Suzuki Alto 1.1 GLS (2002)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Alto 1.1 GLS |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 5.300 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Deze Alto gekocht bij een universeel autobedrijf, auto had slechts 5300 km gereden.
Wat meteen opviel is de zeer rustige loop bij stationair draaien, had ik niet verwacht. Redenen van aankoop: verwacht zuinig gebruik, lage wegenbelasting, en de goede naam van Suzuki lees betrouwbaar en lage onderhoudskosten.
Prettig was ook dat er nog tot oktober 2005 fabrieksgarantie opzat.
Rijeigenschappen:
Verwacht geen sportwagen prestaties van de Alto.
Wegligging is door de korte wielbasis op met name drempels wat stoterig.
Echter totale rijgedrag is niet verkeerd; in de stad ben je snel en wendbaar.
Veel bochten kunnen in drie genomen worden (het nieuwe rijden!). Er is steeds voldoende trekkracht, en op de snelweg kun je snelgenoeg invoegen, en de door mij gereden cruise snelheid van 115/120 km/uur is zeer goed te doen.
Ook de wind gevoeligheid valt erg mee, ik ken grotere auto’s die daar meer last van hebben.
Wel zit ik er 80% van de tijd alleen in. Met twee of meer personen zullen de rijeigenschappen uiteraard anders zijn.
Exterieur:
Alto smoelt goed zeker in deze kleur. Alles zit er verder eigenlijk wel op:
In hoogte verstelbare koplampen, wis/was op de achterruit, spatlappen(door mij erbij besteld) wordt je achterruit iets minder snel vies, beschermstrips op de deuren.
Spiegels en bumpers in carrosserie kleur.
4 deurs is zeer gemakkelijk, keurige wieldoppen,
Interieur:
De GLS uitvoering heeft voor z’n klasse veel extra’s:
* stuurbekrachtiging
* toerenteller
* getint glas
* centrale vergrendeling
* startblokkering
* vóór elektrische ramen
* wegklapbare achterbank
* van binnenuit verstelbare spiegels
* luidspeakers
* dashboardkastje
* digitaal klokje
Bekeding is sterk en wat donker getint, minder vatbaar voor vlekken.
Dashboard is van harde kunststof, krast wat sneller. Maar als je er rekening meehoudt valt het erg mee.
Kofferbak is klein, maar boodschappen zet ik altijd op de achterbank, gemakkelijk met vier deuren.
Algemeen:
Verbruik is ’s winters één op 18, ’s Zomers ruim één op 20! euroloodvrij
Wegenbelasting 15 euro per maand.
Olie verbruik is nagenoeg nihil. In het begin veel gecontroleerd, later minder.
Verbruik blijt zeer laag. Tussen de beurten door hoef je absoluut niet bij te vullen.
Scheelt wel dat je de Alto rustig moet warm rijden, en niet bovenmatig hoog in de toeren moet gaan rijden.
Je kunt veelal voor 3000 tpm overschakelen.
Lak:
Deze zwarte lak is in de volle zon een beetje bruin, in de folder heet het ’Magic Black’dus dat klopt wel.
Wel twee keer per jaar in de was zetten, dan blijft het mooi.
PROBLEMEN
De auto is vooral technisch erg goed. Hij heeft me nog nooit laten staan of voor vervelende verrassingen gezorgd.
Tijdens een onderhoudsbeurt zag ik wel wat lichte vliegroest aan de onderzijde van de auto. kan geen kwaad, ziet er alleen niet leuk uit. Monteur heeft toen plekjes ingespoten met tectyl, en bij latere onderhoudsbeurten bleek dat afdoende te zijn.
Ook was er roest aan de rubberstrips van de raamkozijnen. Daar zit metaal in.
Een en ander is toen onder garantie vervangen.
Ook is er een terugroep actie geweest voor controle van een stukje remleiding.
In de fabriek in india was er een mindere partij gemonteerd op alto’s bestemd voor europa. Ook dit is toen gratis vervangen.
Doordat de dealer dit zo professioneel heeft opgelost, zul je mij er niet over horen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.