Suzuki Alto GLX (1990) #3

autoreview

Suzuki Alto GLX (1990)

Signalement

UitvoeringAlto GLX
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1990
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf68.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Waar je vroeger stapels van dit soort Alto'tjes op de weg zag, worden ze tegenwoordig zeldzamer. Als we de oude regels nog zouden hanteren, dan zou het inmiddels een oldtimer zijn. Gelukkig maakt dat qua wegenbelasting weinig uit, voor 34 euro per kwartaal ben je klaar. Dat was ook een van de redenen om dit 'truttenschuddertje', of 'trutje' zoals we haar liefkozend noemen aan te schaffen: het kost werkelijk niets en houdt de Volkswagen T2 uit de regen en pekel.

Luxe hoef je niet te verwachten, ook al bezit ik de meest luxe GLX uitvoering. Een ruitenwisser met interval, achterruitenwisser met sproeier en dat is het wel zo'n beetje. Zelf heb ik daar een paar dingen aan toegevoegd die tegenwoordig vanzelfsprekend zijn: centrale vergrendeling (jawel!) uit een van mijn vorige auto's, wat binnen twee uurtjes was ingebouwd. En een paar fatsoenlijke boxen en een radio (er zat een mono AM-geval in). Boxen in deur was lastig, daar zijn ze niet op voorbereid, dus nu liggen er een paar huiskamerspeakers onder de voorstoelen. Werkt ook en klinkt niet onaardig.

Op de snelweg heeft het autootje weinig te zoeken (top van 124 op de gps, het klinkt alsof hij opstijgt met de automaat met 2 verzetten), maar in de stad komt hij heel aardig mee. Het driecilindertje knort lekker en van de herrie heb je dan niet al te veel last.

Qua onderhoud hanteer ik de simpele regel 'niks, tenzij het echt nodig is'. Dat bestaat tot nu toe uit het vervangen van twee bandjes en het gangbaar maken van een rem voor de apk (12 inch, kost niks) en het eenmalig bijvullen van de ATF (de automatische transmissie lekt een beetje). Dat is alles in een jaar. Olie verbruikt hij niet, kuren heeft hij niet gehad in het eerste jaar. Ja, een paar dagen het geluid van een versleten wiellager, maar dat verdween spontaan weer, heerlijk.

We gaan zien hoe lang dit karretje het volhoudt, maar met een investering van 500 euro maakt dat weinig uit, ik ben al gelukkig met het afgelopen jaar.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.