco voor mij de belangrijkste optie, en dat missen die kleintjes vaak. De prijs lag ook ongeveer gelijk, dus uiteindelijk voor een Baleno gegaan!

Prestaties:
Onder de 3000tpm is het vermogen matig. Op zich niet erg, want in het dagelijks verkeer kom je hier niet boven en is de motor wel lekker zuinig en rustig. Alleen wel wat vervelend als je snel moet inhalen, want hij begint pas echt lekker te lopen boven de 3500tpm. Toerental bij 120km/h zit overigens op 3500tpm, en daarmee is het voor een auto uit zijn klasse aan de rustige kant. Ik ben er al een keer mee naar Duitsland geweest, en een constante snelheid van 160km/h is prima uit te houden. Verbruik stijgt dan overigens wel enorm.
Prestaties zijn voor een auto als deze niet slecht te noemen. Het stoplichtsprintje geeft een redelijke winkans en de topsnelheid van 200km/h is ruim voldoende.

Verbruik:
Stad: 1:10
Snelweg: 1:14
Gemiddeld: Iets boven de 1:12

Comfort:
Redelijk goed, zolang je een goed setje schokdempers hebt. GTX modellen zijn uitgerust met het SSCS systeem, waarmee je de schokdempers in \\\'Comfort\\\' -of \\\'Sportt\\\'-stand kunt zetten. Als de schokdempers iets versleten zijn, deint de auto enorm in de comfortstand. In de sportstand is het dan wat beter, maar dan hoor je harde klappen als je over hobbels rijdt. Schokdempers voorzien van het SSCS systeem zijn €700 per set, en daarmee zou ik het afraden. Ik heb normale (Kayaba) schokdempers eronder gezet en de auto rijdt nu prima.
Windruis valt behoorlijk mee en zolang de banden goed zijn gebalanceerd is het met de vibraties in de auto ook goed te doen.

Rij-eigenschappen:
Is duidelijk gericht op comfort. De sportstoeltjes uit een GTX doen misschien anders vermoeden, maar de besturing is verre van sportief. Mijn BMW had geen stuurbekrachtiging en stuurde messcherp en direct, met een enorme hap aan feedback. De besturing van de Baleno is extreem licht en gevoelloos, waardoor je weinig gevoel hebt tijdens het sturen.
Tevens is een goede set schokdempers aan te raden, want ik merk dat de auto niet echt stijf is. Het lijkt of het in de bochten een beetje tordeert en geeft geen solide indruk. Rammels in de ophanging (bekend kwaaltje) helpen daar niet mee.

Kwaliteit:
Over het algemeen goed, want de motor heeft inmiddels ruim twee ton gelopen en de auto is in zijn geheel nog in redelijke staat. Echter, de rammels in het interieur zijn dramatisch. Overal rammelt er wel iets, maar dat is een eigenschap van Japanse kleintjes.
Verder ben ik er tevreden over, want er zit geen roest aan de carosserie, niks lekt en alle elektronica werkt naar behoren. En de airco is fantastisch, want die is ijskoud en heeft ook nog een eco-stand.

Afgezien van regulier onderhoud, is het een uitstekende auto voor zijn prijs. Redelijk zuinig, goedkoop in de wegenbelasting, redelijk sportieve prestaties, lekker ruim (wagon) en zeker de GTX heeft een zeer complete uitrusting.

PROBLEMEN

  • 212.000 km

- Schokdempers vervangen, originele SSCS schokdempers zijn veel te duur. Conventionele schokdempers passen er echter ook onder, en dat is mijn keuze geweest
Kosten: €500 voor een set rondom

- Fuseekogel versleten, gevaarlijk! Ophanging kan hierdoor losraken.
Kosten: €200

- Subframe verroest
Kosten: €300 (incl. montage en een subrframe van de sloop)

- Drukgroep versleten: Soms krijg ik \\\'m niet in de versnelling. Tevens zijn de synchromesh ringen wellicht iets versleten, bepaalde versnellingen gaan er pas in met iets meer kracht. Suzuki staat niet bekend om zijn goede versnellingsbakken.

- Overal rammeltjes

- Aandrijfhoezen versleten
Kosten: €70

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.