Suzuki Alto 1.1 GLS (2004)

autoreview

Suzuki Alto
Suzuki AltoSuzuki AltoSuzuki AltoSuzuki AltoSuzuki AltoSuzuki Alto - interieur

Signalement

UitvoeringAlto 1.1 GLS
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2004
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

We hebben lang gezocht naar een opvolger van onze Alto 1.0 GA uit 2000 en hebben verschillende dealers bezocht, zowel van Suzuki als andere merken. Op het internet staan vergelijkbare Alto’s te koop bij autobedrijven voor een prijs die schommelt tussen de 4500 en 6000 euro. Echter, de verschillende merken hanteerden sterk uiteenlopende ruilprijzen voor onze Alto. Na een aantal proefritjes met vergelijkbare auto’s uit het ‘mini-segment’ hebben we uiteindelijk gekozen voor een nieuwe Alto. Daarom bezochten we verschillende Suzuki dealers om onze Alto GA in te ruilen voor een nieuwe Alto GLS.

Ook bij het eigen merk kregen we sterk uiteenlopende inruilbedragen voor onze Alto. Zo bood Auto-Nu, Suzuki dealer uit Lelystad, 3700 euro en wilde niet meer over de prijs praten als we onze Alto in zouden ruilen voor een nieuwe Alto 1.1 GLS. Suzuki-Almere kwam niet verder dan 3500 euro. Bij Suzuki Luykx werden we per e-mail onbehoorlijk te woord gestaan toen we vooraf wat informatie wilden, zodat we daar maar niet zijn gaan kijken. Bij Suzuki Amsterdam Zuid-Oost kregen we, na onderhandelen, 4100 euro terug voor onze oude Alto. Bovendien kregen we 500 euro korting op een nieuw model Alto met metallic lak, radio CD speler, stootstrips en LM velgen. Eerlijk gezegd kwamen we bij een eerder bezoek aan Suzuki Amsterdam Zuid-Oost niet verder dan 3500 euro inruil. Maar dat was bij een andere verkoper dan degene die we de tweede keer aanspraken. Kennelijk bieden niet alleen verschillende dealers, maar ook verschillende verkopers verschillende inruilprijzen!

Vanwege de korting op de nieuwe auto en hoge inruilprijs voor onze oude Alto hebben we de nieuwe Alto 1.1 GLS bij Suzuki Amsterdam Zuid-Oost gekocht. Bij aflevering werd alles prima uitgelegd door de verkoper en kregen we een paar leuke extra’s. Een speelgoedautootje voor onze zoon, mapjes voor de sleutels en een bos bloemen voor mijn vrouw. Toch was de aflevering niet geheel smetteloos. De verchroomde sierstrip boven de grille en de verchoomde S van Suzuki op de grille zelf bleken, volgens zeggen van de verkoper, te lang gedrenkt in paraffine met het gevolg dat deze dof geworden waren. Uiteraard waren nieuwe onderdelen besteld, die zouden er na 2 weken zijn. Een en ander zou onder garantie vervangen worden. Van de verkoper kreeg ik te horen dat ik gebeld zou worden als de nieuwe onderdelen binnengekomen waren. Maar een telefoontje bleef ook na 6 weken uit. Ik heb zelf tot 3 keer toe moeten bellen, zeg maar zeuren, voordat het onderdeel geplaatst kon worden. Dit zou uiteindelijk pas 2 maanden na aflevering plaatsvinden.

Op het motorblok en op de merkjes van de ramen staat ‘Maruti’ te lezen. Maruti is de merknaam van Suzuki in India. Door de globalisering van de automerken komen de (nieuwe) Alto’s uit India en niet meer uit Japan. Het is maar dat u het weet. Ik wist het in ieder geval niet.

De eerste kilometers met de nieuwe Alto verraste ons aangenaam. In vergelijk met het oude model lijkt de auto wat hoger en ook smaller. Je hebt aan de buitenkant wat meer ruimte aan weerskanten bij het inparkeren, maar zit binnenin wat dichter tegen elkaar aan. Doordat we een maatje grotere LM velgen onder de auto gemonteerd kregen, is de instap wat hoger. Dat geeft een iets hoger uitzicht op de weg maar maakt de auto fractioneel minder zuinig in gebruik. De snelheidafhankelijke (electronische) stuurbekrachtiging doet zijn werk goed. De auto stuurt licht en precies. Het koppelen en schakelen gaat direct en erg makkelijk. Door het hogere zwaartepunt van de nieuwe Alto, ligt de bochtensnelheid lager in vergelijk met de oude Alto. Na 500 maagdelijke kilometers controleerde ik het oliepeil. Toen ik de motorkap opende schrok ik. Niet alleen de motorophanging en het gaatje van de motorklepsteun vertoonde roestplekken, maar ook de schroeven op de wielophanging en de behuizing van de ruitenwissermotor begonnen al te roesten. De auto was op dat moment pas een week oud! Zou deze Indiaase Suzuki dan toch van een mindere kwaliteit zijn? Met het oliepeil was in ieder geval niets mis. Maar die roestplekken...

Eenmaal een afspraak bij de garage gemaakt voor vervanging van de doffe vercroomde onderdelen, liet ik een monteur ook de roestplekken zien. Deze reageerde laconiek; ‘ik heb ze wel erger gezien…’ was zijn letterlijke reactie. Hij wilde alleen de roestplek van de motorsteun behandelen met een antiroestmiddel. Aan de rest wilde hij niets doen. Toen ik doorvroeg over de roestplekken was deze man heel snel met mij door te verwijzen naar de importeur. Aan de roestplekken kon (of wilde) de dealer naar zijn zeggen niet veel aan veranderen. Toen ik hem vroeg of de roest wellicht iets te maken kon hebben met het feit dat de Alto in India gemaakt is, antwoordde hij dat alle Suzuki’s sinds 1994 uit India komen. En dat is een antwoord dat niet klopt. Daarom ben in geneigd te denken dat meer antwoorden van deze man niet kloppen en dat ik door hem nogal makkelijk ‘afgeschoven’ ben naar de importeur, terwijl roestplekken op een nieuwe auto een zaak is voor de dealer waar deze gekocht is en niet voor de importeur.

Wat me ook opviel was dat de benzinemeter soms wat ‘schommelde’. Als de meter op ongeveer een kwart stond, waggelde de meter soms van bijna leeg naar half vol. Er viel soms geen pijl op te trekken. Uit voorzorg tank ik maar zodra de benzinemeter op een kwart staat. De uitrusting van de GLS is prima. De ramen werken electrisch en er is centrale deurvergrendeling aanwezig. Het dashboard ziet er goed uit met een toerenteller en alle knoppen onder handbereik. Natuurlijk bestaat het interieur grotendeels uit plastic, maar in deze prijsklasse is dat niet ongewoon. De nieuwe Alto lijkt geen auto te zijn voor 4 volwassenen. Op de achterbank is ruimte voor 2 kinderen, maar dan is de (been)ruimte echt op. Ikzelf ben 1.87 m lang. Als ik de bestuurdersstoel op mijn lengte afgesteld heb, kan mijn zoontje van 6 jaar niet meer achter mij op de achterbank zitten. De beenruimte op de achterbank is in dat geval nihil.

Een misser van formaat is het ontbreken van hoofdsteunen op de achterbank bij de GLS. Een kind dat met zijn/haar hoofd boven de rugzitting uitsteekt kan hierdoor flink letsel oplopen bij een aanrijding. Ongelooflijk dat Suzuki hier niet iets aan doet! Voorin zijn 2 airbags te vinden. Het blijft daarom vreemd dat men achter geen hoofdsteunen installeert. Voorin kan een volwassene wel een goede zit –en stuurpositie vinden. Zoals gezegd zit je voorin dichter tegen elkaar aan dan in het vorige model Alto. Het uitzicht rondom is prima en de zijspiegels zijn van binnenuit in te stellen. Kortom, met het model en de uitrusting lijkt weinig mis.

Met de prestaties valt het ook alleszins mee. De 63 PK volstaan om de 775 kg wegende auto met inzittende(n) in een aardig tempo voort te bewegen. De 1.1 motor met 16 kleppen is een soepele motor. Je kunt prima meekomen in het stadsverkeer en dat geldt ook voor de snelweg. Verwacht echter niet dat de motor snel ‘oppikt’ als je 80 km per uur rijdt en je vol gas geeft om in te halen. Als je op zo’n moment niet terugschakelt gebeurt er niets. Als je tot 4500 toeren optrekt, kom je binnen de 17 seconden op de 100 km per uur vanuit stilstand. Omdat wij de auto geheel nieuw gekocht hadden viel het verbruik de eerste paar duizend km tegen. Maar dat is niet ongewoon bij nieuwe auto’s. De motoronderdelen moeten zich tijdens de eerste rijperiode nog ‘zetten’ en dat komt het het verbruik niet ten goede. Door de LM velgen staat de Alto iets hoger op de weg. Ook dat zal het verbruik negatief beinvloeden. We kwamen tijdens de ‘inrijperiode’ uit op 1:16. Toch nog een bevredigende waarde. Na ongeveer 2200 km werd de motor zuiniger en kwam het verbruik op 1: 18.

Wat me opviel was dat de motor niet altijd direct aanslaat bij het starten. Dit geldt met name bij een warme start. Je moet dan het contact zo’n 8 volle seconden aan laten staan alvorens door te starten. Draai je het contact eerder door, dan slaat de motor niet aan. Nu lijken 8 seconden niet veel, en het is in iedere auto gebruikelijk om even te wachten voordat je de contactsleutel doordraait. Maar in vergelijk met de vorige Alto auto’s duurt het bij deze nieuwe Alto een stuk langer. En dat kan gevaarlijk zijn als de motor onverhoops op een kruispunt, voor een groen stoplicht of op een overgang afslaat.

Ik heb de auto nu zo’n 7 maanden in bezit en ik weet nu al bijna zeker dat ik de auto na een paar jaar zal inruilen voor een andere. Dat wordt niet meer een Suzuki en zeker geen Alto meer. De auto zit te goedkoop in elkaar. Natuurlijk is het een van de goedkoopste auto’s op de markt en kun je niet al te veel verwachten, maar deze Alto is geen Suzuki zoals ik die eerder gekocht heb. Het is een Maruti, da’s toch iets anders. Bovendien lijkt niet alleen de kwaliteit maar ook de service meeveranderd te zijn van superieur Japans naar inferieur Indiaas. Ik heb in de loop van de jaren verschllende Suzuki’s (2x Swift, 2x Alto) gehad. Maar mijn relatie met Suzuki eindigt bij deze Alto. Het spijt me dat ik geen andere conclusie kan trekken.

PROBLEMEN

Zie hierboven.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.