Suzuki Baleno 1.6 GLX (1998)

autoreview

Suzuki Baleno

Signalement

UitvoeringBaleno 1.6 GLX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf134.000 km
KM-stand laatst134.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Suzuki Baleno 1.6 GLX

  • 134.000 km

Na een half jaartje op reis te zijn geweest, was bij terugkomst de oldtimer regeling aangepast, hierdoor moest ik helaas afscheid nemen van mijn Opel Ascona 1.6D waar ik 2,5 jaar mee gereden heb. Erg jammer aangezien het voor mij een makkelijke auto was om van A naar B te komen.

Op dat moment was ik nog niet toe aan een andere auto en gezien het feit ik net terug was van mij reis en ik geen tijd heb gehad mij te verdiepen in een andere auto maar inmiddels mijn Opel al wel geschorst was, moest ik wel op korte termijn een auto aanschaffen.

Na enkele dagen zoeken naar een geschikt model (ik had mijn zinnen gezet op een niet al te zware Japanner). Enkele Suzuki Swifts, Nissan Micra's en Toyota Starlets op internet bekeken, deze vond ik toch nog erg prijzig en weinig auto voor het geld.

Uiteindelijk kwam ik per toeval op een advertentie van een Suzuki Baleno, ik vond het op het eerste gezicht een praktische auto aangezien het een 4-deurs model is, dit heeft mijn voorkeur gezien het feit je fatsoenlijk 2 passagiers op de achterbank kunt vervoeren. Een ander pluspuntje bij dit model is de kofferbak, persoonlijk vind ik dit fijn, ik kan hier flink bagage in kwijt en gebruik dit ook veel.

Na wat uitzoeken was het voor mij een goede keuze, met zijn 935kg ledig gewicht viel hij heel erg mee in de belasting maar krijg je toch redelijk veel auto voor je geld. Ook de 1.6 motor levert toch nog een nette 96PK, dit is ook mooi mee genomen. De kleur was zilver/grijs metallic en de auto had een aantal opties waaronder airco, elektrische ramen (voor en achter) en centrale vergrendeling.

Ik heb toen gebeld om een afspraak te maken voor een bezichtiging en een testrit. De auto was toch wat minder mooi dan hij op de foto's leek, hij had een aantal flinke deuken rechts achter. Het maakte mij echter niet zo heel veel uit, het was voor mij alleen een middel om van A naar B te komen. Bij het maken van de testrit leek alles in eerste instantie in orde en heb toen flink onderhandeld en de auto voor weinig geld mee kunnen krijgen.

De Baleno direct overgeschreven en naar huis gereden, hij had nog niet veel kilometers gemaakt, maar de auto had wel flink gebruikerssporen. Helaas zat er geen onderhoudsgeschiedenis bij, dus dat was jammer.

Na een poosje te hebben gereden had ik het idee dat de motor inhield, vooral in de lage toeren leek hij niet lekker door te trekken. Na wat zoeken op internet leek het erop alsof 1 van de 2 bobine's het had begeven. Ik heb de gok toen genomen en 2 andere bobine's gekocht, wel 2ehands, maar dat maakte mij niet uit. Na alle 2 de bobine's vervangen te hebben, was het verholpen. Zo wat een verschil de auto kwam opeens vlot van zijn plek en trok lekker snel door in de toeren.

Het rijden was opeens een stuk aangenamer, wel gebruikte het blok olie en de olie was erg donker van kleur. De prijs was ook wel erg voordelig, dus ik had ook niet anders verwacht. Verder geen problemen met rijden, sturen of remmen, dat werkt verder allemaal wel goed. Zo lang de vitale onderdelen goed zijn, ben ik tevreden.

Tevens nog 2 lampjes in de cockpit vervangen, deze waren ook doorgebrand. Het voordeel van de Japanners is dat ze erg makkelijk zijn met onderhouden en dat alles duidelijk en simpel in elkaar zit, je hoeft niet veel schroeven los te draaien om onderdelen te vervangen. Zo kun je zelf dingen gaan repareren als het nodig is.

Bij de controle van de bandenspanning (banden hadden gelukkig goed profiel) viel mij op de de moeren erg groezelig waren, het bleek bij nadere inspectie dat 1 of andere klungel gewone moeren voor op stalen velgen in de lichtmetalen velgen had gedraaid. Deze zaten muurvast en waren al helemaal in de velgen gevreten. Met veel pijn en moeite uiteindelijk alle moeren los gekregen en vervangen met goed passende conische moeren. Iemand had overigens met een (mat) zwarte spuitbuis de velgen gespoten en ook de banden even direct mee genomen...

verder werkte het elektrische raam aan de bestuurders kant niet goed, deze gaat scheef weer omhoog. Je moet hem van buitenaf op zijn plek drukken, anders steekt hij langs de rubbers en zit het raam scheef. Dit kwam ik op fora vaker tegen en zou een bekend euvel zijn. Ook werkte de airco niet meer, maar hier wilde ik het geld niet meer aan spenderen om hem te repareren.

Na 5 maanden rijden in de auto, heb ik hem verkocht. 2 dagen later reed ik in een Volvo S70, daar rijd ik momenteel nog steeds in. Het is wel een wereld van verschil, dat is natuurlijk niet gek. De Volvo is pure kwaliteit en oersterke degelijkheid. Toch heeft in de 5 maanden die ik heb gereden in de Suzuki, hij mij niet 1 keer laten staan. Altijd starten en lopen.

Positieve punten:
+ Airco (standaard).
+ Centrale vergrendeling (standaard).
+ In hoogte verstelbaar stuur en stoel (standaard).
+ Achterbank in ongelijke delen.
+ Vlotte motoren, trekken snel en lekker door.
+ Veel pk's voor de auto.
+ Lekker ruim voor zijn klasse (tussen klein en middenklasse in).
+ 4-deurs met veel kofferbak ruimte.
+ Makkelijk te onderhouden door de duidelijke bouw van de auto.
+ Niet duur in de belasting.

Negatieve punten:
- Rijdt erg hoge toeren op de snelweg.
- Veel lawaai in de hogere toeren (tevens slechte geluidsisolatie).
- Gevoelig voor roest (vooral wielkasten).
- Nogal zweverige wegligging, ook merkbaar in het stuur.
- Enorm slechte vering (drempels zijn je vijand).
- Elektrische ramen zijn erg gevoelig en niet erg betrouwbaar.
- Saaie bekleding (Japanners eigen).

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.